شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

محمود مولایی: بعد ازگذراندن دوره اوج فصل نقل و انتقالات، ‌تیم‌های مدعی قهرمانی که در خرید ستاره‌های لیگ، رقیب هم به حساب می‌آمدند، حالا‌ با خرید اکثریت بازیکنان مورد نظر خود در اندیشه برگزاری اردوی‌های داخلی و خارجی هستند

تیم‌هایی که در لیگ نهم رقابت سختی در بالای جدول داشتند و این رقابت در نهایت به قهرمانی سپاهان منجر شد. به غیراز این تیم اما تیم‌های ذوب‌آهن، استقلال، پرسپولیس و استیل آذین هم مدعی قهرمانی بودند. فارغ از اینکه مربیان این تیم‌ها تمرینات آماده‌سازی‌ شان را شروع کرده اندیا نه، مطمئنا از جدایی و جذب برخی بازیکنان راضی و از برخی ناراضی هستند. امسال با وجود تعیین سقف قرارداد، تیم‌هایی در فصل نقل و انتقالات موفق‌تر عمل کردند که ثبات مدیریتی داشته و از ماه‌ها قبل از پایان لیگ، نقاط ضعف خود را با برنامه‌ریزی  شناسایی کرده و مذاکره با مهره‌های مورد نظر را  به اتمام بردند.

امیر قلعه‌نویی، سرمربی سپاهان که توانست با این تیم قهرمان لیگ شود، در قبال ماندن در سپاهان درخواست‌هایی داشت؛ مهم‌ترین آنها خرید بازیکنانی مثل هوارمحمد، خسرو حیدری و جانواریو بود. در شرایطی که به نظر می‌رسید این اتفاق رخ ندهد، ابتدا جانواریو با سپاهان قرارداد بست؛ هافبک برزیلی که جزو بهترین‌های لیگ نهم بود. گرچه هوارمحمد به سپاهان نرفت اما این تیم در هفته‌های اخیر مهم‌ترین خرید خود را انجام داد؛ جذب خسرو حیدری، پیستون راست استقلال که سبب دلخوری مسئولان و هواداران این باشگاه شد. حیدری که یک فصل خوب را  با سانترهای دقیقش سپری کرده بود، ترجیح داد فصل بعد در سپاهان بازی کند. به غیراز این بازیکن، سپاهان یک هافبک راست دیگر به نام جواد کاظمیان را هم به خدمت گرفت‌.

این تیم البته با مدافعانی مثل هادی عقیلی، جلال حسینی و محسن بنگر هم تمدید کرد و با نگه داشتن هافبکی مثل محرم نویدکیا در دو پست دفاع و هافبک کمترین مشکل را دارد؛ به‌خصوص اینکه مهدی رحمتی، دروازه‌بان سپاهان هم یک فصل دیگر در این تیم ماندنی شد و البته رحمان احمدی از این تیم جدا شد. در عین حال، این تیم عماد رضا، مهاجم عراقی‌ و همین طور علی مولایی و بهمن طهماسبی را در خط حمله از دست داد. اما سپاهان میلوارد یانوش، مهاجم سابق پاختاکور ازبکستان را به خدمت گرفت. با این حال، دو خرید سپاهان از استقلال بهترین خرید‌های این تیم به حساب می‌آیند؛ موضوعی که باعث رضایت قلعه‌نویی شده است.

ذوب آهن؛ حفظ خلعتبری

محمدرضا خلعتبری بعد از  3سال بازی در ذوب آهن تصمیم به جدایی گرفت. او به تهران آمد ‌ولی  بعد از مذاکره با استیل‌آذین دوباره به ذوب آهن بازگشت. این بهترین خبر برای منصور ابراهیم‌زاده بود. سرمربی ذوب آهن معتقد است که نگه داشتن بازیکنان ذوب‌آهن باعث ثبات و موفقیت این تیم شده است.  با وجود این، ذوب‌آهن حسن اشجاری را از دست داد. مدافع چپ تیم ملی با پرداخت 350میلیون رضایت‌نامه‌اش را از این باشگاه گرفت. البته محسن مسلمان هم به‌دلیل گذراندن خدمت سربازی مجبور شد قید بازی در ذوب آهن را بزند.

محمدرضا منصوری و کیوان امرایی دو بازیکن دیگری هستند که از ذوب جدا شدند. البته ابراهیم‌زاده راضی به‌نظر می‌رسد؛ چون این باشگاه مهدی رجب زاده، جلال رافخایی، مجید نورمحمدی، حسین ماهینی و شاهین خیری را جذب کرده است و همین‌طور قرارداد شهاب گردان، سیدمحمد حسینی، محمد قاضی، احمد محمدپور، قاسم حدادی‌فر، سینا عشوری، کاسترو و اسماعیل فرهادی تمدید شده است.

استقلال؛ بخران بی موقع

تغییرات مدیریتی باشگاه استقلال در بحبوحه فصل نقل‌وانتقالات به قیمت از دست رفتن بازیکنانی مثل حسین کاظمی، جانواریو و سیاوش اکبرپور تمام شد؛ بازیکنانی که با پایان یافتن قراردادهایشان به‌عنوان بازیکن آزاد به راحتی جدا شدند. با این حال، بازیکنانی مثل طالب‌لو و آرش برهانی به‌دلیل جدایی صمد مرفاوی قرارداد تازه‌ای با این تیم بستند.

فرهاد مجیدی و هادی شکوری هم تمدید کردند اما با انتصاب فتح‌الله‌زاده به‌عنوان سرپرست موقت استقلال و انتصاب پرویز مظلومی به‌عنوان سرمربی، این تیم خریدهای مناسبی چون ایمان مبلعی، میلاد میداوودی و فرزاد آشوبی داشت. از دوران مدیریت قبلی هم جواد شیرزاد و دسو‌زا در استقلال ماندگار شدند.

پرسپولیس؛ ناکام در جذب مهاجم

پرسپولیس ابتدای فصل نقل و انتقالات با جذب غلامرضا رضایی سعی کرد ضعف‌های این پست تیم در فصل گذشته را جبران کند. علی دایی در ادامه دست روی کریم انصاری‌فرد گذاشت؛ مهاجم موفق سایپا در فصل گذشته که مسئولان این باشگاه به هر نحوی اجازه حضور این بازیکن در پرسپولیس را ندادند. همچنین رفتار هوار محمد و حاشیه‌های این مهاجم عراقی باعث حذف این بازیکن از پرسپولیس شد. در ادامه مسئولان این باشگاه با محسن‌خلیلی هم به توافق نرسیدند و او هم رفت.

پیش از آن هم آرفی در لیست فروش قرار گرفته بود. این در حالی بود که مشکلات خط حمله پرسپولیس در لیگ نهم علی دایی را به دردسر انداخته بود.  پرسپولیس برای برطرف کردن این ضعف به‌دنبال جذب کروم بیبیشکوف، مهاجم سابق بایرن مونیخ است. اگر این بازیکن مورد توجه سرمربی پرسپولیس قرار بگیرد، احتمالا می‌تواند تا حدودی دایی را از نگرانی خارج کند. این احتمال هم هست که وحیدهاشیمان به پرسپولیس بپیوندد.

در پست هافبک اما این تیم محمد نوری را به خدمت گرفت . محمد رضا فشنگچی یکی دیگر از خریدهای مهم پرسپولیس است.

این در حالی است که عادل کلاه‌کج، محمد پروین، ابراهیم شکوری، مجتبی زارعی، سعید حلافی، ضیاء‌ الدین نیک نفس، اکبر صغیری و مهران فرضیات در لیست فروش قرار گرفته بودند. از این فهرست البته مجتبی زارعی به طرز عجیبی بیرون آمد ودر فصل جدید برای پرسپولیس بازی خواهد کرد. بازیکنی مثل میثم بائو هم به‌دلیل حضور دایی از پرسپولیس جدا شد. به تازگی شهریار وفایی، بازیکن ایرانی‌- فرانسوی هم مورد نظر علی دایی قرارگرفته است. 

استیل آذین؛ پرهزینه

استیل آذین از همین حالا خطری جدی برای دیگر مدعیان است. ‌ این باشگاه با هزینه‌های بالا به راحتی بازیکنانی مثل حسین کاظمی، سیاوش اکبرپور، میلاد زنیدپور، حسن اشجاری و سوشا مکانی را جذب کرده است. البته این تیم در ادامه مهرزاد معدنچی را به خدمت گرفت که مورد توجه تیم‌هایی مثل پرسپولیس قرار داشت.

استیل آذین با بازیکنان بزرگی چون علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا  تمدید کرد و همینطور با امیر شاپورزاده، حسین کعبی و فریدون زندی. مالک استیل آذین البته گفته بود که 9 ستاره لیگ را به خدمت می‌گیرد که هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است. با این وجود ، مهدوی‌کیا معتقد است که با جذب بازیکنان جدید نقاط ضعف تیم برطرف شده  و برای قهرمانی در لیگ تلاش خواهند کرد.

کد خبر 110829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز