همشهری آنلاین: دو فضانورد شاتل دیسکاوری چهارشنبه 13 دسامبر (22 آذر) در اولین راهپیمایی فضایی در این ماموریت خرپایی بزرگ را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)متصل کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه متخصص ماموریت، رابرت کوربیم و اولین فضانورد سوئدی، کریستر فوگل‌سانگ شش ساعت و 36 دقیقه را در فضای تهی گذراندند و از جمله یک بخش خرپای دوتنی را به ISS متصل کردند.

 این راهپیمایی فضایی در ساعت 03:07 به وقت گرینویچ در حالی که ایستگاه فضایی بر فراز شمال آفریقا قرار داشت به پایان رسید.

این عملیات به خصوص از این لحاظ  حساس بود که فضانوردان مجبور بودند این خرپا را در فاصله چند سانتی‌متری صفحه‌های خورشیدی شکننده که برق این آزمایشگاه مداری را تامین می‌کند،حرکت دهند.

خرپای 3.37 متری در یک مانور ظریف بوسیله بازوی روباتی ISS  که تحت کنترل فضانورد آمریکایی، جوآن هیگینبوتام بود با هماهنگی کوربیم و فوگلسانگ که این قطعه را در جای خود مهار کرده بودند، به محل انصال هدایت شد.

کمک‌خلبان دیسکاوری بیل اوفلاین فرماندهی عملیات بر روی این سازه سنگین را که طول کلی ایستگاه را به 120 متر می‌رساند، به عهده داشت.

کوربیم و فوگل‌سانگ همچنین شش کابل برای برق، ارتباطات و کنترل آب و هوا را به ایستگاه فضایی متصل کردند.

وضعیت صفحه‌های خورشیدی ایستگاه فضایی در شهریور ماه

آخرین کار فضانوردان در این راهپیمایی انجام مانورهایی برای بوجود آوردن فضای کافی برای صفحه‌های خورشیدی جدید ایستگاه بود تا بتوانند پرتوهای خورشید را در چرخشی 360 درجه دنبال کنند.

ایستگاه فضایی پس از تغییر وضعیت صفحه‌‌های خورشیدی در راهپیمایی فضایی

مدیر پرواز ایستگاه فضایی جان کوری پس از راهپیمایی فضایی در هوستون تگزاس گفت: "پرواز و راهپیمایی فضایی بسیار موفقی بود ما به همه اهداف اصلی‌مان رسیدیم."

ساختمان گلایدر‌مانند ایستگاه فضایی با کنار هم گذاشتن قطعه به قطعه ساخته شده است. عملیات تکمیل ساختمان ایستگاه که به دنبال انفجار فضاپیمای کلمبیا متوقف شده بود، از شهریور امسال با ماموریت شاتل آتلانتیس از سر گرفته شد.

انتظار می‌رود دو راهپیمایی فضایی دیگر که در پنج‌شنبه و شنبه انجام خواهند گرفت، بسیار پیچیده باشند. فضانوردان باید در بخش ساخت آمریکای ISS را از ترتیب فعلی موقتی آن درآورند و اتصالات برق و کنترل آب و هوا را مجددا نصب کنند.

این عملیات که در حین آن برق نیمی از ایستگاه موقتا قطع می‌شود، شامل فعال کردن صفحه‌ای خورشیدی نصب شده در ماموریت شهریور ماه هم می‌شود که بازده برق ایستگاه را دوبرابر می‌کنند.

کد خبر 10931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز