پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دبیر کل حزب الله لبنان شامگاه پنجشنبه در سخنانی که پیش از کنفرانس مطبوعاتی خود ایراد کرد، گفت: اکنون لبنان وارد مرحله بسیار حساسی شده است. مرحله کنونی، مرحله بسیار حساس و پیچیده ای است

Hassan Nasrallah

و این بار نه به لحاظ حوادث داخلی یا جنگ اسرائیل است، به لحاظ دادگاه بین المللی و آنچه درباره رای این دادگاه است به زودی صادر خواهد شد.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر برخی در طول هفته گذشته و پس از سخنرانی اول من درباره ارتباط‌ها اظهار تعجب می‌کنند. برخی دیگر درباره حق ما درخصوص دفاع از خود بحث می‌کنند و ما می‌گوییم که توطئه ای علیه مقاومت و کشور وجود دارد.

برخی دیگر نیز فراتر از آن رفته و بدعت فلسفی و قضایی را که در تاریخ بشریت وجود ندارد مطرح می‌کنند و آن اینکه اگر کسی متهم می‌شود و از خود دفاع می شود و توضیح می دهد، به این معنا که کسی که از خود دفاع می کند در واقع اعتراف به جنایت است و دست دارد وگر نه چرا در این باره سخن می‌گوید واز خود دفاع می‌کند که این مساله از ابداع های استثنایی لبنانی است.

نصرالله گفت: تصمیم ظنی دادگاه نوشته شده است اما به دلایل سیاسی به تاخیر افتاده است و همه رایزنی هایی که آقای بلمار در واشنگتن و نیویورک و با اعضای شورای امنیت و مسوولان فرانسوی و دیگر مناطق انجام داده است، مرتبط با شرایط سیاسی است و ارتباطی به محتوا و مضمون ندارد چرا که محتوای آن از مدت ها پیش نوشته شده است. پیش از سفر سعد الحریری نخست وزیر لبنان به واشنگتن در دیداری که با من داشت و با توجه به علاقمندی او برای حمایت از کشور سخنان او را نقل می کنم که به من گفت در ماه و تاریخ مشخصی رای اولیه دادگاه صادر خواهد شد و در آن شماری از حزب الله و برخی دیگر را متهم خواهد کرد اما حزب الله نقشی در این باره ندارد اما اگر دادگاه رای خود را در این باره صادر کرد من به رسانه ها اعلام خواهد کرد افراد دیگری غیر از حزب الله در این عملیات دست داشته اند.

نخست وزیر و برخی مسوولان امنیتی، سفرای دیگر کشورها، نویسندگان در این باره و تاریخ دادگاه اظهار نظر می کنند. دبیر کل حزب الله لبنان افزود، مسائل تا اینجا پیش رفته بود که اشکنازی رئیس ستاد مشترک ارتش دشمن صهیونیستی در این باره اظهار نظر کرد.

در این اظهارات سناریوهایی درباره اوضاع لبنان پس از صدور رای اولیه دادگاه مطرح بود. وی گفت، برخی از مردم که به سخنان هفته پیش من اعتراض کردند می دانند که حزب الله در این باره در آرامش کاملی سکوت اختیار کرده تا اینکه رای دادگاه صادر شود. ما به شدت رد می‌کنیم که دادگاه افرادی را در حزب الله متهم کند.

با وجود اینکه هنوز رای دادگاه صادر نشده است بیشتر رسانه‌ها اعلام می کنند، حزب الله متهم و محکوم است، اما ما حتی به زعم آنها طرح اتهام علیه افراد حزب الله را نیز نباید رد کنیم. 00:14:52.05 جلسات دادگاه قبل از این به دلایل سیاسی به تاخیر افتاده است و اکنون نیز با توجه به شرایط منطقه، فلسطین و لبنان رای خود را صادر می کند.

شاید برخی در خارج و داخل لبنان نیز ادامه ثبات در داخل لبنان را پس از تشکل دولت وحدت ملی به نفع خود نبینند و برای آنها فضای همکاری مطلوب نیست.

سید حسن نصرالله در سخنانی که شامگاه پنج شنبه ایراد کرد گفت، همه شواهد موجود حاکیست، رای اولیه دادگاه (ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان)، در سال 2008 و با توجه به شرایط سیاسی نوشته شده است و این توطئه جدیدی است که این بار به طور مستقیم مقاومت را هدف قرار داده است.

وی افزود: همه شواهد نشان می‌دهد تلاش های زیادی برای صدور رای دادگاه در شرایط کنونی وجود دارد و طرف های آمریکایی و اسرائیلی برای مرحله پس از رای دادگاه و متهم کردن برخی از اعضای حزب الله برنامه ریزی و تلاش می کنند. دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد، مقاومت لبنان به این دلیل هدف قرار می گیرد که مانعی در برابر طرح سازش آمریکا و اسرائیل با فلسطینی ها است.

دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره گروه چهارده مارس در مساله دادگاه رفیق حریری گفت: از رهبران چهارده مارس می خواهیم مواضع خود را در این باره مورد بازنگری و ارزیابی قرار بدهند اگر رویکردهای سیاسی رهبران چهارده مارس مانند گذشته ادامه داشته باشد، لبنان به لبه پرتگاه خواهد رسید. وی افزود: رهبران چهارده مارس درباره قبال فضای سیاسی و اجتمالی لبنان که به کشته شدن شماری از کارگران سوری منجر شد، مسوولیت دارند.از رهبران چهارده مارس می خواهیم، اشتباه های خود را تصحیح کنند. سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: در مساله دادگاه رفیق حریری همه ما قربانی طرح های بزرگ از خود و بزرگ از لبنان هستیم.حزب الله هیچ چیزی هراسی در این باره ندارد و هر کسی که علیه مقاومت و لبنان توطئه کند، راه به جایی نخواهد برد. وی گفت: در رای اولیه دادگاه علیه ما صورت گرفته است و اگر علیه ما تجاوزگری صورت بگیرد ما می دانیم که چگونه از خود دفاع کنیم.

کد خبر 112170
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز