سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر - سعید مروتی: درحالی‌که قرارداد اکران فیلم «سنتوری» در شورای صنفی نمایش برای تک‌سئانس در پردیس‌های سینمایی ملت و آزادی به‌ثبت رسیده و قرار بود این فیلم از چهارشنبه روی پرده بیاید، اداره ارزشیابی و نظارت معاونت سینمایی با نمایش این ساخته مهرجویی مخالفت کرد.

santore-56-gh

روز یکشنبه امیرحسین علم‌الهدی مدیر پردیس ملت و رضا سعیدی‌پور مدیر پردیس آزادی خبر نمایش سنتوری در سینماهایشان را تأیید کردند. غلامرضا فرجی نایب‌رئیس شورای صنفی نمایش نیز در این رابطه گفت: «قرارداد سنتوری مثل فیلم‌های دیگر که پروانه نمایش دارند، ثبت می‌شود و از طریق اداره نظارت و ارزشیابی کارهای قانونی این فیلم انجام شده است. فیلم در گروه آزاد و به‌صورت تک‌سئانس اکران می‌شود و قراردادش نیز به شورای صنفی نمایش اعلام شده است.»
به این ترتیب به‌نظر می‌رسید که پس از گذشت 3 سال، سنتوری پس از نمایش در جشنواره بیست و پنجم فجر، بار دیگر رنگ پرده را به‌خود خواهد دید.

قرار بود پس از نمایش سنتوری به‌صورت تک‌سئانس اگر استقبال مخاطب قابل‌توجه بود، به تعداد سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم افزوده شود.خبر اکران عمومی سنتوری در حالی منتشر شد که به‌زودی سی‌دی این فیلم وارد شبکه نمایش خانگی خواهد شد.
اما اتفاقی که تابستان 86 رخ‌داده بود، بار دیگر تکرار شد. 3 سال پیش درحالی‌که بیلبوردهای سنتوری نیز در سطح شهر نصب شده و فیلم پس از اعمال اصلاحاتی پروانه نمایش گرفته بود، محمدحسین صفار هرندی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نمایش‌اش مخالفت کرد تا فیلم در محاق توفیق بیفتد.

سال گذشته وقتی مدیریت سینما تغییر کرد، شمقدری و همراهانش رفع توقیف ‌ برخی فیلم‌های دوران جعفری جلوه معاون سابق امور سینمایی را در دستور کار قرار دادند. با اعمال سیاست رفع توقیف فیلم‌ها، «به‌رنگ ارغوان» و «تسویه‌حساب» پروانه نمایش گرفته و اکران شدند و در کنار فیلم‌هایی چون «آتشکار» و «صد سال به این سال‌ها»، مشکل سنتوری نیز حل شد. با توجه به اینکه نسخه قاچاق فیلم به‌صورت گسترده توزیع شده بود، به‌نظر می‌رسید که این ساخته جنجالی مهرجویی تنها وارد شبکه ویدئویی خواهد شد و کمتر کسی انتظار داشت قرارداد اکران عمومی سنتوری برای نمایش در 2 سینمای پایتخت ثبت شود.

این غافلگیری شامل مدیران سینمایی نیز شد که وقتی پروانه نمایش سنتوری را صادر کردند ظاهراً تصور نمی‌کردند سازندگانش در آستانه ورود فیلم به شبکه نمایش خانگی، اقدام به اکرانش کنند.درحالی‌که سنتوری از اداره نظارت و ارزشیابی پروانه نمایش گرفته و قراردادش برای اکران نیز به‌ثبت رسیده بود، علیرضا سجادپور با ابراز مخالفت، پرونده اکران عمومی فیلم مهرجویی را بست.مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی گفت: «سنتوری با مساعدت معاون سینمایی رفع توقیف شده اما به هر حال فیلمی است که چند سال از زمان اکرانش گذشته است. علاوه بر این، این فیلم در زمان ساخت در شبکه قاچاق پخش شده بود و همان‌طور که قبلاً هم گفته بودیم، بهتر است این نوع فیلم‌ها در چرخه اکران سینمایی قرار نگیرند.»

به گفته سجادپور بهتر است فیلم‌هایی که چندین سال از زمان اکران آنها گذشته اکران سینمایی را فراموش کرده و به سمت نمایش خانگی و تلویزیون بروند.شلوغی صف اکران فیلم‌ها دیگر دلیل سجادپور برای جلوگیری از نمایش عمومی سنتوری است.چنین استدلالی با توجه به این نکته که سنتوری قرار بود تنها در 2 سینما و به‌صورت تک‌سئانس اکران شود، چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

گفته می‌شود مخالفت معاونت سینمایی با اکران عمومی سنتوری بیشتر به‌دلیل انتقادهایی است که در برخی محافل و رسانه‌ها نسبت به رفع توقیف فیلم‌ها ابراز شده است. هرچند مدیرکل اداره نظارت در گفت‌وگو با ایسنا ‌ با اشاره به ورود سنتوری به شبکه نمایش خانگی و اینکه با این کار فیلم ده‌ها هزار بیننده خواهد داشت جلوگیری از نمایش سنتوری را نه اقدامی محدودکننده برای این فیلم که عملی در راستای حفظ قانون می‌داند.او همچنین به همسویی نظر جواد شمقدری با اداره نظارت و ارزشیابی اشاره می‌کند و می‌گوید «این فیلم با معاون سینمایی چک‌شده و نظر ایشان هم دقیقاً به همین شکل بوده است.»به این ترتیب پرونده اکران عمومی سنتوری یک بار دیگر بسته شد.

کد خبر 112476

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز