یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

آرش نهاوندی: نوشیدن چای از دیرباز در ایران مرسوم بوده و ایرانی‌ها به استفاده از این نوشیدنی پس از غذا یا در ساعات دیگر شبانه‌روز عادت دارند.

اما نوع دیگری از چای به‌نام چای سبز که برخی آن‌را محصول کشور چین می‌دانند و در چین نیز نوشیدن آن از گذشته‌ای دور مرسوم بوده است و اخیرا نیز استفاده از آن زیاد توصیه می‌شود، همچنان در میان ایرانی‌ها رواج ندارد. شاید عدم‌آگاهی از خواص این نوشیدنی موجب شده باشد که هنوز چنان که باید و شاید چای سبز نتوانسته باشد جای خود را در میان نوشیدنی‌های محبوب ایرانی‌ها باز کند.

البته آگاهی از این نکته که چای سبز خاصیت چربی‌سوزی و لاغر کنندگی دارد شاید بتواند به اقبال مردمی به این نوشیدنی در جامعه ایران کمک کند. بنابر اطلاعات پزشکی که در این باره انتشار یافته است چای سبز را شاید بتوان تنها چربی‌سوز غیرمضر و غیرخطرناکی توصیف کرد که در بازار ایران موجود است. چای سبز علاوه بر اینکه برای سلامت انسان مضر نیست فواید بسیار زیادی نیز دارد. چای سبز از مؤثرترین مکمل‌های غذایی مصرفی برای کاهش وزن است که می‌تواند به شما در کم کردن وزن اضافی‌تان کمک کند. بنا بر تحقیقات اخیر، اگر چای سبز به‌همراه یک‌سری تغییرات مناسب در عادات غذایی و زندگی افراد استفاده شود، می‌تواند در سوزاندن چربی‌های بدن و بالابردن متابولیسم و کاهش اشتها کمک کند.

براساس تازه‌ترین بررسی‌ها، مصرف مرتب عصاره چای سبز، میزان استقامت افراد را برای ورزش کردن از 8 تا 24 درصد افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند: براساس محاسبات، یک ورزشکار با وزن 75 کیلوگرم برای دستیابی به ظرفیت بدنی که مدنظرش است، باید در روز 4 فنجان چای سبز بنوشد.

برخلاف چای سیاه که عمل آوردن و تخمیر آن کار بسیاری می‌برد، چای سبز از بخاردادن برگ‌های تازه گیاه چای به دست آمده که نیاز به تخمیر زیاد و تغییر رنگ ندارد. بعد از بخار دادن، برگ‌ها را به کمک هوای داغ خشک می‌کنند، محصول به دست آمده یک چای به رنگ سبز کمرنگ مایل به زرد است که طعم آن کمی تلخ است.

یکی از عمده دلایل استفاده از چای سبز، وجود یک‌سری مواد اصلی موجود در برگ چای به نام پلی‌فنول است. پلی‌فنول که عامل تعیین رنگ در بعضی از گیاهان است، در چای سبز نیز یافت می‌شود و در کاهش وزن و لاغری بسیار مفید است و با بالا بردن حرارت بدن و صرف انرژی باعث سوختن چربی‌ها می‌شود.در افرادی که به‌صورت روزانه چای سبز مصرف می‌کنند احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها اعم از بیماری‌های باکتریایی یا عفونت‌های سخت و همچنین بیماری‌هایی نظیر سرطان، سکته، بیماری‌های قلبی، عروقی و بیماری‌های استخوانی کاهش می‌یابد.

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف چای سبز برای سلامت قلب افرادی که دارای تری‌گلیسیرید بالا هستند نیز بسیار مفید است. آزمایش‌ها نشان داده‌اند کتچین‌های موجود در چای سبز که با میزان مصرف نسبت مستقیم دارد مانع از فعالیت لیپاز پانکراس - آنزیمی که به‌وسیله پانکراس ترشح می‌شود و چربی‌ها را هضم می‌کند - می‌شود. در نتیجه این عملیات، سرعت شکستن چربی‌ها و تبدیل آنها به تری‌گلیسیرید و همچنین افزایش تری‌گلیسیرید در خون بسیار آهسته صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه افزایش تری‌گلیسیرید بعد از خوردن غذا یکی از مشخصه‌های بیماری گرفتگی رگ‌هاست، نوشیدن 2 فنجان چای سبز همراه با غذا، بسیار مفید است.

این نوشیدنی گیاهی نوعی آرام‌بخش نیز محسوب می‌شود. با نوشیدن چای سبز سیستم عصبی بدن شما مقاوم‌تر می‌شود و آرامش اعصاب و دوری از فشارهای عصبی را برای شما به ارمغان می‌آورد. از آنجایی که بسیاری از بیماری‌ها ارتباط مستقیم با استرس و سیستم عصبی دارند، نوشیدن این چای را می‌توان به‌عنوان دارو برای تمام بیماری‌ها مفید دانست.

کد خبر 109555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز