سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

سالانه حدود 1500 پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود که بیش از 85 درصد این پیوندها از فرد زنده است

و در بازار سیاه کلیه، این عضو بدن را با قیمت‌های 15 تا 20 میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند.

به گزارش فارس، خرید و فروش کلیه در ایران امری مخفی نیست اما مسئله مهم این است که در کنار بازار قانونی خرید و فروش کلیه که پس از تصویب قانون اهدا از زنده در کشور رایج شد بازار سیاه کلیه هم به‌وجود آمد که علاوه بر مبالغ آشکار و ثبت شده، مبالغ گزاف دیگر به‌عنوان خرید کلیه بین دهنده و گیرنده و البته دلال واسطه ردوبدل می‌شود که گاه از 20‌میلیون تومان هم فراتر می‌رود.

در این بین هم گیرندگان کلیه و هم دهندگان کلیه از ساز و کار اداری انجمن حمایت از بیماران کلیوی و به نوعی نوبت‌دهی طولانی این انجمن برای انجام عمل پیوند گله و شکایت دارند؛ به‌طوری‌که برخی از اهداکنندگان و گیرندگان می‌گویند که برای اهدا و دریافت کلیه باید3 ماه منتظر بمانیم.  از طرف دیگر در این بین دلالانی وجود دارند که اقدام به خرید و فروش کلیه می‌کنند و در بالا‌و‌پایین‌کردن قیمت‌های کلیه نقش مؤثر دارند.

مصطفی قاسمی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی در این زمینه گفت: سال گذشته 1400 پیوند کلیه انجام شد و همه آنها بر مبنای 5 میلیون تومان بود. در حال حاضر دولت باید پول را جمع کند و امتیازات معنوی جایگزین کند چرا که 90 درصد اهدا‌کنندگان بیکار هستند و دولت می‌تواند تعهد کند فرد را بعد از اهدای کلیه در یکی از ارگان‌های خود مشغول به کار کند.

محمد عقیقی، رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت نیز در این زمینه‌ می‌گوید: قطعا از دید وزارت بهداشت تعامل بین گیرنده و‌دهنده کلیه تعامل مطلوب و مناسبی نیست. دکتر ناصر سیم‌فروش هم پیشنهاد می‌کند: تشکیل سازمان پیوند اعضای ایران به‌علت اهمیت مسئله پیوند از جسد و کثرت افراد درگیر با این موضوع، ضروری است و مجلس می‌تواند با تصویب قانون تشکیل این سازمان قدم بزرگی در بهبود شاخص پیوند از مرگ مغزی بردارد.

کد خبر 110238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز