همشهری‌آنلاین: در حالی که با گذشت چهار ماه از سال تا کنون در هیچیک از مناطق زیست یوز اخباری مبنی بر مشاهده و یا عکسبرداری از توله یوز گزارش نشده بود‌ سرانجام نخستین عکس‌ها از توله یوزها در پارک ملی سیاهکوه در استان یزد گرفته شد.

یوزپلنگ

هفته گذشته از یک ماده یوزپلنگ به همراه سه توله کوچک که احتمال می رود سه ماهه باشند توسط دوربینهای تله‌ای در پارک ملی سیاهکوه عکسبرداری شد.

به گزارش مهر، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد با اعلام این مطلب گفت: حدودا 20 روز بود که محیط‌بانان منطقه از مشاهده رد یوز و توله‌ها در این منطقه خبر می‌دادند اما موفق به مشاهده آنها نشده بودند و چون تمامی دوربین‌های تله‌ای مان به منظور برآورد جمعیت یوز در پناهگاه حیات وحش دره انجیر کار گذاشته شده نتوانستیم از آنها عکسبرداری کنیم.

حسن اکبری افزود: یکی دو دوربین تله‌ای خراب در اداره داشتیم که یکی از محیط‌بانان با تعمیر این دوربین،‌ آن را در یکی از مناطق مورد نظر در پارک ملی سیاهکوه نصب کرد.

یوزپلنگ ایرانی

وی افزود: خوشبختانه همین یک دوربین بعد از یک روز موفق به عکسبرداری از ماده یوز و توله هایش شد که البته به دلیل اشکالات فنی دوربین، کیفیت عکس زیاد خوب نیست.

اکبری خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد توله‌ها سه تا هستند که یکی از آنها در تصویر زیاد مشخص نیست به همین دلیل دوربین دیگری در منطقه کار گذاشتیم تا از سه تا بودن توله ها مطمئن شویم.

با این وجود محمد فرهادی نیا،‌ معاون پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با بررسی تصاویر تهیه شده تعداد توله ها را سه قلاده عنوان کرد و گفت: در سال 1386 نیز در همین منطقه سیاهکوه یک ماده یوز به همراه سه توله دیده شده بود که محیطبانان نتوانستند از آن عکس بگیرند و یکماه بعد از آن نیز همین مشاهده با سه توله یوز در منطقه عباس آباد نایین تکرار شد.

یوزپلنگ ایرانی-2

وی می‌افزاید: از آنجا که عباس آباد نایین و منطقه سیاهکوه به هم وصل هستند احتمال دارد که مهاجرت طبیعی در این دو منطقه همواره انجام شود.

پارک ملی سیاهکوه واقع در مرز شمالی استان یزد و 40 کیلومتری شهر اردکان، قرار دارد و یکی از 10 زیستگاه منتخب یوزپلنگ در ایران محسوب می شود.

کد خبر 112277
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز