دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سومین اجلاس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در حالی کار خود را در استانبول آغاز کرد

که موضوع حمله رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی و راهکارهای شکستن محاصره نوار غزه یکی از مهم‌ترین محورهای آن به حساب می‌آید.

این اجلاس مهم که بیش از 40نفر از مقام‌های ارشد کشورهای منطقه اورآسیا در آن شرکت کرده‌اند در حالی برگزار می‌شود که ترکیه به‌عنوان میزبان این اجلاس قصد دارد تلاش گسترده‌ای برای محکومیت حمله خونین رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی و شکست حصر غزه انجام دهد. اعضای این اجلاس 20 کشور هستند که اهمیت آن را در منطقه و جهان برجسته کرده است.

مقامات ارشد چندین کشور منطقه ازجمله ایران، سوریه‌، روسیه، عراق، ویتنام، افغانستان، قزاقستان، مغولستان، کویت، کره‌جنوبی و چین برای شرکت در این اجلاس عازم استانبول شده‌اند. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هم با وجود اینکه کشورش عضو این اجلاس نیست اما به خاطر اهمیت آن به‌عنوان میهمان در آن شرکت می‌کند.

همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم یکی از حاضران در این اجلاس خواهد بود. وی قرار است پس از شرکت در این اجلاس برای مذاکره با مقام‌های آمریکایی راهی واشنگتن شود.معاون وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته اعلام کرد که موضوع محاصره غزه و همچنین اوضاع افغانستان آزمونی برای این گروه امنیتی خواهد بود که طی 2 روز درباره آن مذاکره خواهد شد.

همچنین انتظار می‌رود که در این اجلاس، مسئله انرژی هسته‌ای نیز مورد بحث و گفت‌وگوی کشورهای منطقه اورآسیا قرار گیرد. علاوه بر این بحث درباره برقراری صلح و امنیت در افغانستان و آشتی دولت با مخالفان مسلح در دیدارهای حامد کرزی با مقام‌های ارشد دولت ترکیه در حاشیه این اجلاس مطرح خواهد شد.

ایده تشکیل کنفرانس همکاری امنیتی آسیا نخستین بار در سال 1992 با پیشنهاد نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد. استانبول، همچنین روز چهارشنبه میزبان مجمع همکاری‌های ترکیه و اعراب خواهد بود که با حضور وزرای خارجه کشورهای اتحادیه عرب برگزار می‌شود.

انتظار می‌رود ترکیه تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از پایان اجلاس سیکا در این مجمع ادامه دهد. اجلاس تعامل و اعتمادسازی در آسیا در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که ترکیه به‌دنبال حمله به ناوگان آزادی هشدار داده است که سطح روابط خود را با این رژیم کاهش خواهد داد.

آنکارا حتی تهدید کرده که اگر اسرائیل به خاطر حمله به ناوگان آزادی از ترکیه عذرخواهی نکند، روابطش را با تل‌آویو قطع می‌کند. رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته اعلام کرد که تلاش‌های ترکیه تا لغو محاصره نوار غزه و پایان کشتار مردم بی‌گناه فلسطین ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به مذاکراتش با بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، تشکیل کمیته بین‌المللی برای تحقیق درباره حمله رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی را بسیار مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که بتوان از تشکیل این کمیسیون به نتایج مطلوب دست یافت.

دبیر کل سازمان ملل متحد با افزایش اعتراضات به این حمله خونین اعلام کرده است که قصد تشکیل کمیته‌ای بین‌المللی برای تحقیق در این رابطه را  دارد. این در حالی است که رژیم صهیونیستی تحقیق بین‌المللی در این رابطه را رد و اعلام کرده است. پیش از این آمریکا هم اعلام کرده بود که با تحقیق کمیته‌ای که اسرائیل ریاست آن را بر عهده نداشته باشد موافقت نخواهد کرد.

احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته در واکنش به این موضوع در حاشیه نشست استانبول اعلام کرد: اسرائیل باید تحقیقات بین‌المللی را بپذیرد؛  در غیر این صورت مخالفت تل‌آویو به این معنا خواهد بود که آنها چیزی برای مخفی کردن دارند.

این در حالی است که برخی مقام‌های ترکیه از احتمال لغو قراردادهای کلان تسلیحاتی ترکیه و رژیم صهیونیستی خبر داده‌اند. در مهم‌ترین مورد، عمر چلیک، معاون رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه ان‌تی‌وی اعلام کرده است که آنکارا تفاهمنامه‌های نظامی خود با تل‌آویو را لغو می‌کند.

اتحادیه اروپا به‌دنبال نقش تازه در فلسطین

برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرده است که اتحادیه اروپا می‌تواند نقش مهم‌تری در انتقال کمک به غزه ایفا کند.کوشنر که در نشست با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس درباره تحولات جدید در ارتباط با غزه سخن می‌گفت همچنین از رژیم صهیونیستی خواست که با انجام تحقیقات بین‌المللی در رابطه با حمله به ناوگان حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه موافقت کند.

کوشنر در واکنش به انتقادهای شدید از اروپا در رابطه با عدم‌اقدامات کافی برای شکست محاصره غزه گفت:‌ اتحادیه اروپا آماده است کشتی‌های باربری عازم غزه را بازرسی کند و نقش مهم‌تری در کنترل مرز مصر و غزه بر عهده گیرد. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس هم اعلام کرد که اروپا باید فشارهای خود بر اسرائیل را ادامه ‌دهد.

هیگ حرفی درباره یک تحقیق بین‌المللی نزد اما از اسرائیل خواست تحقیق معتبر و شفافی درباره حادثه حمله به کاروان کمک به غزه انجام دهد.حماس دیروز از طرح‌های جدید اروپا برای ایفای نقش در مناقشه غزه استقبال کرد.

کد خبر 109173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز