همشهری آنلاین: فضانوردان شاتل دیسکاوری شنبه 16 دسامبر (25 آذر) سومین راهپیمایی فضایی خود را برای سیم‌کشی مجدد ایستگاه فضایی بین‌المللی و وارسی صفحه خورشیدی گیرکرده را انجام خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مقامات ناسا گفتند قرار است متخصص ماموریت رابرت کوربیم و مهندس پرواز سونیتا ویلیامز در ساعت 19:37 به وقت گرینویچ پس از صرف ساعت‌ها برای کسب آمادگی از ایستگاه وارد فضا شوند.

کیرک شیرمن، معاون برنامه ISS به خبرنگاران گفت: "هدف اولیه به پایان رساندن سیم‌کشی مجدد برق و به راه‌انداختن سیستم فعال حرارتی است."اما به گفته او همچنین فضانوردان نگاهی هم به صفحات خورشیدی خواهند انداخت.

مقامات سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) تصمیم گرفته‌اند دست‌کم در حال حاضر تلاشی برای رهاکردن صفحه‌ خورشیدی گیرکرده انجام نشود و احتمالا  در یک راهپیمایی فضایی  چهارم بازکردن آن انجام گیرد.

فضانوردان ISS و  دیسکاوری چهارشنبه هفته گذشته تنها این صفحه خورشیدی را بوسیله کنترل از راه دور تا نیمه‌راه باز کردند و مهندسان ناسا روز جمعه سعی کردند تعیین کنند چرا این صفحه پس از تلاش‌های مکرر برای فعال‌‌کردن گیرکرده باقی مانده است.

مهندسان ناسا از جمله یک بار از فضانورد آلمانی توماس ریتر خواستند برای 30 ثانیه با ماشین ورزش درون ISS  برای به شدت ورزش کند به امید که لرزش‌های حاصل باعث شود صفحات گیرکرده حرکت کنند.

ریتر که پس از اقامت پنج‌ماهه در  ISS با فضانورد دیسکاوری خانم سونیتا ویلیامز جایگزین خواهد شد، چندین بار این دستور را اجرا کرد تا صفحه خورشیدی را به کار اندازد ولی نتیجه‌ای حاصل نشد.

تصویر صفحه خورشیدی ایستگاه که احتمالا به علت اشکال سیم هادی در حالت نیمه‌چین‌خورده باقی مانده

صفحه خورشیدی در وضعیتی نیمه‌چین‌خورده گیر کرده و با وجود آنکه برای فعال شدن باید کاملا روی هم چین بخورد تا به مکان جدیدی روی ISS منقل شود و سپس باز شود، وضعیت فعلی‌اش هم اجازه داد تا یک صفحه خورشیدی جدید دیگر به نجو مناسب باز شود و بچرخد.

فرمانده پرواز  ISS مایک لوپز- آلگریا از ایستگاه به خبرنگاران گفت: " ممکن است یک EVA  چهارم برای رفع این مشکل لازم باشد." EVA مخفف عبارت extravehicular activity(فعالیت خارج وسیله نقلیه) در زبان ناسا به معنای راهپیمایی فضایی است.

فضانوردان دیسکاوری سه‌شنبه و پنج‌شنبه در دو راهپیمایی فضایی یک خرپای دوتنی را به ISS  متصل کردند و صفحه خورشیدی جدید مولد برق را که در سپتامبر (شهریورماه) بوسیله شاتل آتلانتیس به ایستگاه آورده شده بود را سیم کشی مجدد کردند.

فضانوردان در آخر وقت چهارشنبه علیرغم گیرکردن صفحه خورشیدی - که برای شش سال یرق ایستگاه را تامین کرده بود- توانستند صفحه جدید رافعال کنند به طوری که سلول‌های فتوالکتریکی آن نور خورشید را دنبال کنند.

ایستگاه فضایی هنگامی که کامل شد، چهار صفحه خورشیدی خواهد داشت که برق ان را تامین خواهند کرد.

این ماموریت دیسکاوری بخشی از 14 پرواز شاتل‌‌ها یا فضاپیماهای رفت و برگشت است که قرار است در چهار سال آینده تا سال 2010 ساختمان  ISS  را کامل کند و پس از آن ناوگان شاتل‌ها بازنشست خواهد شد.

کد خبر 11118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز