همشهری‌آنلاین: به رغم تلاش‌های گسترده کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای تصاحب عنوان قطب توریسم دریایی منطقه، توریسم دریایی ایران همچنان بی‌نام و نشان است.

قایق

به گزارش CHN، به تازه‌گی خبرگزاری‌های رسمی امارات  به نقل از مقامات رسمی این کشور اعلام کردند که در کشور امارات تنها ظرف یک سال گذشته بیش از 87 کشتی یا 261.000 مسافر از بندر رشید دبی عبور کرده‌اند و انتظار می‌رود این رقم در سال 2020 به 120 کشتی و 325 هزار مسافر افزایش یابد.

همچنین تخمین زده شده است تا سال 2015 میلادی تعداد کشتی‌ها به 195 گشت با 575 هزار مسافر که در سواحل دبی پیاده می‌شوند، افزایش یابد.

مقامات دبی برای تحقق این هدف همکاری‌های نزدیکی را با ابوظبی، فجیره، مسقط و بحرین آغاز کرده‌اند تا امکان ارائه تسهیلات و امکانات بیشتری برای توریست‌ها فراهم آید که در نهایت کشتی‌های بیشتر و توریست‌های بیشتری را به سواحل عربی خلیج فارس جلب خواهد کرد.

این تلاش‌ها که در راستای توسعه توریسم دریایی در امارات است، ریشه در موفقیت‌های درخشانی دارد که از دبی آغاز شده است.

دبی که در سال 2003 موفق شده بود 2700 مسافر را با 5 کشتی برای تفریحات دریایی به خود جذب کند، تنها در دو سال گذشته (2008) موفق به جذب بیش از 11 هزار و سیصد مسافر برای گردش‌های دریایی شده است.

خبرگزاری رسمی امارات در همان زمان اعلام کرد که این آمار حکایت از آن دارد که دبی ظرف سال‌های اخیر به‌عنوان یک قطب گردشگری در گشت‌های دریایی مبدل شده و بر این اساس انتظار می‌رود تعداد توریست‌ جذب شده به دبی طی سالجاری به 200 هزار نفر برسد.

گشت‌های دریایی در امارات به‌ ویژه از زمانی رشد محسوسی یافته است که شرکت «کاستا کروزر» که یک شرکت تورگردانی دریایی اروپاست، نخست دبی را مرکز این فعالیت قرار داد و پس از مدتی ابوظبی و مسقط و بحرین نیز تحت پوشش آن قرار گرفت.

در این فعالیت‌ها دو گروه ایتالیایی الاصل با دو مارک تجاری کاستا کروز و ایدا کروز ارائه‌ کننده خدمات گشت‌دریایی در دبی بودند.

درهمین زمان بحران اقتصاد جهانی هر چند سبب ایجاد فشارهای مالی شد اما مردم همچنان علاقمند به سفرهای دریایی هستند.

درعین حال این تلاش‌ها در ابوظبی نیز توجه مقامات را جلب کرد که تلاش‌های تازه‌ای را در این زمینه آغاز کردند، به طوری که طبق آمار رسمی؛ در فصل سفرهای دریایی امسال حدود 113/199 توریست به ابوظبی سفر کرده‌اند که این میزان درمقایسه با زمان مشابه در سال گذشته حدود 200/125 نفر بیشتر بوده است.

فعالان و مقامات ابوظبی پیش‌بینی کرده بودند که با افزایش تعداد توریست‌ها، رونق توریسم دریایی در سال 2009 -2010 به میزان 59 درصد افزایش یابد و به گفته معاون دبیرکل توریسم ابوظبی؛ این پیش‌بینی‌ها براساس افزایش 100 درصدی میزان رزرو و اشغال جا در کشتی‌های گشت دریایی ابوظبی است که تاکنون صورت گرفته است.

به گفته وی؛ این افزایش تاحد زیادی ناشی از مشارکت و همکاری ابوظبی با شرکت‌های گشت دریایی در منطقه کاراییب بوده است.

گشت دریایی بحرین در خلیج فارس نیرومند تر می‌شود

اما موفقیت‌های امارات و به ویژه دبی و امارات سرمشق خوبی برای بحرین بود که به تازه‌گی و درسال جاری اعلام کرد با اجرای طرح‌های ویژه و فعالیت بیش از 100 خط کشتی‌رانی در فصل کشتی‌رانی در صدد جذب توریست‌ها از سرتاسر خاورمیانه و اروپاست.

طی فصل گشت‌های دریایی در منطقه خلیج فارس که معمولا از میانه اکتبر تا ماه مه ادامه می‌یابد، بحرین تنها در فصل گذشته یعنی از اکتبر 2009 تا ماه ماه 2010 موفق به جلب 150 هزار توریست خارجی و حضور نزدیک به 70 کشتی در بندر این کشور شد.

حبا عبدالعزیز، مدیری اجرایی وزارات فرهنگ و اطلاع‌رسانی و ارتقای بازاریابی توریسم بحرین اخیرا اعلام کرد که حضور کشتی مسافربری با 2000 مسافر و توریست هم‌اکنون بحرین را با درآمدی بالغ بر 274.000 میلیون دلار و با بیش از 70 کشتی ثروتمندتر از همیشه کرده است.

طبق همین گزارش کشور بحرین تا سال گذشته نیز برای معرفی و مطرح کردن خود به عنوان یکی از پیشگامان اندک خطوط دریایی که در منطقه خلیج فارس فعالیت می‌کنند، موفقیت اندکی داشته است اما به تازه‌گی با راه‌اندازی خطوط و ترمینال‌های دریایی جدید در کشور امارات، بازار توریسم دریایی بحرین نیز فرصت رشد یافته است.

توریسم دریایی در ترکیه

صرف نظر از کشور های عرب منطقه خلیج فارس کشور ترکیه در همسایگی ایران نیز تلاش‌های وسیعی را برای توسعه صنعت توریسم دریایی این کشور آغاز کرده است. مقامات دریایی ترکیه اعلام کردند که سه اسکله واقع در استانبول را به‌منظور ارتقای گردشگری این منطقه برای ارایه خدمات گشت‌دریایی اختصاص می‌دهند.

خبرگزاری زمان ترکیه، اخیرا خبر داد که تعداد کشتی‌های ویژه گشت‌های توریستی دریایی استانبول ظرف پنج سال گذشته، از 15 به 20 درصد رشد سالانه برخوردار بوده و کشور ترکیه هم‌اکنون نیز پس از اسپانیا، ایتالیا و یونان سومین مقام در توریسم دریایی مدیترانه محسوب می‌شود.

بنابه همین گزارش؛ تورگردان‌های مستقر در شهر استانبول اظهار کرده‌اند که از سال 2006 تاکنون توریسم دریایی استانبول به تنهایی بیش از 1 میلیون توریست را به استانبول جذب کرده است اما فقدان تسهیلات کافی و کشتی‌های گشت توریستی؛ همچنان مانعی دربرابر رشد بالقوه توریسم در منطقه است و برای حل این مشکل ساخت فوری اسکله‌های جدید ضروری است.

مقامات گردشگری ترکیه همزمان با شروع فصل جدید توریسم دریایی ترکیه در ماه مه درصدد تامین امکاناتی تازه برای پاسخگویی به بازار تقاضا برآمدند اما میزان استقبال به حدی است که به‌گفته مقامات مسئول در توریسم ترکیه، استانبول هم‌اکنون نیازمند به هفت تا هشت اسلکه جدید است.

به‌گفته «عمر بیلگیلی» مدیر منطقه‌ای توریسم و فرهنگ استانبول، هر سال بیش از 1000 کشتی گشت توریستی در استانبول و کوساداسی توقف می‌کند. در سال 2005 ، 227 کشتی گشتی در استانبول، جذب 231 هزار توریست را به‌همراه داشت و در سال 2007 تعداد کشتی‌ها به 340 کشتی افزایش یافت که تقاضای 432 هزار توریست را تامین کرد.

وی تاکید دارد که گردش پولی سفر و گشت و گذار دریایی توریست‌ها، از تمام توریست‌های دیگر در ترکیه 12 درصد بیشتر است.

توریسم دریایی در ایران: جایگاه و ضرورت ها
در کشور ایران و در همسایگی امارات، بحرین و ترکیه با وجود مرز آبی جنوب کشور در امتداد خلیج فارس و دریای عمان به طول 1880 کیلومتر که یکی از سرمایه‌های طبیعی کشور محسوب می‌شود توریسم دریایی تقریبا هیچ جایگاهی ندارد.

توریسم دریایی در میان مردم کشور چنان ناشناخته است که بیشتر مسافران و توریست‌ها در، جزایر کیش و قشم و تا حدی نیز بندر چابهار بیشترین زمان خود را در مناطق تجاری صرف می‌کنند و بدلیل فقدان فرهنگ سفر و اطلاع‌رسانی کافی در این زمینه، سفر یا گشت دریایی و یا حتی آشنایی با زندگی دریایی مردم بومی در برنامه ریزی‌های مسافرتی آن ها جایی ندارد.

مطلوب نبودن وضعیت توریسم دریایی ناشناخته بودن سفر دریایی و شاید احساس عدم امنیتی است که مردم از سفر دریایی دارند و از سوی دیگر بالا بودن هزینه این گونه سفرها مهم‌ترین موانعی است که بر سر راه توسعه این نوع توریسم درسواحل جنوب ایران وجود دارد.

نبود کشتی و مشکلات موجود برای تامین سوخت به قیمت آزاد که سبب گران‌تر شدن هزینه این سفرها شده است، از دیگر مشکلات رونق و پایه ریزی توریسم دریایی در سواحل دریایی کشور است.

با توجه به وضعیت فعلی توریسم دریایی در ایران و رونق نسبی این شاخه در سایر کشورهای جهان و به‌خصوص کشورهای منطقه لازم است اقداماتی در زمینه ایجاد امکانات مناسب، حمایت از دست‌اندرکاران این امر و نیز تدوین برنامه‌های گشت دریایی انجام شود و از سوی دیگر اقداماتی برای آشناسازی مردم کشور با این شاخه و نیز جذب گردشگر خارجی صورت گیرد تا بتوان از این زمینه و توان بالقوه طبیعی بهره‌‌ی لازم را برد.

درمجموع می‌توان گفت کشور ما با برخورداری از جاذبه‌های بالقوه خود در توریسم دریایی، هنوز در میان کشورهای توسعه یافته در زمینه توریسم دریایی نامی ندارد اما با توجه به جاذبه‌های موجود در جزایر جنوبی کشور می‌توان با ایجاد تاسیسات گردشگری مناسب و استفاده از ظرفیت‌های موجود در آنها برای جذب گردشگر توسعه توریسم دریایی کشور و اقتصاد محلی را در نواحی ساحلی پی‌ریزی کرد.

طبیعتا شناسایی الگوهای موفق دردنیا و نحوه استفاده آنها از جاذبه‌های گردشگری دریایی هم می‌تواند راه‌ها و ایده‌های مناسبی برای موفقیت در این حوزه ارائه کند.

میترااسدنیا

کد خبر 112376
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز