گروه شهری: 11 کار گروه متشکل از هنرمندان و استادان دانشگاه در سازمان زیباسازی شهرداری تهران تشکیل شد

تا برنامه 5 ساله‌ای را برای زیباسازی شهر تهران تهیه کنند.

محمدجواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیبا‌سازی‌ شهرداری تهران دیروزدر یک نشست خبری با بیان این مطلب اظهار داشت: با کمک شورای شهر تهران و شورایاران محلات، طرح جامع مطالعاتی تزیین شهر تهران نیز در دست تهیه است.

به گفته شوشتری، قرار است ظرف 5 ماه یکی از شهرک‌های متعلق به خانواده شهدا پس از انجام یکسری اقدامات مانند کف‌سازی‌، نورپردازی، استفاده درست از سنگ، آب، چوب و فلز به‌منظور آرامش محیط و ساماندهی المان‌های تبلیغاتی، فرهنگی و آموزشی مطابق با هویت ایرانی اسلامی به‌عنوان شهرک نمونه شهر تهران معرفی شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش بر موضع شهرداری تهران مبنی بر پیگیری حقوقی موضوع دزدیده شدن مجسمه‌ها از سطح شهر تاکید کرد و گفت: تا مشخص‌شدن اینکه بالاخره این اقدام از طرف چه کسی صورت گرفته، شکایت خود را دنبال خواهیم کرد.

به گفته شوشتری، تا‌کنون 6 مجسمه با همان شکل در همان نقاطی که دزدی صورت گرفته نصب شده و 2 مجسمه دیگر نیز هفته آینده نصب خواهد شد. وی همچنین خبر داد: مجسمه تمام قد 3 متری امیر کبیر که توسط مرحوم صدیقی یکی از استادان برجسته مجسمه‌سازی‌ کشور قبل از انقلاب و در کشور ایتالیا ساخته شده بود، با هماهنگی سفارت ایران به کشور منتقل شد و قرار است به‌زودی در پارک هنرمندان (خیابان ایرانشهر) نصب شود.

مدیرعامل سازمان زیبا‌سازی‌ همچنین از فعال شدن کارگاه‌هایی در سطح شهر سخن گفت که در نظر است ظرف 6 ماه آینده کار نورپردازی شهر را با رعایت اصلاح الگوی مصرف، مسائل زیست‌محیطی و مطابق با هویت ایرانی اسلامی به انجام رسانند.

شوشتری با اعلام اینکه میدان هفت تیر از به‌هم‌ریخته‌ترین میدان‌های شهر تهران است گفت: به همین منظور کار ساماندهی چند میدان مانند ونک، ولیعصر، هفت تیر، امام حسین، خراسان و انقلاب آغاز شده است.

وی افزود: در زمینه تبلیغات شهری نیز کل المان‌های تبلیغاتی، پلاکاردها، استند‌های شیشه‌ای، پرتال، عرشه‌پل و داربست‌های فلزی که بعضا غیرقانونی نیز هستند ساماندهی و پلاک‌گذاری شده و از تعدادشان کاسته خواهد شد.

شوشتری قول داد که تا پایان تابستان امسال حداقل یک خیابان‌ به‌عنوان نمونه کار، بهسازی تابلوهای تجاری‌اش به پایان برسد.به گفته مدیرعامل جدید سازمان زیبا‌سازی‌، قرار است با بهره‌گیری از نظرات مردم‌شناسان، جامعه شناسان و روانشناسان، تبلیغات فرهنگی در شهر افزایش یابد.

وی از لزوم رعایت حساسیت‌ها و نگاه‌های ارزشی نسبت به نقاشی‌های دیواری به‌ویژه تصاویر شهدا در سازمان زیبا‌سازی‌ سخن گفت و افزود: اینکه گفته می‌شود شهرداری عکس شهدا را پاک می‌کند و به جایش گل و بلبل می‌کشد درست نیست زیرا شهرداری با هماهنگی خانواده‌های شهدا تنها چند عکسی که به مرور زمان کمرنگ شده و آسیب دیده بود و نیاز به بازسازی داشت را به‌طور موقت پاک کرد تا 6 طرح جدید از همان شهدا را جایگزین آن سازد منتها این طرح‌ها به‌دلیل اینکه تاثیر بسیاری در کیفیت منظری شهری دارند باید ابتدا به تصویب شورای هنری سازمان برسند.

شوشتری همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد شست و شو و قالب‌گیری مجسمه «فردوسی» در میدان فردوسی نیز گفت: متأسفانه شرایط نگهداری برخی از آثار ارزشمند در تهران وجود ندارد.

به گفته وی،  معمولا در دنیا پس از چند سال استفاده از یک مجسمه‌ از آن قالب‌گیری کرده و نمونه اصلی به موزه سپرده می‌شود اما متأسفانه در حال حاضر چنین موزه‌ای در تهران وجود ندارد بنا براین مجسمه‌هایی مانند مجسمه فردوسی که نفیس و گرانبها هستند، به جای قرار گرفتن در موزه پس از چندین سال کماکان در خیابان و در معرض انواع آلودگی و فرسایش قرار دارند و احتمال آسیب دیدن آنها بسیار زیاد است.

شوشتری از ثبت ملی 2 مجسمه «فردوسی» و «خیام» خبر داد و اضافه کرد: این اقدام در دستور کار قرار گرفته است و به‌زودی انجام می‌شود.وی  همچنین از ثبت ملی و بین‌المللی خیابان ولیعصر با کمک دانشگاه تهران و از طریق یونسکو خبر داد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی در پاسخ به سؤال همشهری در باره ساماندهی و بهسازی محور «جماران»، «میدان و خیابان امام خمینی(ره) » و «مصلای تهران» که به تصویب شورای شهر تهران نیز رسیده است، گفت: کار طراحی پروژه بهسازی جماران توسط سازمان زیبا‌سازی‌ انجام شده و اجرای آن نیز برعهده شهرداری منطقه یک است اما با توجه به اینکه بهسازی این محور نیاز به تملک املاک مردم دارد، راضی کردن ساکنان این محدوده و تامین هزینه‌های آن زمان‌بر است.

شوشتری خاطرنشان کرد: منطقه 12 شهرداری نیز در مورد بهسازی میدان امام خمینی(ره) وارد عمل شده اما در این محور نیز جلب رضایت اصناف ساکن این منطقه و تامین هزینه‌های این طرح از پیچیدگی‌های بسیار برخوردار است.

کد خبر 111066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز