دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ‌درحالی‌که با وجود مخالفت‌های جهانی، رژیم صهیونیستی به همراه متحدان غربی خود در تلاش برای ادامه محاصره نوار غزه است

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای با غیرقانونی خواندن این مسئله خواستار لغو کامل و فوری محاصره نوار غزه شد.کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه شدیداللحن و بی‌سابقه خود اعلام کرد که محاصره نوار غزه بر خلاف کنوانسیون ژنو است و اسرائیل باید هر چه سریع‌تر این محاصره را تمام کند.

این کمیته در بیانیه خود با اشاره به مفاد کنوانسیون‌های ژنو درباره مقررات زمان جنگ و رفتار با غیرنظامیان ساکن مناطق جنگی یا حتی تحت اشغال نظامی تاکید کرده است که محاصره نوار غزه به معنی تنبیه تمامی جمعیت غیرنظامی ساکن این منطقه به‌دلیل اقداماتی است که در قبال آن هیچ نقش و مسئولیتی ندارند.

این برای نخستین بار است که صلیب سرخ به صراحت محاصره نوار غزه را ناقض قوانین بین‌المللی می‌خواند.در این بیانیه آمده است: حمله نظامیان اسرائیل علیه ناوگان آزادی تاکیدی بر سختی‌های پیش روی 1.5میلیون فلسطینی ساکن غزه است. آنها با بیکاری، فقر، جنگ و مراقبت‌های بهداشتی ضعیف مواجه هستند.

در این بیانیه تاکید شده است که محاصره نوار غزه به‌تدریج وارد سال چهارم خود می‌شود و ساکنان این منطقه با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند. این نهاد بین‌المللی خواستار لغو فوری محاصره نوار غزه و آزادی حمل‌ونقل کالا به این منطقه شده است.

بئاتریس مگواند رگو، رئیس عملیات‌های صلیب سرخ در خاورمیانه روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد: برخی مقام‌های این کمیته نسبت به انتشار این انتقادها بی‌میل بودند اما مسئولان این کمیته اکنون متوجه شده‌اند که 3سال سکوت و بی‌تفاوتی درباره محاصره غزه، هیچ فایده‌ای نداشته است.

این در حالی است که یک سازمان حقوق بشری مستقر در سرزمین‌های اشغالی هم روز گذشته با اشاره به وضعیت وخیم زندگی در نوار غزه اعلام کرد که 95‌درصد کارخانه‌های این منطقه تعطیل شده، 98 درصد مردم از قطعی برق رنج می‌برند و 93 درصد آب‌های نوار غزه آلوده شده‌اند.

حمله خونین رژیم صهیونیستی به ناوگان حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه باعث شده است که محاصره این منطقه در مرکز توجه افکار عمومی قرار بگیرد و این رژیم با فشارهای بین‌المللی روبه‌رو شود.

درحالی‌که سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای عربی و اسلامی خواستار لغو کامل محاصره نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی هستند، این رژیم در تلاش است با کمک متحدان غربی خود این مسئله را تنها به کاهش بخشی از محدودیت‌ها برای ورود کالا به نوار غزه تقلیل دهد. دیپلمات‌های اروپایی روز گذشته اعلام کردند که رژیم صهیونیستی ممکن است به‌زودی تنها یکی از گذرگاه‌های نوار غزه را برای ورود کالا آن هم به‌صورت محدود باز کند.

به گفته این دیپلمات‌ها، مقام‌های رژیم صهیونیستی با طرح ارائه شده درباره بازرسی کشتی‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه در بندر یک کشور دیگر مانند قبرس هم موافقت نکرده‌اند.

پیش از این تونی بلر، نماینده گروه چهارگانه صلح خاورمیانه هم تنها اعلام کرده بود که ادامه محاصره غزه به شکل کنونی اقدامی مفید نیست.عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب اما در سفر خود به نوار غزه تاکید کرد که محاصره این منطقه باید به‌طور کامل لغو شود.

سفر عمرو موسی به نوار غزه نخستین سفر یک مقام ارشد عربی به این منطقه از زمان آغاز محاصره آن از سوی رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با استقبال از این مسئله اعلام کرده است که این سفر مقدمه پایان محاصره غزه به حساب می‌آید. اسماعیل رضوان، از رهبران حماس تاکید کرد که سفر عمرو موسی به نوار غزه پیامی روشن دارد و محتوای آن شکسته‌شدن محاصره غزه است.

دبیرکل اتحادیه عرب در دیدار خود با مقام‌های جنبش حماس با اشاره به اینکه تحقق آشتی ملی فلسطین ضروری است، اعلام کرد که اراده محکمی در سراسر جهان برای شکستن محاصره نوار غزه وجود دارد.

وی همچنین در مسیر بازگشت از نوار غزه در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: برگزاری نشست شورای اتحادیه عرب در سطح نمایندگان در نوار غزه بعید نیست و زمان آن را در آینده‌ای نزدیک تعیین خواهیم کرد. امیدوارم بتوانیم به حل و فصل مسئله شکاف موجود در فلسطین کمک کنیم.

درحالی‌که نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد خواستار تشکیل کمیته‌ای بین‌المللی برای تحقیق درباره حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی شده‌اند، رژیم صهیونیستی اعلام کرده است هیاتی داخلی به ریاست یعقوب ترکل، قاضی سابق دادگاه عالی این رژیم برای تحقیق در این رابطه مسئول خواهد بود.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد پیش از این پیشنهاد کرده بود که کمیته‌ای با حضور نمایندگان آمریکا، رژیم صهیونیستی و ترکیه مسئولیت تحقیق در این رابطه را بر عهده بگیرند. روز گذشته آمریکا که پیش از این مخالفت خود را با تحقیقات بین‌المللی اعلام کرده بود، از تصمیم نتانیاهو برای تشکیل این کمیته تقدیر کرد!، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته در واکنش به این موضوع تاکید کرد که ترکیه هیچ‌ نوع اعتمادی به کمیسیون تحقیقاتی رژیم صهیونیستی برای بررسی بی‌طرفانه حمله به کاروان آزادی ندارد.

کد خبر 109706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز