سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

گروه شهری: ماده چهارم طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران 25 خرداد به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.

به گزارش همشهری، ماده چهارم طرح تفصیلی شهر تهران به موضوع پهنه‌بندی شهر تهران و نظارت بر ساخت و ساز در عرصه‌های شهری اشاره دارد و شهرداری تهران را نسبت به پاسخگویی به تقاضای ساخت و ساز مالکان با تراکم و کاربری ساختمانی مجاز و قابل استقرار در هر یک از پهنه‌های شهر ملزم می‌سازد.

در این‌باره ابتدا رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر خواستار آن شد تا اشکالات طرح تفصیلی شهر تهران در عرض یکسال اول اجرا به‌صورت دقیق شناسایی و در همان شروع کار، اصلاحات لازم صورت گیرد.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه از زمان بررسی و تصویب اولیه طرح‌های جامع و تفصیلی در بعضی موارد شاهد اجرای طرح‌هایی بزرگ در کاربری مغایر با طرح جامع و تفصیلی بودیم، گفت: در بعضی موارد سرانه‌ها به حدی پر شده که دیگر جایی برای کاربری نیست.

پس از آن هیربد معصومی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خبر از تهیه نرم افزاری داد که براساس آن تکلیف سطح و سطوح شهر اعم از جمعیت،  میزان ساخت و سازها،  تطابق ساخت و سازها با پهنه‌های تعریف شده و نحوه کنترل آن در شهر تهران مشخص خواهد شد.

وی با اعلام اینکه شهرداری تهران نخستین سازمان در کشور است که از این امکان برخوردار خواهد شد، ادامه داد: به استناد اسناد و مدارک موجود شهرداری تهران در دوره 4ساله اخیر سعی کرده حتی قبل از تصویب طرح جامع و تفصیلی و زمانی که هنوز اسناد یک‌دوهزارم تصویب نشده بود، موضوع مطابقت ساخت و سازها با پهنه‌بندی را رعایت کند و درخواست شهروندان را با اسناد یک دو هزارم برنامه شهری تطبیق دهد.

بنا براین گزارش، رسول خادم در ادامه این بحث‌ها به طرح نکات دیگری پرداخت که ازجمله آنها پذیرفتن این موضوع بود که روال و مسیر واحدهای اجرایی مناطق شهرداری با راهبرد‌های سند طرح جامع متفاوت است که اصلاح آن حداقل در حوزه شهرسازی و با وجود همه تلاش‌ها به‌صورت تدریجی میسر است و حداقل 2 دوره مدیریتی وقت نیاز دارد تا مناطق با ضوابط طرح‌های تفصیلی هماهنگ شوند.وی گفت: شکستن ساختارهای موجود و نگاه درآمدمحور حاکم بر مدیران اجرایی مناطق به راحتی میسر نیست و در این باره نیازمند نظارت جدی روی مناطق هستیم.

اما معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز با تایید اظهارات خادم گفت: واقعیت این است که تهران 24سال است بدون سند توسعه و با تصمیمات موردی اداره می‌شود بنا براین تغییر یکباره شیوه مدیریت میسر نیست و نیاز به یک روند اصلاحی تدریجی دارد.

سوءاستفاده شرکت فاضلاب از مصوبات شورای شهر

25 خرداد مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر در تذکری به شرکت آب و فاضلاب شهر تهران گفت: درحالی‌که شورای شهر با هدف رفع برخی مشکلات  شهر و کمک به آنها برای نوسازی شبکه آب و فاضلاب مصوباتی را ارائه می‌کند، اما متأسفانه آنها در ذیل تعرفه‌های خود در افزایش نرخ هزینه‌ها و دریافتی‌ها بابت انشعابات آب و فاضلاب به مصوبه شورای شهر استناد می‌کنند.

طلایی خواستار آن شد که شرکت آب و فاضلاب اگر می‌خواهد افزایش نرخی داشته باشد، پای شورای شهر را به میان نکشد.در ادامه این بحث سخنگوی شورای شهر نیز گفت: اصلا درست و اخلاقی نیست که حوزه مدیریت اجرایی پشت مصوبه شورای شهر پنهان شود.

خسرو دانشجو افزود: شرکت آب و فاضلاب در‌واقع به‌گونه‌ای عمل می‌کند که انگار مخالف افزایش نرخ‌ها و تعرفه‌هاست،  اما شورای شهر آنها را مکلف به این کار کرده است!
در ادامه این بحث رسول خادم از کمبود یک هزار و 300 میلیارد تومانی اعتبار برای احداث شبکه فاضلاب شهری سخن گفت.

وی خاطرنشان کرد: دولت در سال 83،  500 میلیون تومان اعتبار برای تکمیل شبکه فاضلاب شهر تهران اختصاص داد؛ در حالی که  این رقم برای هر سال باید 50 میلیارد تومان می‌بود.وی گفت: گرچه این رقم در سال‌های 87 و 88 به 30 میلیارد تومان رسید و امسال نیز قرار است 75 میلیارد تومان برای توسعه شبکه فاضلاب اختصاص یابد، اما این ارقام به هیچ وجه پاسخگوی نیاز توسعه شبکه فاضلاب شهر تهران نیست و حتما نیاز است بتوانیم از سایر منابع برای توسعه این شبکه استفاده کنیم.

تصویب اخذ عوارض و بهای خدمات از نمایندگی‌های کشورهای خارجی در تهران

شورای شهر تهران اخذ عوارض و بهای خدمات از نمایندگی‌های کشورهای خارجی در تهران را تصویب کرد.

شهرداری تهران موظف است از تاریخ ابلاغ این مصوبه از تمامی اماکن واقع در محدوده و حریم شهر تهران که به‌نحوی از انحا در اختیار نمایندگی‌های دیگر کشورها در جمهوری اسلامی قرار دارند، انواع عوارض و بهای خدمات شهر را با هماهنگی دولت (وزارت امور خارجه) و در چارچوب عمل متقابل دریافت و به حساب خزانه شهرداری واریز کند.

کار بررسی سرقت تندیس‌ها‌  به کجا کشید؟

احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران دیروز در تذکری خواستار پیگیری و رسیدگی به کار سرقت تندیس‌های قهرمانان و مفاخر ملی شد. وی با اعلام اینکه مردم از طریق ما پیگیری می‌کنند، گفت: نه تنها گزارش نتیجه بررسی‌ها در باره ربوده شدن این همه تندیس و سردیس در تهران ارائه نشد بلکه قرار بود جایگزینی برای آنها در نظر گرفته شود که آن هم تا‌کنون به نتیجه نرسیده است.

علاوه بر این، معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز در تذکری خواستار اجرای سریع کار بهسازی حسینیه جماران و بیت امام خمینی(ره) شد.وی گفت: هرگز نقش معنوی و الهام بخش جماران از ذهن و قلب ایرانیان و زائران جماران که علاقه‌مند به شیوه زندگی امام راحل هستند، خارج نخواهد شد.

در ادامه اظهارات رئیس کمیته محیط‌زیست شورا، حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تایید این اظهارات افزود: موضوع تنها عدم‌رسیدگی به وضعیت حسینیه جماران نیست بلکه میدان امام خمینی، مصلای امام خمینی و خیابان امام خمینی نیز نیازمند بهسازی و رسیدگی هستند‌.

کد خبر 109786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز