همشهری‌آنلاین: خاطرات تانیا گیرشمن، باستان‌شناسی که در سال‌های دهه 20 تا 50 در ایران به کاوش‌های باستان‌شناسی سرگرم بود، با ترجمه فیروزه دیلمقانی به بازار کتاب عرضه شد

به گزارش همشهری‌آنلاین این کتاب دربردارنده یادداشت‌ها و خاطرات تانیا گیرشمن (1984-1900) همسر و همکار رومن گیرشمن کاوشگر نامدار فرانسوی است که کاوش‌های او سهم بزرگی در معرفی منطقه سیلک کاشان به جهانیان ایفا کرد.

تانیا به همراه همسرش  در کاوشهای باستان‌شناسی گسترده نقاط مختلف ایران در فاصله سالهای 1311 تا 1346 فعالیت جدی و موثر داشته‌اند.

کتاب شرح رویدادهای زندگی روزمره و رخدادهای کاری کاوش‌های 35 ساله گیرشمن و همکاران او و مشاهداتشان از جنگ جهانی دوم است. بخش‌هایی از کتاب به بیان رویدادهای حاشیه‌ای کاوش‌های گیرشمن و همکارانش در سیلک کاشان و مناسبات فرهنگی و اجتماعی کاشانِ آن سال‌ها اختصاص دارد که از زاویه یک باستان‌شناس و مردم نگار تیزبین نکات و زوایای تازه و بدیعی را در فرهنگ و فولکلور مردم آن منطقه رمزگشایی کرده است.

در مقدمه‌ای که دست‌اندرکاران بنیاد فرهنگی کاشان بر کتاب نگاشته‌اند، بر  برخی داوری‌های نادرست و شتابزده تانیا گیرشمن درباره مردم اشاره شده است که البته این نکته طبیعی است چرا که این محقق و کاوشگر غربی از زاویه  و منطق کاری خود با پدیده‌ها و فعالیت‌های مردم آن دوره ایران  رو به رو شده و از همان زاویه به نقد و تحلیل زشت و زیبای رفتاری آنها پرداخته و بر همان اساس تعمیم‌های کلی از رفتار جزیی کوچک از مردم ایران را استنتاج کرده است.

در خاطرات خانم گیرشمن ،شهرهای چون نهاوند، اسدآباد، کاشان، بیشاپور، کابل، پاریس، بصره و شوش معرفی و خاطرات و دیدگاه‌هایش درباره مکان‌های دیدنی و روبط شهروندان این شهرها و رخدادهای به زعم خاطره نویس مهم آورده شده است.
ترجمه روان خانم دیلمقانی با ویراستاری علی‌میرزایی  هم از جمله مزیت‌های کتاب به شمار می‌رود.

 بخشی دیدنی از کتاب عکس‌هایی است که ناشر برای تکمیل کار کتاب به اثر اضافه کرده است که از جمله آنها عکس‌های رنگی و سیاه و سفیدی است که از برخی اشیاء کشف شده به وسیله گیرشمن و همکاران او که هم‌اکنون در موزه‌های ملی ایران و شوش نگهداری می‌شوند، بخش پایانی این کتاب اضافه شده است تا به خواننده درک و دریافت بهتری از خاطرات تانیا گیرشمن بدهد.

طرح جلد و چفت و بست و صفحه‌آرایی کتاب هم به گونه‌ای است که اثر را خوش‌دست، و خوش‌خط و خوش‌خوان و چشم‌نواز کرده است. طراحی جلد را حسن کریم‌زاده انجام داده که از جمله طراحان صاحب سبک و شاخص در عرصه طرح جلد کتاب در ایران به شمار می‌رود.

من هم باستان‌شناس شدم/تانیا گیرشمن/ترجمه:فیروزه دیلمقانی/ناشر: بنیاد فرهنگ کاشان،چاپ اول 1389/قطع وزیری،جلد سخت با روکش/قیمت:25000 تومان

کد خبر 111953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز