سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مرد اسپانیایی که برای اولین بار تحت پیوند کامل صورت قرار گرفت، روز دوشنبه 26 ژوئیه برای اولین بار پس از جراحی‌اش در ماه مارس در مقابل دوربین‌های تلویزیونی قرار گرفت.

face-transplant

به گزارش خبرگزاری فرانسه این مرد 31 ساله که تنها با نام اسکار معرفی شد، گفت: "دوستان، می‌خواهم از گروه هماهنگ‌کننده بیمارستان، همه گروه پزشکی، خانواده فرد اهداکننده و همه خانواده‌‌ام که در این روزها از من حمایت کردند، تشکر کنم."

اسکار که درست پیش از مرخص شدن از بیمارستان سخن می‌گفت، با اشکال بسیار حرف می‌زد و نمی‌توانست دهانش را ببندد و صورتش متورم به نظر می‌رسید. بر اساس گزارش‌ها او پنج سال پیش در یک حادثه تیراندازی مجروح شده بود.

او یک روسری آبی به سر داشت که محل جوشگاه‌های زخم روی گردنش را می‌پوشاند و و مویش را به جلو شانه کرده بود، تا جوشگاه زخم‌های روی پیشانی‌اش را بپوشاند. پزشکان می‌گویند این جوشگاه‌ها درآینده کاملا پنهان خواهد شد.

total transplant2

گروهی متشکل از 30 کارشناس در 20 مارس در بیمارستان Vall d'Hebron در بارسلون پیوند صورت را روی این مرد که به خاطر جراحاتش نمی‌توانست چیزی ببلعد، به طور طبیعی نفس بکشد و حرف بزند، انجام دادند.

به گفته دکتر خوآن پره بارت، سرپرست گروه پزشکی، در این کنفرانس خبری در طی این عمل 24 ساعته، بیمار عضلات صورت، پوست، بینی، لب‌ها، یک فک،‌ دندان‌ها و یک کام و استخوان‌های گونه جدید دریافت کرد.

او افزود:‌"او به تدریج در حال بهبودی است، اما با این حال راهی طولانی و مشکل در پیش دارد تا به صورتی قابل‌درک مانند قبل صحبت کند."

 با اینکه تا به حال 11 عمل پیوند صورت در سراسر جهان انجام شده است،‌ گروه اسپانیایی می‌گوید در تمام این عمل‌ها تنها بخشی از صورت پیوند زده شده‌اند.
 اولین پیوند موفقیت‌آمیز صورت در سال 2005 در فرانسه بر روی ایزابل دینور زن 38 ساله که صورتش را سگش دریده بود،‌ انجام شد.

 از آن پس پیوند‌های صورت در چین، آمریکا و اسپانیا انجام شد. اولین پیوند صورت در اسپانیا در آگوست 2009 انجام شد.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت اسپانیا، این کشور در سال 2009 برای هجدهمین سال پیاپی از لحاظ اهدای اعضا برای پیوند در رده اول دنیا قرار گرفت.

کد خبر 112451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز