همشهری آنلاین: گروهی از اعضای بسیجی هیات‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار جمعی از اعضای بسیجی هیأتهای علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در سخنان مهمی ضمن تبیین برهه بسیار حساس کنونی و موضع انفعال و از هم گسیختگی نظام استکباری در مقابل حرکت اسلامی که نماد آن نظام جمهوری اسلامی است، تأکید کردند: امروز مهمترین نیاز کشور اتحاد و یکپارچگی است و هرگونه سخن، حرکت و نوشته‌ای که حتی با نیت صادقانه باشد ولی موجب شکاف و انشقاق در جامعه، و ظلم به افراد شود، برخلاف مصالح کشور و نظام اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: حفظ وحدت، همدلی و انسجام در جامعه و پرهیز از هرگونه اختلاف و شکاف، نظر رهبری در این برهه حساس است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: هنر انقلاب اسلامی این بود که توانست تمام دیوارهای کاذب میان ملت را از میان بردارد و همه کشور را به یک عرصه وسیع برای ملت ایران تبدیل کند، حال برخی می‌خواهند دوباره این دیوار کشی‌های نادرست و ناحق را ایجاد کنند.

ایشان تأکید کردند: مبانی، اصول و جهت حرکت، مشخص و روشن است و هرکسی که در چارچوب اصول و در این جهت حرکت کند، جزو مجموعه نظام اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأکید مکرر خود درخصوص ظلم نکردن به افراد، افزودند: رعایت طهارت دل و عمل، یکی از وظایف اصلی است و نباید با یک کلمه و یا نوشته و یا حرکتی نابجا در مورد فرد یا افرادی که مستحق آن نیستند، به آنان ظلم شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری سیره پیامبر اسلام (ص) در مورد رعایت حقوق افراد، حتی افرادی که مرتکب گناه و یا خطایی شده‌اند، خاطرنشان کردند: باید منصف و عادل بود و زیادتر از آن چیزی که واقعیت و بایسته است، نگفت.

ایشان افزودند: نباید اینگونه تصور شود که چون برخی افراد مجاهد، مبارز و انقلابی هستند، می‌توانند در مورد برخی افراد دیگر که به زعم خود از این لحاظ در درجات پایین تر قرار دارند، هرچه بخواهند بگویند.

ایشان با تأکید بر تفاوت طبیعی ایمان و خطوط افراد افزودند: با وجود تفاوت ایمان، در مقام زندگی جمعی باید ضمن رعایت عدالت و انصاف، اتحاد و انسجام حفظ شود.

رهبر انقلاب اسلامی مسئله مهم را فراموش نکردن اهداف و شاخص‌های اصلی دانستند و تأکید کردند: استکبار ستیزی، ایستادگی قاطع در مقابل حرکت کفر و نفاق در سطح جهان، و مرزبندی شفاف با دشمنان انقلاب و دین، شاخص‌های اصلی هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص مرزبندی شفاف با دشمنان افزودند: اگر کسی مرزبندی شفاف با دشمنان انقلاب و دین نکند، قدر خود را کاهش داده است و اگر به آنها گرایش پیدا کند، از دایره نظام خارج می‌شود.

ایشان خاطرنشان کردند: این شاخص‌ها، مبانی و خطوط اصلی حرکت رو به جلوی انقلاب اسلامی است که باید با حفظ شاخص‌ها این حرکت ادامه پیدا کند.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین برهه بسیار حساس کنونی به شرایط جهانی و تلاشهای قدرتهای استکباری برضد نظام اسلامی اشاره کردند و افزودند: حساسیت شرایط کنونی به این علت است که مراکز استکباری جهانی در مقابله با حرکت اسلامی که نماد واقعی آن نظام جمهوری اسلامی ایران است، زمام امور را از دست داده‌اند و با حالتی دستپاچه و از هم گسیخته، آخرین تلاشهای خود را انجام می‌دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به بن‌بستی که نظام استکباری گرفتار آن شده است، خاطرنشان کردند: کمربندی را که نظام استکباری به دور مسائل جهانی بویژه منطقه حساس خاورمیانه کشیده بود، پاره شده و بسیاری از شگردهای تبلیغاتی قدیمی آنها برای مردم دنیا آشکار شده است.

ایشان با اشاره به گسترش خشم و نفرت جهانی از رژیم امریکا و رژیم صهیونیستی تأکید کردند: امروز حتی در جامعه امریکا، خشم عمیقی از حضور قدرتمند لابی صهیونیستی در حال گسترش است و با وجود شرایط بسیار سختگیرانه رژیم امریکا بر مردم این کشور، نشانه‌های این خشم آشکار شده است.

رهبر انقلاب اسلامی، ظهور و حضور نظام جمهوری اسلامی ایران را عامل اصلی مشکلات کنونی برای نظام سلطه دانستند و افزودند: دلیل دشمنی آنها با نظام اسلامی به همین دلیل است اما اقدامات سراسیمه برای صدور قطعنامه و بزرگنمایی غیرواقعی تحریم‌ها و بعد هم تهدید نیم بند نظامی، همه نشانگر انفعال نظام استکباری در مواجهه با حرکت عظیم و متین در جهان اسلام است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تحمل زحمت‌ها را زمینه ساز رسیدن به منافع بزرگتر برشمردند و خاطرنشان کردند: نیاز امروز دانشگاهها کار و تلاش علمی و پژوهشی، کار معنوی و ایمانی، حاکم کردن روحیه مجاهدت و جهاد در همه فعالیتهای علمی، حضور دائم و به هنگام، و تقویت بصیرت در مجموعه دانشگاهی است.

ایشان با یادآوری نحوه شکل گیری بسیج اساتید در دوازده سال پیش و تبدیل آن به یک حرکت عظیم، وجود آنرا یک نعمت برای نظام اسلامی دانستند و خاطر نشان کردند: البته این بمعنای این نیست که اساتید مومن و انقلابی منحصر به این مجموعه است بلکه اکنون جمع گسترده‌ای از اساتید بسیجی در دانشگاههای کشور حضور دارند که نقش آنها بسیار برجسته و تأثیرگذار است.

رهبر انقلاب اسلامی بسیج را یک حرکت بی نظیر در انقلاب اسلامی و یادگار امام حکیم و بزرگوار توصیف کردند و افزودند: شکل گیری بسیج در واقع از همان روز اول انقلاب و از زمانی که امام (ره) با اعتماد به مردم، آنان را به عرصه جامعه کشاند، اتفاق افتاد و این اعتماد موجب بروز اعتماد به نفس در مردم شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه فرهنگ و حقیقت بسیج منشأ برکات فراوانی در نظام اسلامی شده است، خاطرنشان کردند: بسیج در واقع یک ارتش بی‌رنگ، بی ادعا وهمه گیر در سطح کشور است.

ایشان با تأکید بر اینکه عرصه حضور بسیج بسیار وسیع و فراتر از عرصه محدود نظامی است، افزودند: بسیج را نباید یک نهاد نظامی به حساب آورد بلکه بسیج، عرصه‌ای عمومی است که در همه مکانها، زمانها، عرصه‌ها و قشرها حضور دارد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به موضوع جایگاه و نقش اساتید در دانشگاهها به ویژه اساتید مؤمن و انقلابی و همچنین توقع نظام اسلامی از دانشگاهها و نیاز امروز مراکز علمی و دانشگاهی پرداختند و افزودند: وظیفه استاد بسیجی حضور به موقع، مخلصانه، مجاهدانه و تأثیرگذار در دانشگاه و پرورش انسانهای دانشمند و با ایمان در طراز شهید چمران است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در خصوص توقع از دانشگاهها تأکید کردند: ادامه پرشتاب حرکت علمی کشور تا رسیدن به جایگاه علمی والا و شایسته ملت و تاریخ ایران، اصلی‌ترین خواسته از دانشگاهها و مراکز علمی است.

ایشان با اشاره به گزارش یک مرکز معتبر علمی بین‌المللی درخصوص سرعت پیشرفت علمی و تولید علم در کشور، افزودند: در این گزارش سرعت پیشرفت علمی ایران یازده برابر متوسط سرعت علمی دنیا ارزیابی شده که نشان دهنده حرکت رو به جلو علمی است اما نباید به این حد قانع بود بلکه باید برای رسیدن به قله تلاش و برنامه ریزی کرد.

رهبر انقلاب اسلامی حضور تعداد کثیری از دانشمندان متخصص، مؤمن به خدا و جهاد در راه او و اهداف الهی در جمهوری اسلامی ایران را از برکات امام (ره) و در دنیا بی‌نظیر دانستند و افزودند: مطالبات نظام اسلامی، مطالباتی در سطح بین‌المللی است، بنابراین توقع رسیدن به قله پیشرفت علمی و تربیت انسانهای دانشمندی همچون شهید چمران، توقع دور از انتظاری نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به دیدگاههای نظام اسلامی درخصوص انسان، حکومت، زن، اخلاق و علم و ارائه این دیدگاهها در سطح بین‌المللی خاطرنشان کردند: باید، همت عالی و بلند، و افق نگاه نیز وسیع باشد و از طرح این مطالبات در سطح بین‌المللی و برخی سخنان تمسخرآمیز به دلیل طرح بین‌المللی این ایده‌ها و دیدگاهها، نهراسید.

ایشان با تأکید بر اینکه آرمانها و اهداف نظام اسلامی بسیار گسترده و در عین حال مورد قبول انسانهای آگاه و منصف است، خاطرنشان کردند: نظام اسلامی داعیه محو نظام سلطه، برقراری عدالت جهانی، و استفاده از علم برای آسایش و راحتی بشر را دارد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: ملتی با چنین آرمانهایی، و با بکارگیری همت‌های عالی ایمانی، و یقین به وعده های قرآنی در زمینه یاری مؤمنین، و نهراسیدن از مرگ و آرزوی شهادت، قطعاً افق‌های روشنی پیش روی خود دارد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر مصطفی چمران، این شهید را انسانی مؤمن، مجاهد، شجاع، بصیر، دانشمند، منصف، هنرمند، با صفا، اهل مناجات، دارای روحیه‌ای لطیف و بی‌اعتنا به نان، نام و مقام دنیا توصیف کردند و افزودند: شهید چمران نمونه کاملی از استاد بسیجی و در واقع ترکیب علم و عمل، سنت و تجدد، و عشق و عقل است.

ایشان تأکید کردند: انتظاری که از دانشگاههای جمهوری اسلامی می‌رود، این است که انسانهایی همچون شهید چمران تربیت کنند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین پیشنهاد نامگذاری سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به عنوان روز بسیج اساتید را پیشنهادی معنادار و پرمغز خواندند.

در ابتدای این دیدار:

- دکتر رضا روستاآزاد معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شریف
- دکتر زلفی گل استاد و دبیر انجمن شیمی، دانشمند برگزیده بین‌المللی و رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان
– دکتر فضل الله موسوی استاد حقوق و رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
– دکتر سیدمحمد تقی علوی رئیس دانشگاه تبریز و دانشیار گروه حقوق این دانشگاه،
- خانم دکتر خزعلی دانشیار زبان و ادبیات عرب و رئیس دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه الزهرا،
- دکتر جهانبخش رئوف استاد دانشکده شیمی دانشگاه مازندران،
- حجت الاسلام دکتر گرجیان دانشیار رشته فلسفه و عضو گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم قم،
- و دکتر سیدحسن امامی رضوی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
دیدگاههای خود را درخصوص مسائل علمی و دانشگاهی و برخی مسائل کشور بیان کردند.
محور های مطالبی که این اساتید مطرح کردند عبارتند از:
-    ضرورت اجرای بیمه پژوهش برای حمایت از محققان و پژوهشگران.
-    انتقاد از کاهش بودجه پژوهشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
-    استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاهها در طرحهای بزرگ ملی از جمله
هدفمند سازی یارانه ها
-    رعایت انصاف درخصوص دستاوردهای سی ساله نظام اسلامی و قربانی نکردن این دستاوردها در دعواهای سیاسی
-    لزوم فراتر رفتن حوزه فعالیتهای تشکلهای دانشجویی از برگزاری صرف سخنرانی‌های سیاسی
-    جدی گرفتن آموزش مدیران
-    شناخت صحیح روشهای جنگ نرم در دانشگاهها و راهکارهای مقابله با آن
-    ضرورت تحول اساسی در حوزه علوم انسانی و بومی سازی آن
-    ایجاد فرصت های مطالعاتی داخلی برای اساتید نخبه
-    نگاه جدی و دقیق به رشته مطالعات زنان و خانواده و تصحیح متون و دروس آن براساس جهت گیریهای دینی و بومی
-    تشکیل قطب علمی زنان
-    ایجاد گسترش آموزش مجازی در رشته های مختلف علمی
-    در نظر گرفتن همزمان معیارهای علمی و ارزشی در گزینش اعضای هیأت علمی
-    ضرورت توجه جدی تر به علوم پایه
-    اجرای آمایش سرزمینی در حوزه آموزش عالی
-    و پرهیز از کارهای فرهنگی مقطعی در دانشگاهها

در این دیدار همچنین دکتر بختیاری رئیس سازمان بسیج اساتید گزارشی از فعالیتهای این سازمان ارائه کرد و گفت: ظرفیت سازی و یکپارچه سازی اساتید برای حضور در جهاد علمی، و نهضت نرم افزار علمی، شناسایی مستمر مسائل اساسی کشور و تعامل با دستگاهها برای حل آنها، و حضور مؤثر در عرصه های فرهنگی از جمله اهداف سازمان بسیج اساتید است.

کد خبر 110308

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز