جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: منابع دیپلماتیک ترکیه اعلام کردند که این کشور چهار درخواست خود را به رژیم صهیونیستی ابلاغ کرده و به این رژیم مهلتی یک ماهه را برای پاسخگویی به درخواست‌هایش داده است

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه فلسطین الیوم، منابع دیپلماتیک ترکیه به روزنامه ملیت گفتند: این چهار درخواست ترکیه عبارتند از:

- عذرخواهی رسمی از ترکیه به خاطر کشته شدن فعالان ترکیه

- پرداخت غرامت مناسب به خانواده‌های قربانیان

- تشکیل کمیته حقیقت یاب بین‌المللی

- بازگرداندن کشتی‌های شرکت کننده در ناوگان آزادی به ترکیه

ترکیه به اسراییل مهلتی یک ماهه را قبل از تصمیم‌گیری مناسب آنکارا در خصوص روابطش با تل‌آویو اعطا کرده است.

این منابع گفتند: اگر اسرائیل این چهار شرط را اجرا کند، ترکیه روابط دیپلماتیک خود را در سطح سفیر ادامه خواهد داد و اگر اسرائیل بخشی از این درخواست‌ها را اجرا کند و نه کل آن را، ترکیه اوضاع را بررسی خواهد کرد.

براساس این گزارش، در صورت عدم پاسخگویی به هر یک از درخواست‌های ترکیه، این کشور سطح روابط خود را با اسرائیل به سطح کاردار کاهش خواهد داد.

به گفته این منابع دیپلماتیک، مساله‌ای که برای ترکیه در اولویت قرار دارد، بازگرداندن کشتی‌های ناوگان آزادی بعد از تخلیه محموله‌هایشان است.

این منابع گفتند: ترکیه در صورتی که روابط خود را به سطح کاردار کاهش دهد، هرگز اعلام نخواهد کرد که سفیر اسراییل در ترکیه مورد استقبال نیست، اما پیش بینی می‌شود که دولت عبری نیز گامی مشابه ترکیه بردارد و سطح روابط خود را با ترکیه کاهش دهد.

کد خبر 109908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز