گروه بین‌الملل: اقدام تبلیغاتی رژیم صهیونیستی برای اعلام کاهش محاصره نوار غزه با واکنش منفی گروه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مواجه شد.

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی تحت فشارهای بین‌المللی پس از حمله خونین نظامیان این رژیم به ناوگان آزادی روز پنجشنبه اعلام کرد که اجازه ورود کالاهای بیشتری به نوار غزه را خواهد داد.

درحالی‌که نوار غزه بیش از 3 سال است تحت محاصره شدید رژیم صهیونیستی قرار دارد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با رد این طرح اعلام کرده که اسرائیل در تلاش است به این وسیله ضمن بهبود چهره خود در جهان، افکار عمومی بین‌المللی را گمراه کند.

سامی ابو زهری، سخنگوی حماس در نشستی خبری با بی‌اهمیت خواندن برخی کالاهایی که اجازه ورود یافته‌اند، تاکید کرد: آنچه ضروری است لغو کامل محاصره است. افراد و کالاها باید اجازه داشته باشند آزادانه وارد نوار غزه شده و از آن خارج شوند.

وی گفت: تصمیم اسرائیل ارزشی ندارد و تنها با هدف زیبا نشان دادن تحریم، تضمین قانونی بودن آن و گمراه کردن افکار عمومی صورت گرفته است. این مسئول حماس خاطرنشان کرد که نوار غزه نیازمند مصالح ساختمانی است و باید بدون هیچ‌گونه قید و شرطی اجازه ورود این مصالح داده شود.

طاهر النونو، سخنگوی دولت منتخب فلسطین هم تاکید کرد: امروز رژیم صهیونیستی تمام توان خود را برای فریب دادن ملت‌های جهان که خواستار پایان یافتن کامل محاصره نوار غزه هستند، به کار گرفته است.

وی گفت: کالاهایی که رژیم صهیونیستی مجوز انتقال آن به نوار غزه را صادر کرده، واقعا مضحک و مسخره است. این رژیم با ادعای اینکه قصد کاستن از شدت محاصره نوار غزه را دارد، درصدد فریب ملت‌های جهان است که درخواستشان پایان یافتن کامل محاصره است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی باید با اتخاذ تصمیمی شفاف، به محاصره نوار غزه خاتمه دهد. کاری که امروز صهیونیست‌ها انجام می‌دهند تنها تغییر در مدیریت محاصره است.حماس همچنین در بیانیه‌‌ای تاکید کرده است که این اقدام رژیم صهیونیستی تنها تلاش برای فرونشاندن خشم افکار عمومی جهان است.

نهادهای بین‌المللی و کشورهای عربی و اسلامی پیش از این اعلام کرده بودند که محاصره غیرقانونی نوار غزه باید به‌صورت کامل از سوی رژیم صهیونیستی لغو شود. با وجود این، رژیم صهیونیستی با همراهی متحدان غربی خود در تلاش است با وجود خشم مردم کشورهای مختلف به هر نحو ممکن این محاصره را ادامه دهد. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم هفته گذشته در بیانیه بی‌سابقه‌ای ضمن غیرقانونی خواندن اقدام رژیم صهیونیستی تاکید کرد که محاصره نوار غزه باید به‌صورت کامل لغو شود.

سازمان عفو بین‌الملل هم در واکنش به تصویب طرح کاهش تحریم‌های نوار غزه، این اقدام رژیم صهیونیستی را ناکافی توصیف کرده است. ملکوم اسمارت، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل، اعلام کرد که رژیم صهیونیستی باید تحریم نوار غزه را به‌طور کامل و بدون هیچ تاخیری پایان دهد.

همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیم جدید اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که محاصره باید کاملا لغو شود. صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان هم پایان دادن به تحریم نوار غزه را به‌طور کامل خواستار شد و گفت: تحریم نوار غزه نقض علنی قوانین بین‌المللی و بدترین نوع مجازات‌های دسته‌جمعی است که شامل منع ورود مواد‌غذایی، دارویی، سوخت و مصالح ساختمانی به نوار غزه می‌شود.

جان کینگ، رئیس آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد حتی با ابراز تردید درباره کاهش تحریم‌ها اعلام کرد: باید دید کلماتی که در بیانیه کابینه اسرائیل آورده شده است، چگونه به عمل تبدیل می‌شود. گیدووستروله، وزیر امور خارجه آلمان هم در بیانیه‌ای اقدام رژیم صهیونیستی در ایجاد تسهیلاتی برای ورود برخی مواد و کالاها به غزه را تنها یک قدم اولیه خواند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی بار دیگر تهدید کرده است که تمامی کشتی‌های حامل کمک‌های انسانی -که به‌منظور شکستن محاصره راهی نوار غزه می‌شوند- را هدف قرار می‌دهد و تمامی سرنشینان آن را بازداشت می‌کند.

روزنامه اسرائیلی معاریو نوشت: فعالانی که در کشتی‌های حامل کمک‌های انسانی حضور دارند، این بار بر خلاف گذشته، بعد از گذشت 24 ساعت آزاد نمی‌شوند بلکه تسلیم دستگاه قضایی می‌شوند و باید منتظر حبس و زندان باشند. این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد به‌دنبال حمله به ناوگان آزادی، ترکیه اجرای ‌١٦ توافقنامه‌ چند میلیارد دلاری را با رژیم صهیونیستی متوقف کرده است.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هم در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی اعلام کرد: دولت اسرائیل به جنون آتش‌‌افروزی مبتلاست و با حمله خونین به ناوگان آزادی غزه، خطر بروز یک جنگ منطقه‌ای را افزایش داده است. وی تاکید کرد که این رخداد ثابت کرد که با چنین دولتی نمی‌توان به صلح رسید.

کد خبر 109918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز