مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از اینکه دختر نارس خانم ایوانا مییسیج در هنگامی بستری‌بودن‌اش در بیمارستانی در بلگراد، با شیر سایر مادرها تغذیه شد،‌ او تصمیم گرفت این لطف را با کمک به سایر والدین نیازمند جبران کند.

breast-milk

به گزارش خبرگزاری فرانسه میسیچ یکی از شمار فزاینده‌ای از اهداکنندگان به بانک جدید "شیر پستان انسان" در صربستان است، که امیدوار است میزان تغذیه نوزادان از شیر مادر در کشوری بالا ببرد، که به طور نگران‌کننده‌ای تعداد زنانی که از شیر خود نوزادان‌شان را تغذیه می‌کنند،‌ اندک است.

میسیچ می‌گوید:‌"من به این خاطر شیرم را اهدا کردم که سپاسگزاریم را نشان دهم. مادامی که شیر داشته باشم، آن را اهدا خواهم کرد."

به گفته اسلاویکا سیمیچ،‌ رئیس بخش نوزادان،‌ این بانک شیر در انستیتوی بیماری‌های نوزادان در بلگراد،‌ نه تنها در صربستان بلکه در کل منطقه بالکان اولین بانک از این نوع است. این بانک در حال حاضر شیر پستان را عمدتا برای نوزادان نارس که در این بیمارستان بستری هستند،‌ فراهم می‌کند،‌ اما قرار است شعباتی از آن در بیمارستان‌های دیگر هم گشایش یابد.

 سیمیچ گفت:‌"هدف ما این است که این بانک را توسعه دهیم به طوری که بتوانیم همه نوزاد نارس متولدشده را تغذیه کنیم،‌و همچنین برای بیمارستان‌های مادران،‌ بخش‌های جراحی و حتی مادران خارج از بیمارستان که نمی‌توانند به خاطر مشکلات سلامتی شیر خودشان را به نوازادن‌شان دهند،‌ شیر فراهم کنیم.

به گفته سیمیچ در حال حاضر اهداکنندگان شیر به این بانک عمدتا مادرانی هستند که نوزادان‌شان در این بیمارستان بستری هستند و شیر اضافی دارند.

این بانک در سال اول 2300 لیتر شیر جمع‌آوری کرد که حدود یک سوم نیاز کلی انستیتو را برطرف کرد.

البته این بانک جدید شیر برای جلب اهداکنندگان با مشکلاتی روبه‌رو است،‌ زیرا در صربستان میزان تغذیه از شیر مادر بسیار پایین است، وضعیتی که مایه تاسف کارشناسان پزشکی و سازمان‌های آموزش والدین است.

مسئولان انستیتوی نوزادان  قصد دارند یک کارزار رسانه‌ای وسیع برای تشویق زنان به شیردادن از پستان به نوزاد و اهدای شیر خود به راه بیندازند. به گفته سیمیچ حتی به زودی وسیله نقلیه‌ای برای جمع‌آوری شیر از  اهداکنندگان در بلگراد به کار گرفته خواهد شد.

مادرانی که شیر اهدا می‌کنند نباید سیگاری یا الکلی باشند و  باید عاری از بیماری آمیزشی باشند.

کد خبر 112472

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز