در شب ولادت امام جواد(ع) و در میان خیل انبوهی از هنرمندان، شاعران، طنزپردازان، مسئولان فرهنگی پایتخت و شهروندان تهرانی، از طنزپرداز معاصر ابوالفضل زرویی نصرآباد معروف به «ملانصرالدین» تجلیل شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این آیین که در فرهنگسرای فردوس برگزار شد، مؤسسه نغمه شهر با مشارکت مدیریت فرهنگی هنری منطقه 5 تهران با رونمایی از آخرین اثر  زرویی، آلبوم «با‌معرفت‌های عالم» از 2 دهه تلاش تاثیرگذار این طنزپرداز نامی تجلیل کرد.

شاعران و پژوهشگرانی چون استاد سیدعلی موسوی‌گرمارودی، استاد بهاءالدین خرمشاهی و محمدعلی بهمنی به ایراد سخن در باب شخصیت اخلاقی و ادبی زرویی پرداختند.

موسوی گرمارودی با یاد کردن از عمران صلاحی، زرویی را عبید زاکانی معاصر، خرمشاهی او  را پدیده و استاد تمام‌عیار در طنزپردازی و بهمنی او را طنازی با مرام و با اخلاق خواندند.
شاعران و طنزپردازانی چون ناصر فیض، سعید بیابانکی، ‌سید عباس سجادی، شهرام شکیبا، رضا رفیع، امید مهدی‌نژاد و مهدی استاد احمد نیز ضمن خواندن اشعار و مطالب طنزآمیز، در سخنانی دین خود را به مؤسس دفتر طنز حوزه هنری و نخستین شب شعر طنز کشور ادا کردند و او را زمینه‌ساز طنزپردازی خود و بسیاری از جوانان طنزپرداز دانستند.

پخش تصاویری از شعرخوانی زرویی نصرآباد در محضر رهبر معظم انقلاب و توصیه‌های معظم له درخصوص طنز و طنزپردازان، فیلم کوتاهی از زندگی و آثار وی و پشت صحنه‌ای طنزآمیز از فیلم مستند وی و پخش صدا و شعرخوانی آقای زرویی همراه با موسیقی از بخش‌های قابل توجه این برنامه بود.

رونمایی از آخرین اثر زرویی نصرآباد، آلبوم «با معرفت‌های عالم» نیز با حضور تعدادی از هنرمندان و عوامل تولید آلبوم انجام شد و سپس با لوح و هدایای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همراه با هدایایی از دفتر طنز حوزه هنری و مؤسسه اطلاعات از ایشان تجلیل به عمل آمدو عوامل تولید آلبوم از جمله حمید اسفندیاری (مدیر مؤسسه آوای باربد)، محمد سالاروند (آهنگساز اثر) و بهزاد باشو(کاریکاتوریست اثر) نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

با معرفت‌های عالم، حاوی یک لوح فشرده با صدای شعرخوانی ابوالفضل زرویی نصرآباد و کتابچه‌ای حاوی 2 منظومه «گفت‌وگوهای تنهایی» و «تقدیم به با‌معرفت‌های عالم» همراه با کاریکاتورهای بهزاد باشو و موسیقی محمد سالاروند توسط مؤسسه نغمه شهر تهیه و مؤسسه آوای باربد آن را تکثیر و توزیع کرده است.

از این طنزپرداز پیش از این کتاب‌های تذکره المقامات (انتشارات گل‌آقا)، افسانه‌های امروزی (نشر دانش ایران)، اصل مطلب (همشهری) و نخستین وقایع نامه طنز ایران با همکاری خانم فریبا فرشادمهر (انتشارات ققنوس) به چاپ رسیده است و آثار در دست انتشار ایشان مجموعه اشعار طنز، خاطرات سر پروفوسور حسنعلی‌خان مستوفی، کتاب مستطاب خرپژوهی،  مجموعه مقالات پژوهشی درباره طنز و... است.

به گفته پروین غضنفری مدیر فرهنگی هنری منطقه 5، این آیین سرآغاز فعالیت‌های مجدد ادبی در این منطقه به مدیریت سعید بیابانکی، شاعر و طنزپرداز نام‌آشنای کشور خواهد بود.

کد خبر 110325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز