همشهری آنلاین: پژوهش جدید نشان می‌دهد که قند فروکتوز که به طور فراگیر در فراورده‌های غذایی به کار می‌رود، ممکن است باعث آن شود که سلول‌های چربی در کودکان با سرعت بیشتری تکثیر کنند

و به این ترتیب می‌تواند نقش مهمی در چاقی کودکان و بزرگسالان داشته باشد.

 به گزارش هلث‌دی فروکتوز که از جمله در شربت ذرت وجود دارد، به طور گسترده‌ای در محصولات غذایی از جمله نوشابه‌های گازدار، آب‌نبات‌ها و بسیاری از غذاهای کارخانه‌ای به کار می‌رود.

 البته پژوهشگران می‌گویند از آنجا که این تحقیقات جدید در لوله آزمایش انجام گرفته است،  در مورد نتیجه‌گیری بر مبنای آنها باید احتیاط به خرج داد.

 به گفته سخنگوی انجمن دیابت آمریکا چاقی کودکان و (بزرگسالان) یک یک عامل نگرانی فزاینده در سراسر جهان بدل شده است. این عارضه خطر بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و بسیاری بیماری‌های دیگر را می‌افزاید.

به گفته این سخنگو از هم اکنون دیابت نوع 2 که معمولا در کودکان دیده نمی‌شد، به خاطر چاقی کودکان در میان آنها شیوع پیدا کرده است. و نگران‌کننده‌تر اینکه این کودکان در معرض ابتلا زودهنگام‌تر به بیماری قلبی هستند. پژوهشگران نشان داده‌اند که فشار خون و میزان کلسترول در کودکان چاق بالا می‌رود.

بر اساس این پژوهش، که نتایج آن در اجلاس سالانه جامعه غدد درون‌ریز آمریکا اعلام شد،  استفاده از شربت ذرت پرفروکتوز در محصولات غذایی در آمریکا  از مصرف سوکروز (قند معمولی) دارد بیشتر می‌شود.

پژوهشگران در این بررسی سلول‌های پیش‌ساز سلول‌های چربی را از 32 کودک با وزن طبیعی و در سنین قبل از بلوغ گرفتند. این سلول‌ها هم از چربی زیرپوستی و هم از چربی احشایی یا عمقی گرفته شده بود.

هنگامی که این سلول‌‌ها در معرض قند فروکتوز قرار می‌گرفتند، نسبت زمانی که در معرض گلوگز (واحد ساختمانی قند سوکروز) بودند، با سرعت بیشتری تقسیم و تکثیر می‌شدند.

دانشمندان می‌گویند برای اثبات این یافته‌‌ها باید این بررسی در داخل بدن انسان هم انجام شود.

کد خبر 110162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز