شنبه ۵ تیر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

محمد ملاحسینی: جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، با حضور 32 تیم منتخب به همراه 32 مربی مطرح جهان شروع شد

جام جهانی فوتبال همیشه بهترین زمان برای نمایش اندیشه‌های نوین این ورزش پرطرفدار از سوی مربیان و همچنین درخشش بازیکنان تیم‌های راهیافته [آشنایی با 32 تیم‌ جام ‌جهانی 2010] است.

32 مربی که در جام جهانی 2010 حضور پیدا کردند، با شیوه‌ها و تاکتیک‌های نوین فوتبال، قدم به میدان مسابقه گذاشتند و هر یک در پی راهی برای کسب نتیجه بهتر بودند.

مربیانی که به پشتوانه کارنامه درخشانشان به این سمت انتخاب شدند و توانستند از مرحله مقدماتی قاره‌ای تیم خود را به مرحله نهایی جام جهانی 2010 برسانند، حالا باید در یک امتحان جهانی شرکت می‌کردند.

طبیعی است که نباید ابزار هر یک از تیم‌ها را مثل هم پنداشت، اما این جام نشان داد که داشتن چندین ستاره و امکانات فراوان در یک تیم، شرط قهرمانی نیست.

نوک پیکان منتقدین فوتبال همیشه به سمت مربیان [زندگینامه مربیان فوتبال جهان] بوده و هست. آنها با یک تغییر تاکتیک و یا یک تعویض بجا باعث جذابیت بازی و کسب نتیجه دلخواه می‌شوند و البته گاهی نیز این موضوع شکل عکس به خود می‌گیرد و اینجاست که منتقدین دست به کار می‌شوند.

در جام جهانی 2010  که به میزبانی کشور آفریقای جنوبی  و در 10 استادیوم [آشنایی با ورزشگاه‌های جام جهانی 2010] که در 9 شهر این کشور قرار داشتند برگزار شد، در میان 32 مربی ، 10 مربی به اعتقاد کارشناسان، صاحبنام‌تر بودند.

مربیانی همچون؛ کارلوس آلبرتو پریرا، کارلوس دونگا، فابیو کاپلو، یواخیم لو، ویسنته دل بوسکه، مارچلو لیپی، رباح سعدان، اسون گوران اریکسون، باب بردلی، کارلوس کوئیروز.

پریرا از باسابقه‌ترین و پر افتخارترین مربیان حاضر در جام جهانی 2010 بود. به طوری که وی 5 بار سابقه حضور در جام جهانی را در کارنامه ورزشی خود دارد و حتی در سال 1994 جام قهرمانی را بالای سر برده است.

وی سابقه مربیگری تیم‌های ملی کویت (1982)، امارات (1990)، برزیل (1994)، عربستان سعودی (1998)، برزیل (2006) و آفریقای جنوبی (2010) را در تاریخ جام جهانی در کارنامه خود دارد.

فابیو کاپلو گرانترین مربی [آشنایی با دستمزد مربیان جام جهانی 2010] حاضر در جام جهانی 2010 بود. او با مبلغ 8 میلیون و 800 هزار یورو با تیم ملی انگلستان قرارداد امضا کرده بود و کیم جونگ هون، سرمربی تیم ملی کره‌شمالی با 170 هزار یورو ارزانترین مربی بود.

در این جام کشورهای آلمان و آرژانتین با داشتن 3 مربی از ملیت خود، رکوردداران بیشترین مربی حاضر در جام نوزدهم بودند.

کارلوس آلبرتو پریرا و مارچلو لیپی تنها مربیانی هستند که تا قبل از حضور در جام نوزدهم، سابقه قهرمانی در جام جهانی [آشنایی با تاریخچه جام‌جهانی فوتبال (1930-)] را در کسوت مربی در کارنامه دارند و دیه‌گو مارادونا و کارلوس دونگا نیز به عنوان بازیکن جام قهرمانی را بالای سر برده بود.

در میان مربیان حاضر در جام جهانی 2010 سرمربی تیم ملی فوتبال دانمارک؛ مورتن اولسن جزو مربیانی بود که از بیشترین سابقه کار با تیمش برخوردار بود. وی 10 سال سابقه مداوم سرمربیگری تیم دانمارک را در کارنامه دارد.

مسن‌ترین مربی حاضر در جام جهانی 2010، اتو رهاگل سرمربی تیم یونان با 72 سال سن است و جوانترین آنها با 46 سال سن، پل لو گوئن سرمربی تیم کامرون و ولادیمیر وایس سرمربی تیم اسلواکی بودند.

رباح سعدان در این جام مربی بود که برای پنجمین بار به این سمت انتخاب شده بود. وی در مقاطع مختلف 5 بار سرمربی تیم الجزایر شده بود.

در مطالب مرتبط زیر به زندگینامه حرفه‌ای 32 سرمربی حاضر در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی به شکل اختصار پرداخته شده است.

 کارلوس آلبرتو پریرا - آفریقای جنوبی   کارلوس دونگا - برزیل   فابیو کاپلو - انگلستان   یواخیم لو - آلمان  اوتمار هیتزفلد - سوئیس   ویسنته دل بوسکه - اسپانیا  مارچلو لیپی - ایتالیا   دیه‌گو مارادونا - آرژانتین   اتو رهاگل - یونان   کارلوس کوئیروز - پرتغال مارچلو بیلسا - شیلی  مورتن اولسن - دانمارک  برت فان مارویک - هلند   اسون گوران اریکسون - ساحل عاج  لارس ادوین لاگربک - نیجریه   باب بردلی - آمریکا  اسکار تابارز - اروگوئه  خاویر آگیره - مکزیک   ریموند دومنش - فرانسه    ماتیاس کک - اسلوونی  رباح سعدان - الجزایر   پل لو گوئن - کامرون  جراردو مارتینو - پاراگوئه    میلوان راجواک - غنا  رادومیر آنتیج - صربستان   پیم وربیک - استرالیا  ریکی هربرت - نیوزلند   ولادیمیر وایس - اسلواکی  رینالدو روئدا ریورا - هندوراس   کیم جونگ هون - کره شمالی  تاکشی اوکادا - ژاپن   هو جونگ مو - کره جنوبی

کد خبر 110398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز