مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: طراحی بلژیکی با هدف جلب توجه جهان نسبت به موضوع زیستگاه‌های آبی در زمین، کشتی ویژه‌ای طراحی کرده است که آب و هوا را از آلودگی‌ها پاک می‌کند.

«فیسالیا» نیمی کشتی و نیمی ساختمان است. ساختاری سبز که طرح آن توسط معماری بلژیکی ارائه شده است. این طرح عظیم الجثه آلومینیومی همزمان با حرکت در میان رودهای اروپا، آب کثیف آنها را به آب آشامیدنی تصفیه کرده و انرژی بیش از آنچه برای مصرف نیاز دارد را تولید می‌کند.

پوششی از دی اکسید تیتانیوم بر روی لایه نقره ای رنگ این کشتی، با جذب پرتوهای ماورا بنفش آلودگی های هوا را خنثی کرده و منجر به بروز واکنشهای شیمیایی می‌شود که می تواند سموم ارگانیک و غیر ارگانیک را از بین ببرد.

این کشتی با حرکت در رودها مسیر آبراه ها را نیز تصفیه کرده و با استفاده از انرژی های آبی و خورشیدی نیروی خود را تامین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، توربینهای زیرین کشتی حرکات آب و سلولهای خورشیدی سقف کشتی نور خورشید را به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌کنند. عملکرد مفید سقف با وجود گلخانه‌ای که می‌تواند آب رودخانه ها را از مواد روغنی و آلوده پاک کند، دو برابر خواهد بود.
اما این کشتی تنها برای حرکت کردن بر روی رودخانه‌ها به منظور تامین انرژی یا تصفیه آب طراحی نشده است.

«فیسالیا» در واقع موزه ای شناور است که می‌تواند توجه قشرهای مختلفی از مردم را به خود جلب کند و دانشمندانی که بر روی محیط های زیستی آبی مطالعه دارند می توانند زمان خود را در لابراتوار بزرگ «باغ زمین» این کشتی سپری کنند و توریستها می‌توانند از نمایشگاه های موقت «باغ آبی» آن دیدن کرده و یا در اتاقهای زیر آبی این کشتی استراحت کنند.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، طراح بلژیکی این موزه شناور سبز، پس از کنفرانس سال گذشته تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در کپنهاک تصمیم گرفت برای جلب توجه مسئولان نسبت به موضوع آب در جهان این کشتی را طراحی کند.

کد خبر 110678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز