سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

دکتر افشین محمد علیزاده : سیستم دفاع طبیعی بدن یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین دستگاه‌های مجهز و خودکار پررمز و راز خلقت است.

گلبول‌های سفید و آنتی‌بادی‌ها از عوامل مهم در سیستم دفاعی بدن ما در برابر بیماری‌ها هستند. گلبول‌های سفید این توانایی را دارند تا به سرعت و با شدت، باکتری‌های مضر وارد شده به بدن را شناسایی و نابود کنند.

این سازوکار ایمنی یا در عروق خونی در حال گردش هستند و یا در غدد لنفاوی به حالت آماده باش قرار دارند. غدد لنفاوی که محل استقرار گلبول‌های سفید است، در نقاط مختلفی در بدن نظیر طحال، آپاندیس و سلول‌های کوپفر در کبد پراکنده‌اند.

همچنین پروتئین خاصی به‌نام آلبومین یکی از مواد بسیار مؤثر در انتقال مواد سمی از سراسر بدن به سلول‌های کبدی است. این مواد سمی در کبد شکسته شده و سپس از بدن دفع می‌شوند. بدون وجود مقادیر معینی آلبومین در خون، کبد و کلیه‌ها و سایر اعضای حیاتی قادر به ایفای نقش خود نخواهند بود.

همچنین، آلبومین یکی از باارزش‌ترین عوامل انتقال ویتامین‌ها، املاح معدنی، اسیدهای چرب غیراشباع، هورمون‌ها و سایر مواد و ترکیبات با ارزش در کل سیستم بدن است. اما گلبول‌های سفید جهت رشد، تکثیر و تقسیم مناسب و همچنین تامین مقادیر لازم آلبومین در خون نیاز به تغذیه پروتئین‌های با کیفیت دارند. اگر تغذیه صحیح نداشته باشیم، سیستم ایمنی ما نیز دچار آسیب خواهد شد.

مسلما تضعیف سیستم ایمنی بدن منجر به کاهش مقاومت فرد در برابر عوامل عفونی و بیماری‌زا خواهد شد و حتی ممکن است توانایی بدن در پاسخگویی به برخی دارو‌ها نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها کاهش پیدا کند. علاوه بر سوءتغذیه حتی سوختگی با آفتاب هم میزان گلبول سفید را کاهش می‌دهد، زیرا گلبول‌های سفیدی که در مویرگ‌ها قرار دارند توسط اشعه ماورای بنفش موجود در نور خورشید از بین می‌روند.

بدون تردید تقویت سیستم ایمنی تأثیرات گسترده‌ای بر بدن می‌تواند داشته باشد. به‌عنوان مثال تقویت سیستم ایمنی می‌تواند در پروتکل‌های بهبود زخم‌ها و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده، مقابله با بیماری‌های عفونی نظیر آنفلوانزا، مسمومیت‌های غذایی و پیشگیری از انواع سرطان مورد توجه قرار گیرد. حتی تقویت سیستم ایمنی بدن، شدت آلرژی‌های فصلی را نیز می‌تواند کاهش دهد. استفاده از فراورده‌های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی یک نقطه عطف در دورانی که تغذیه بشر مبتنی بر فراورده‌های شیمیایی شده است، به شمار می‌آید.

در چنین رویکردی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، طیف گسترده‌ای از اثرات بیولوژیک سودمند دیگر نیز در اختیار بدن انسان قرار می‌گیرد. در این میان استفاده از عصاره جلبک‌های سبز نظیر کلرلا(Chlorella )نه‌تنها به‌منظور بهره‌مندی از مواد مغذی نظیر پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، املاح و بسیاری مواد سودمند دیگر مفید است بلکه برای سود جستن از اثرات بیولوژیک بسیار جالب نظیر توانایی آنان در خارج کردن سموم از بدن، بهبود سوخت‌و‌ساز بدن، ایجاد تعادل در عملکرد دستگاه گوارش، تامین سلامت قلب و عروق از طریق تنظیم فشار خون، تأثیر مثبت در دیابت، تقویت سیستم ایمنی و تأثیرات مفید دیگر صورت می‌گیرد.

کد خبر 111489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز