دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

ربات انسان‌نمای سورنا2 که قرار بود همزمان با مراسم روز صنعت و معدن در سالن اجلاس سران رونمایی شود، با وجود اینکه به سالن اجلاس سران آورده شده بود ولی رونمایی نشد.

اطلاعات دریافتی ایسناحاکی از آن است که اختلاف به‌وجود آمده بین وزارت صنایع ومعادن و دانشگاه تهران در رابطه با این ربات موجب شده که این دستاورد امروز تنها در حاشیه مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن به رئیس‌جمهور معرفی شود.

البته در کنار احمدی‌نژاد، رئیس دانشگاه تهران و وزیر صنایع ومعادن حضور داشتند. این در حالی است که طبق اعلام قبلی، قرار بر این بود که سورنا2 به‌صورت رسمی در سالن اجلاس سران رونمایی شود.

لازم به یادآوری است که نخستین ربات انسان‌نمای ساخت داخل (سورنا1) 24 آذرماه سال 1387 در مراسمی با حضور وزیر صنایع و معادن رونمایی شده بود.

در همان تاریخ همزمان با برگزاری مراسم رونمایی از «سورنا» در جشنواره خلاقیت و نوآوری در عرصه صنعت و معدن، برای این محصول شناسنامه صادر شد.

عقیل یوسفی‌کما، مهندس مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران و مدیر پروژه ساخت این ربات در این باره گفت: ربات‌های انسان‌نما به‌عنوان نمادی از فناوری، تلفیقی از رشته‌های مختلف مهندسی اعم از الکترونیک، مکانیک، میکرو‌کنترل و رایانه هستند. سورنا به‌عنوان نخستین ربات انسان‌نمای ایرانی 165 سانتیمتر قد و 60 کیلوگرم وزن دارد.

یوسفی‌کما گفت: سورنا دارای قابلیت‌های مختلفی چون مسیریابی به کمک مادون قرمز، سخنگویی طبق متنهای از پیش تعیین شده و کنترل خودکار از راه دور است. وی اضافه کرد: این ربات قرار است تا 6ماه آینده از قابلیت‌های دیگری چون حفظ تعادل، هماهنگی سر و دست و پا و قدم‌ها، نشستن بر صندلی و بالارفتن از پله برخوردار شود.

حالا بعد از گذشت 18 ماه از نخستین مراسم رونمایی از ربات سورنا، دومین رونمایی رسمی از این ربات قرار بود در روز صنعت انجام شود اما این عمل انجام نشد و مراسم رونمایی به نمایش توانایی‌های سورنا برای رئیس‌جمهور تبدیل شد.

حسن شیخ‌نیا، معاون منابع انسانی وزارت صنایع و معادن، درباره علت برگزار نشدن مراسم رونمایی سورنا2  گفت: ربات انسان‌نمای سورنا2 باید مراحل تکامل را بیشتر طی کند تا بتوان آن را در چنین مراسمی به نمایش گذاشت. وی با اشاره به اینکه این ربات در آینده نزدیک رونمایی می‌شود، در پاسخ به این سؤال که آیا مشکل فنی باعث لغو رونمایی از این ربات شد؟ گفت:‌ مشکل فنی عامل لغو این رونمایی نبود.

البته دبیر انجمن مراکز تخصصی تحقیق و توسعه صنایع و معادن اواخر دی‌ماه پارسال از امضای قرارداد 5/4میلیارد تومانی توسعه ربات انسان‌نمای سورنا بین این انجمن و دانشکده فنی دانشگاه تهران به‌عنوان پیمانکار پروژه خبر داده بود. به گفته حمید طاهباز توکلی، تیم کاری دانشکده فنی دانشگاه تهران متعهد شده بود که ربات انسان‌نمای سورنا در نیمه نخست تیرماه امسال مصادف با روز صنعت و معدن بتواند نخستین گام خود را بردارد.

قرار بود از نسل دوم ربات انسان نمای سورنا در اوایل اسفند ماه سال گذشته رونمایی شود که برگزاری این مراسم هم بنا به دلایلی نامعلوم لغو شد. در فروردین امسال نیز قرار شد، مراسم مشابهی برای رونمایی از سورنا 2 برگزار شود که باز هم این مراسم برگزار نشد.

بدتر آنکه برای برگزاری یکی از این مراسم‌ها حتی کارت دعوت نیز به‌صورت گسترده پخش شده بود.با این حال، شنیده‌ها حاکی از آن است که پس از معرفی مشخصات فنی این ربات به رئیس‌جمهور در حاشیه مراسم روز صنعت و معدن، مراسم رونمایی دیگری برای آن برگزار نخواهد شد. سورنا نام یک سردار ایرانی بوده که با سپاهیان کراسوس رومی جنگیده است.

کد خبر 111425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز