شنبه ۵ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

علی‌اصغر محکی : اعتماد مردم، بزرگ‌ترین سرمایه یک رسانه محسوب می‌شود

این سرمایه حیاتی آنچنان مهم است که هر رسانه‌ای در هر نقطه‌ای از جهان به شیوه‌های مختلف سعی دارد سهم بیشتری از اعتماد مردم را به‌سوی خود جلب کند.

دقت در تنظیم اخبار، صحت و درستی اخبار منتشرشده، درنظر داشتن منافع عمومی و نیازهای مردمی، انتشار جامع و کامل اخبار مهم، از جمله شیوه‌هایی است که رسانه‌ها برای جلب اعتماد مردم دنبال می‌کنند.

یکی از مواردی که می‌تواند موجب سلب‌اعتماد مردم به یک رسانه شود، انتشار آگهی تجاری به‌جای اخبار است. این کار در واقع نوعی سوءاستفاده از اعتماد مردم به اخبار است. وقتی مخاطبان می‌دانند آنچه از رسانه پخش می‌شود، آگهی بازرگانی است، با وقوف به رابطه مالی و اقتصادی که بین سفارش‌دهنده آگهی و رسانه وجود دارد،

دربرابر این نوع پیمان‌های تبلیغی با هشیاری بیشتری روبه‌رو می‌شوند  اما آنگاه که رسانه مطالبی را تحت‌عنوان اخبار منتشر می‌کند، مخاطبان با آگاهی از اینکه این نوع پیام از حیطه تبلیغ تجاری خارج است با خوشبینی و آمادگی بیشتر پذیرای پیام می‌شوند.

حال اگر یک رسانه، آگهی بازرگانی را به‌شکل خبر تنظیم کند و انتشار دهد در واقع از اعتماد مردم سوءاستفاده کرده و طبیعی است که این شیوه، نوعی بهره‌برداری نادرست از اعتماد مردم است که در درازمدت به سلب اعتماد عمومی از آن رسانه منتهی می‌شود.

متأسفانه در برنامه اخبار پنجشنبه 3تیرماه جاری یکی از بخش‌های پربیننده خبری شبکه 2 سیمای جمهوری اسلامی ایران، آگهی بازرگانی پیش‌فروش یک‌خودرو در قالب خبر تنظیم و انتشار یافت.

مسلماً ضربه‌ای که انتشار آگهی در قالب خبر به اعتماد مخاطبان یک شبکه تلویزیونی  و رسانه وارد می‌کند، بسیار زیانبارتر از نفع مادی است که احیاناً آن شبکه یا رسانه به آن نائل می‌شود؛ لذا توصیه می‌شود دست‌اندرکاران حوزه پخش سیمای جمهوری اسلامی ایران، با احساس مسئولیت و هوشمندی بیشتر نسبت به انتشار اخباری که رنگ و بوی اقتصادی و تجاری دارد اقدام کنند تا خدای‌ناکرده اعتماد مردم  که بزرگ‌ترین سرمایه رسانه ملی است، تحت‌الشعاع این نوع کژکارکردی‌ها قرار نگیرد.

کد خبر 110429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز