همشهری آنلاین: خستگی، گیجی، احساس سردرد، گرفتگی عضلات، خشکی پوست، تشنج، اختلال ریتم قلب و تکلم، افت فشار خون، رنگ پریدگی، کاهش ضربان نبض و حجم دفعی ادرار و در موارد شدیدتر کاهش هوشیاری همه و همه علائمی هستند که مشخص می کنند یک فرد با گرمازدگی مواجه شده است.

گرمازدگی

 اما برای جان سالم بدر بردن از گرمای طاقت فرسای هوا چه می توان کرد؟

کاهش تردد در هوای گرم، طبیعی ترین پاسخ به سوال بالا است. آنچنانکه وزیر بهداشت می گوید: «هرچه تردد مردم کمتر باشد، قطعا آلودگی هوا نیز کمتر خواهد بود، اما به دلیل گرمای هوا توصیه می‌شود که مردم تا حد امکان از تردد در این هوای گرم خودداری کنند؛ چرا که به شدت در معرض گرمازدگی قرار می‌گیرند.»

عباسی، مدیرروابط عمومی اورژانس تهران نیز به شهروندان توصیه می‌کند از قرار گرفتن در هوای گرم به ویژه مرطوب اکیدا اجتناب کنند و فعالیت ورزشی و گروهی در شرایط آب و هوایی گرم را به حداقل برسانند.

لباس سبک و نخی را فراموش نکنید

این درست که بهتر است از تردد در هوای گرم خودداری کرد، اما همیشه که قرار نیست با افزایش دما مملکت تعطیل شود، پس بهتر است برای مواقعی که مجبوریم در هوای گرم از زیر باد کولر خارج شویم از لباس های نخی استفاده کنیم. لباس هایی از جنس نخ، پنبه و کتان که تبادل گرما را امکان پذیر می‌کند، بهترین گزینه برای روزهای گرم تابستان است. ضمن اینکه استفاده از رنگ های روشن به رنگ های تیره ارجحیت دارد، چون لباس هایی با رنگ روشن، جذب نور و در نتیجه گرمای کمتری نسبت به رنگ های تیره دارند.

مایعات کافی بنوشید

نوشیدن مقدار کافی مایعات نکته مهم دیگری است که برای جلوگیری از گرمازدگی باید در نظر گرفت. با نوشیدن مقادیر کافی مایعات، می توانیم حجم مایعات از دست رفته بدن بر اثر تعریق را تامین کنیم.

«چای، نوشیدنی بسیار نشاط بخشی در فصل تابستان است که اگر با قند کمتر یا بدون قند مصرف شود، مفیدتر است. این در حالیست که نوشابه‌های بسیار سرد و آب میوه‌های مصنوعی، مضرترین نوشیدنی‌ها هستند.»

دکتر مظهری، متخصص تغذیه با بیان این مطلب، چای سبز را مفید تر از چای معمولی معرفی می کند: روزانه ۲ تا ۳ لیوان چای سبز را می‌توان به جای چای معمولی استفاده کرد البته مصرف چای سبز داخلی بهتر است چون رنگ و اسانس کمتری به آن اضافه می‌شود.
اما هرقدر هم که مایعاتی چون چای استفاده کنید، باز هم باید نوشیدن آب کافی را در برنامه خود قرار دهید. به گفته دکتر مظهری، آب در بدن مانند تهویه‌ای عمل می‌کند که از افزایش گرمای آن جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر، نوشیدن آب باعث حفظ طراوت چهره می‌شود.

گرمازدگان را دریابید

فرض کنید که فردی این توصیه های ایمنی را رعایت نکرد، یا با وجود رعایت جوانب ایمنی شدت گرمای هوا موجب گرمازدگی او شد. در چنین مواقعی چه می توان کرد؟ مدیرروابط عمومی اورژانس تهران با بیان اینکه بهترین اقدام در چنین مواردی انتقال فرد گرمازده به محلی خنک است، به ایسنا می گوید: باید از استحمام یکباره فرد گرمازده با آب سرد جدا خودداری شود، چون می‌تواند موجب بروز شوک و یا حتی مرگ فرد شود.

به گفته عباسی، بهترین شیوه خنک کردن فرد گرمازده و پایین آوردن دمای بدن این افراد، استفاده از پارچه مرطوب با میزان درجه حرارت دو تا سه درجه خنک‌تر از دمای بدن فرد گرمازده است و در صورت هوشیاری فرد مصدوم باید مایعات خنک به فرد خورانده شود تا پس از رسیدن دمای بدن فرد به حد طبیعی فورا به یک مرکز درمانی منتقل شود.

کد خبر 111441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز