همشهری آنلاین: دومین نشست تجلیل از ناشران شهر، که به قدردانی از تلاشهای بنیاد نهج البلاغه اختصاص داشت، چهارشنبه 22آذر در فرهنگسرای دانشجو برگزار شد.

 به گزارش همشهری آنلاین دراین مراسم که باحضور جمعی از چهره های فرهنگی و مذهبی برگزار شد،احمد مسجد جامعی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی  ابتدا از تشکیل این جلسه ابراز خرسندی کرد و از کنگره هزارمین سالگرد نهج البلاغه یاد کرد که سالها پیش توسط بنیاد نهج‌البلاغه برگزار شد و بعد از  برپایی آن کنگره دو نکته مطرح شد. اول ابداع شروع فعالیتهای گسترده درباره موضوع مهمی مثل نهج‌البلاغه و دوم توجه به استمرار این فعالیتهای تحقیقی و پژوهشی در معرفی جامع و نشر فرهنگ نهج‌البلاغه.

مسجد‌جامعی به دشواریهایی اشاره کرد که یک مجموعه مثل بنیاد نهج‌البلاغه برای ادامه کارش به طور مداوم و فزاینده در فعالیتهای روزمره اش باید پشت‌سر بگذارد و تاکید کرد که بنیاد نهج ‌البلاغه به خوبی از عهده این کار برآمده است.

مسجد‌جامعی نسبت ما ایرانیان را با حضرت علی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(ع‌)، نسبت ویژه ای در مقایسه با سایر شیعیان دنیا دانست و با مثالهایی به جایگاه پر‌رنگ حضرت علی‌‌(ع‌) در ادبیات فارسی از جمله اشعار رودکی و فردوسی و مولوی اشاره کرد و تاکید کرد چنین علاقه و ارادتی باید با شناخت و معرفت بیشتر، عمیق شود و بسط پیدا کند و این کاری است که بنیاد نهج‌البلاغه موفق به انجام آن شده است: عمق بخشیدن به عشق و معرفت علوی.

 به گفته مسجد‌جامعی فعالیتهای بنیاد نهج‌البلاغه باعث شده است ایران به عنوان پایگاه محبت علوی و مطالعات علوی و  پیشگام در ارایه دیدگاه بر اساس فرهنگ علوی در جایگاه برتری قرار بگیرد.

بخش بعدی برنامه به پخش نما‌آهنگی با موضوع معرفی بنیاد نهج‌البلاغه اختصاص داشت. در این نماهنگ دو دقیقه‌ای درباره   سابقه فعالیت‌های بنیاد نهج‌البلاغه، به‌عنوان تنها ناشر تخصصی نهج‌البلاغه صحبت شد.

سخنران بعدی این مراسم آیت‌الله محمد‌تقی حکیم‌، استاد دانشگاه در رشته ادبیات عرب و محقق حوزه نهج‌البلاغه‌ بود. آیت‌الله حکیم‌ از بخش سازمان فرهنگی‌و‌هنری شهرداری تهران برای برپایی این جلسه تشکر کرد و تجلیل از بنیاد نهج‌البلاغه و آیت‌اله دین‌پرور را کاری بجا و شایسته دانست. حجت‌الاسلام و‌المسلمین حکیم‌ وجود موسسه‌ای به نام بنیاد نهج‌البلاغه را در میان ارگانها و ادارات و موسسات، باعث افتخار و مباهات دانست.

 حجت‌الاسلام و‌المسلمین حکیم‌، نهج‌البلاغه را به اقیانوسی تشبیه کرد که هرچقدر درباره‌اش تحقیق کنیم، به عمق آن نخواهیم رسید :« ما باید این توفیق را داشته باشیم که از این کتاب پر‌ارزش در همه جوانب زندگی استفاده کنیم و در ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه سهمی داشته باشیم. آیت‌اله دین‌پرور در بنیاد نهج‌البلاغه به خوبی به این مساله واقف شده و در این زمینه فعالیتهای تاثیر‌گذاری انجام داده است.»

مراسم تجلیل از بنیاد نهج‌البلاغه با سخنرانی دکتر سید‌ابراهیم ‌سید‌علوی‌‌‌‌، استاد علوم انسانی در حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی بنیاد نهج‌البلاغه‌، ادامه پیدا کرد . دکتر سید‌علوی  از شروع همکاری‌اش با بنیاد نهج‌البلاغه در ساختمان قدیمی بنیاد در خیابان لاله‌زار یاد کرد و تاکید کرد علاوه بر تاسیس بنیاد نهج‌البلاغه که کاری ارزشمند و بجا بوده، ‌ادامه فعالیتهای بنیاد در گرو صفا و صمیمیت و پشتکار آیت‌اله دین‌پرور اتفاق افتاده است.

دکتر سید‌علوی ترویج شایسته فرهنگ نهج‌البلاغه را امری مهم عنوان کرد و این شایستگی را در گرو شناخت درست حضرت علی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(ع‌) و نهج‌البلاغه دانست.

در ادامه مراسم نما‌آهنگ دیگری با موضوع معرفی کتابها و فصلنامه‌های بنیاد نهج‌البلاغه پخش شد و بعد از آن سید‌محسن دین‌پرور، فرزند آیت‌اله دین‌پرور، گزارشی از فعالیتهای بنیاد نهج‌البلاغه ارائه کرد.

همزمان با مراسم تجلیل از بنیاد نهج‌البلاغه در سالن اجتماعات فرهنگسرای دانشجو، نمایشگاه عکسی از فعالیت‌های بنیاد و همچنین نمایشگاهی از کتابهای منتشر شده توسط بنیاد نهج‌البلاغه، ‌برگزار شد.

کد خبر 11011

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز