همشهری آنلاین: افزایش قیمت نوشابه‌های گازدار ممکن است مصرف آنها را کاهش دهد، و به کم کردن میزان‌های چاقی و دیابت کمک می‌کند.

به گزارش هلث‌دی پژوهشگران دوره‌ای زمانی را مورد بررسی قرار دادند که در آن کافه‌تریا در بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون قیمت نوشابه‌های گازدار معمول را تا 35 درصد افزایش داد و آن را با دوره‌ای مورد مقایسه قرار دادند که بیمارستان کارزاری آموزشی را برای کاهش مصرف این نوشابه‌ها ترتیب داده بود.

هنگامی که افزایش قیمت فروش نوشابه‌های گازدار 26 درصد کاهش پیدا کرد، اما کارزار آموزشی به خودی خود هیچ اثری بر فروش نوشابه‌ها نداشت. هنگامی که افزایش قیمت و کارزار آموزشی با هم ترکیب شدند، فروش 18 درصد دیگر افت کرد.

دکتر جیسون بلوک، از دانشکده پزشکی هاروارد و همکارانش که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌نویسند:  "سیاستگذاران و فعالان بهداشت عمومی پیشنهاد کرده‌اند بستن مالیات بر نوشابه‌های گازدار به عنوان وسیله‌ای برای کاهش مصرف این فرآورده‌ها به کار رود و درآمد حاصل برای مقاصد بهداشت عمومی به کار رود. نتایج ما ممکن است برای این سیاست‌های پیشنهادی کاربرد داشته باشد."

آنها نتیجه می‌گیرند: "پژوهش‌های آینده باید تاثیر افزایش قیمت را بر آب‌میوه‌ها و سایر نوشیدنی‌های شیرین را به آزمون بگذارند و چندین سطح قیمت را مورد بررسی قرار دهند تا معلوم شود چه مقدار افزایش قیمت بیشترین تاثیردر کاهش فروش نوشیدنی‌های قنددار را دارد، در عین حال که درآمد کافه‌تریا یا غذاخوری‌ها را ثابت نگه می‌دارد."

کد خبر 110104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز