گروه سیاسی: نشست خبری اعلام برنامه‌های سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران در بنیاد شهید چمران برگزار شد.

به گزارش همشهری، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران و رئیس بنیاد شهید چمران در این نشست خبری گفت: طبق روال سال‌های پیش، امسال نیز برنامه‌های مختلفی برای گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر مصطفی چمران در مناطق مختلف کشور و با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله صداوسیما، بنیاد شهید، مجلس شورای اسلامی، وزارت دفاع و... برگزار خواهد شد.

وی گفت: بزرگداشت چنین شخصیتی کم‌نظیر از این جهت ارزش دارد که می‌تواند برای مردم به‌ویژه جوانان یک الگو باشد؛ الگویی که می‌تواند برای دانش‌آموزان، دانشجویان، کسانی که در زمینه عرفانی و علمی تلاش می‌کنند، کسانی که در زمینه جبهه و جنگ قلم می‌زنند، افرادی که در زمینه صنعت و الکترونیک فعالیت می‌کنند و برای هنرمندان، مدیران و سیاستمداران مورد توجه قرار گیرد.

مهندس چمران با تشریح بخشی از زندگی و فعالیت‌های شهید مصطفی چمران در داخل و خارج از کشور عنوان کرد: دکتر مصطفی چمران می‌توانست در آمریکا زندگی مرفهی داشته باشد اما زندگی در کنار مستضعفان را به زندگی مرفه در آمریکا ترجیح داد.

مهندس چمران تشکیل مجلس اعلا، سازمان امل، به آتش کشیدن تانک‌های اسرائیل برای نخستین‌بار، تأسیس   انجمن اسلامی دانشجویان را از جمله فعالیت‌های شهید چمران برشمرد و افزود: او همچنین از پایه‌گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به کسب بیش از یک میلیون‌و200 هزار رأی و راهیابی شهید چمران به مجلس شورای اسلامی از سوی مردم تهران گفت: اما با آغاز جنگ تحمیلی در شهریورماه سال 1359، در روز ششم مهرماه همان سال به همراه مقام معظم رهبری خدمت امام (ره) رسیدند و با دعای خیر ایشان عازم جبهه‌های جنگ در خوزستان شدند و فردای آن روز برای نخستین‌بار چند دستگاه تانک دشمن بعثی عراق را در «دب حردان» به آتش کشیدند. مهندس چمران یادآور شد: زندگی سرتاسر تحرک و مبارزه‌ شهید چمران می‌تواند یک الگوی ویژه برای جوانان باشد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به تشریح برنامه‌های گرامیداشت سالروز شهادت شهید چمران پرداخت و گفت: برگزاری دعای کمیل و سخنرانی در روز 27 خردادماه در دهلاویه، سخنرانی پیش  از خطبه‌های نماز جمعه، برگزاری برنامه گرامیداشتی در خانه پدری شهید که اکنون به موزه تبدیل شده است از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده هستند.

چمران افزود: در روز 28 خردادماه جاری نیز برنامه جداگانه‌ای برای گرامیداشت سالروز شهادت شهید چمران در ساوه برگزار خواهد شد. مسئولان و رزمندگان استان مرکزی نیز در روز 29 خردادماه جاری برنامه‌ای به همین منظور برگزار خواهند کرد. وی گفت: روز 31 خرداد نیز برنامه‌ای در میدان فلسطین برگزار خواهد شد که عده‌ای از دوستان فلسطینی و لبنانی شهید چمران نیز در این برنامه حضور خواهند داشت.

سه‌شنبه اول تیرماه هم در این راستا برنامه‌هایی در اصفهان برگزار خواهد شد. دوم تیرماه هم برنامه گرامیداشتی در سالن وزارت کشور توسط استادان اجرا خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد: مهرماه امسال «همایش بین‌المللی مصطفی اندیشه‌ها» در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. به گفته وی، جایزه‌ای نیز به‌صورت سراسری با نام شهید چمران در نظر گرفته شده است.

کد خبر 109714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز