مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا با کمک برنامه تلسکوپ جهانی مایکروسافت امکان سفری مجازی و تعاملی را با بالاترین وضوح تصویری به سیاره مریخ برای علاقمندان فراهم آورده است، محیطی که حتی دانشمندان نیز تا کنون شانس حضور در آن را نداشته‌اند

دانشمندان ناسا به مدت سه سال در حال جمع‌آوری اطلاعات بر روی بیش از 100 رایانه بودند تا به نقشه‌ای کاملا جدید از مریخ دست پیدا کنند. مجموعه تصاویر این نقشه از محدوده تحت پوشش مدارگرد وایکینگ در حدود 40 سال پیش تا تصاویر به دست آمده از دوربین HiRISE بر روی مدارگرد اکتشافی مریخی که هنوز در حال تصویربرداری از سیاره سرخ است، جمع آوری شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناسا اعلام کرد در جستجوی راهی بوده است تا این گنجینه بزرگ از تصاویر مریخی را با دیگران به اشتراک بگذارد و تلسکوپ جهانی مایکروسافت ابزاری مناسب برای این کار بوده است.

برای استفاده از این برنامه کاربران باید برنامه ویژه رایانه‌های خانگی آن را دانلود کرده و یا به صورت آنلاین از برنامه استفاده کنند.

ناسا انتظار دارد انتشار این نقشه با کیفیت به اکتشافات جدید علمی منجر شود. این برنامه به کاربر فرصت می‌دهد بر فراز نمایی سه بعدی از دره ویکتوریا و کوه‌های المپیوس پرواز کرده و روند شکل‌گیری صخره‌های مریخی را با جزئیاتی بالا مورد بررسی قرار دهد.

در برخی از مناطق مریخی می‌توان با کلیک کردن بر روی تصویر به صفحه اینترنتی وصل شد که اطلاعاتی درباره ماموریتی که این تصاویر را به ثبت رسانده ارائه می‌کند. ویژگی‌های سه بعدی موجود در این تصاویر با کمک ابزاری به نام MOLA بر روی کاوشگر MGS به وجود آمده است و دانشمندان ناسا در مرکز تحقیقاتی امز با ترکیب این اطلاعات با تصاویر عادی به مناظری سه بعدی دست پیدا کرده‌اند.

دو تن از دانشمندان ناسا نیز در این برنامه تورهای ویدیویی را در اختیار کاربران قرار داده‌اند و آنها را به سفری در میان تاریخچه زمین شناختی مریخ برده و توضیحاتی را درباره سه منطقه ممکن فرود برای انجام ماموریتهای اکتشافی در مریخ، امکان وجود حیات در سیاره سرخ و کشفیات کاوشگر فونیکس ارائه می‌کنند.

کد خبر 111594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز