مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

گروه شهری: نخستین کنفرانس بین‌المللی مدیریت شهری با رویکرد توسعه پایدار در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما آغاز به کار کرد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در نخستین کنفرانس بین‌المللی مدیریت شهری با رویکرد توسعه پایدار گفت: امروزه در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته، اساس کار شهرداری‌ها، فعالیت فرهنگی و اجتماعی است.

دکتر سید محمد هادی ایازی در سخنرانی خود در این کنفرانس اظهار داشت: یکی از مسائل حائز اهمیت برای تبدیل شهرداری از یک نهاد خدماتی به نهاد اجتماعی، مشارکت مردم است که با فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی باید این باور را در شهروندان به‌وجود آوریم که مردم خود می‌توانند شهر را اداره کنند.

ایازی گفت: بسط و گسترش تجربه شوراها به معنای مشارکت مردم است و البته این امر بعضا با مقاومت‌های دولتی روبه‌رو می‌شود و باید مدیریت شهری با تدبیر از این مرحله عبور کند، در امور فرهنگی و اجتماعی نیز یکپارچگی مدیریت برای جلوگیری از موازی کاری و هم‌افزایی ضروری است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران  افزود: یکی از مسائلی که باید مورد توجه و دغدغه مدیریت شهری باشد بحث هویت شهری در ایجاد فضاهای فرهنگی و بهره‌وری از آنهاست. ایازی افزود: یکی از موانع توسعه ورزش همگانی با وجود زیرساخت‌های مناسب، عدم‌ترویج فرهنگ ورزش در بین شهروندان است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درخصوص گسترش و افزایش آسیب‌های اجتماعی در شهر گفت: مشکل حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی نبود متولی و متصدی مشخص در شهر است و دولت باید هرچه سریع‌تر در این مورد نقش ایفا کند تا آسیب‌هایی نظیر تکدی‌گری، اعتیاد، زنان بی‌سرپرست و کودکان کار ساماندهی شود.

فراهم‌کردن زیرساخت‌ها

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز که در این کنفرانس حضور داشت، گفت: برای اینکه بتوانیم به سمت توسعه مدیریت شهری پیش برویم باید زیرساخت‌های لازم برای توسعه در کشور فراهم شود چرا که  از  مشکلات اصلی مدیریت شهری، نبود زیرساخت‌های لازم است.

مازیار حسینی، در همایش مدیریت شهری با رویکرد توسعه پایدار با بیان اینکه مشکلات اصلی مدیریت شهری به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای توسعه این بخش است،  ابراز داشت  :   باید برخی از خواسته‌هایی که دارای اولویت در این زمینه است تحقق یابد و برای دستیابی به اطلاعات جزئی اقدامات لازم را انجام دهیم .   محمد   پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران نیز در این کنفرانس گفت: 70درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند.

این در صورتی است که 7 کلانشهر به‌اندازه 16 استان جمعیت دارد و   موضوع مهمی که در بحث مشارکت مردم وجود دارد، ارائه گزارش‌های شفاف مالی است که باید به‌عنوان یک قانون در شهرداری اجرا شود.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران با اشاره به اینکه توسعه شهری، بافت‌های فرسوده و توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو باید بسیار مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: 70 تا 80 درصد درآمد شهرهای بزرگ دنیا پایدار است اما در ایران تنها 20 درصد درآمدهای پایدار در شهرهای کلان است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف هم که در این همایش حضور داشت، گفت: به‌کارگیری اصول توسعه پایدار شهری در مدیریت شهری در بعد عملیاتی می‌تواند به‌عنوان یک راهکار برای حل معضلات سیاسی درنظر گرفته شود. سهراب‌پور با بیان اینکه 2 چالش اصلی مدیریت شهری در ایران، وجود مراجع گوناگون تصمیم‌گیری و اجرایی در نظام مدیریت شهری و بی‌توجهی کافی به تقویت نقش مدیریت محلی است، ابراز داشت  : به  ‌کارگیری اصول توسعه پایدار شهری در مدیریت شهری در بعد عملیاتی می‌تواند به‌عنوان یک راهکار جهت حل معضلات سیاسی در نظر گرفته شود.

استقبال خوب از همایش

دبیر کمیته علمی نخستین کنفرانس مدیریت شهری با رویکرد توسعه پایدار نیز گفت: بیش از 68 درصد جمعیت ایران و بیش از 90 درصد جمعیت استان تهران در حال حاضر شهرنشین هستند.

مسعود نصر آزادانی با بیان اینکه بیشترین تضاد و تعارض میان ابعاد و اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی در فعالیت‌های توسعه در شهرها نمود می‌یابد ابراز داشت: برگزاری این همایش با استقبال خوبی مواجه شد به‌طوری‌که حدود 170 عنوان چکیده مقاله تا پایان آذرماه سال گذشته به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد.

کد خبر 109181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز