یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

وقتی لشکریان محمود افغان، یکی از شهرهای ایران را محاصره کردند بهای مواد‌غذایی تا پایان اردیبهشت ماه مناسب بود

1در خرداد ماه اندکی گران‌تر شد اما باز هم قابل تحمل بود. مردم آن شهر در ماه‌های تیر و مرداد مجبور شدند از گوشت قاطر، اسب و الاغ تغذیه کنند اما از آن پس گوشتی در بازار دیده نشد.

در پایان این دوره،  هر شقه گوشت اسب بر هزار سکه بالغ شد. در ماه‌های شهریور و مهر،  به خوردن سگ و گربه قناعت شد و چندان خوردند که نسل این حیوانات منقرض شد. در این اوضاع شخصی تعریف می‌کرد که زنی را دیدم که گربه‌ای را گرفته بود و می‌خواست خفه‌اش کند. گربه تلاش می‌کرد از دست او فرار کند اما زن خطاب به حیوان می‌گفت: کوشش تو بی‌نتیجه است من تو را خواهم خورد.

در مهر ماه، گندم نایاب و در فاصله یک ماه بهای نان دو برابر شد. برگ و پوست درختان را وزن کرده، می‌فروختند. حتی ریشه خشک شده درختان را نیز آرد کرده، با جو مخلوط و از آن نان درست می‌کردند. چرم کفش‌های کهنه را در آب جوشانده و می‌خوردند و مدت زمانی، این یکی از غذاهای رایج مردم آن شهر بود. از آن پس نوبت به خوردن گوشت انسان رسید.

کوچه‌ها پر از اجساد مردگان بود و برخی در خفا گوشت آنها را بریده، می‌خوردند. گاهی مردم گوشت کودکانی را که از گرسنگی مرده بودند، می‌خوردند. وضع شهر در آن زمان چنان وخیم بود که مرده‌ها را دفن نمی‌کردند بلکه آنها را در کوچه‌ها رها می‌کردند و مردم مجبور بودند از روی اجساد در حال متلاشی شدن عبور کنند.

گفته شده که تا یکسال بعد هم آب رود مرکز شهر قابل استفاده نبود... (سقوط به روایت کروسینسکی، باز نویسی: سیدجواد طباطبایی)

2... مثلاً اندلس را که یکی از کشورهای قدیمی و متمدن عظیم بود درنظر بگیرید. خیلی‏ از حکما و ادبا و فلاسفه اسلامی از این سرزمین بوده‏اند و بعد مسیحی‌ها آن را گرفتند و هنوز مسجدهای تاریخی باعظمتی در آن وجود دارد. مسیحیت چگونه بر آنجا غلبه کرد؟ نقشه کشید و 2 مسئله را در آنجا رایج نمود: یکی مسئله بی‏حجابی و دیگر مسئله مشروب‌خواری. به این طریق اقدام نمودند که دستور دادند دختران‏ بسیار زیبای مسیحی به بهترین وجه آرایش کنند و در خیابان‌ها گردش و رفت‏وآمد نمایند و در روابط با مردان آزاد باشند.

نتیجه این شد که پس از چندی دلبستگی‌ها به‏وجود آمد و ازدواج‌ها صورت گرفت و کم‏کم در سطوح بالا نیز این ازدواج‌ها صورت گرفت و دیگر کار خاتمه پیدا کرد. درباره یکی از حاکمان آن کشور می‏گویند روزی لب دریا نشسته بود و به آب‏ می‏نگریست.

در این بین دختری مسیحی آرایش‏کرده خرامان‏خرامان از مقابل او گذشت. آن شخص، دیگر طاقت نیاورد که غلامان و خدمه‏اش را بفرستد تا آن دختر را برای او بیاورند بلکه خودش شخصاً دوید و او را بغل کرد و به بستر خویش‏ برد. وقتی این جریان را به پاپ خبر دادند، پاپ گفت: دیگر کارشان تمام شد، ما پیروز شدیم. (روابط بین‏الملل اسلامی‏ از پانزده گفتار، استاد شهید مرتضی مطهری)

3عزت‌الله ضرغامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سؤالی در مورد تاثیر شبکه‌های ماهواره‌ای سیاسی بر جامعه، اظهارداشت: به‌طور کلی شبکه‌های فارسی زبان از جمله بی‌بی‌سی فارسی و VOA به هیچ وجه تهدیدی برای صداوسیما نیستند و خوشبختانه این رسانه با جایگاه و اعتمادی که نسبت به آن در میان مردم وجود دارد از انواع برنامه‌های خبری، سیاسی، سرگرمی، فیلم و سریال استفاده می‌کند. وی افزود: حتی بسیاری از شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای بر خلاف قانون از سریال‌های ما استفاده می‌کنند که از نظر حقوقی می‌توانیم از آنها شکایت کنیم، آنها حتی سعی می‌کنند از کارشناسان و عوامل داخلی ما نیز استفاده کنند، لذا توانمندی این شبکه‌ها اصلا قابل مقایسه با رسانه ملی نیست.

رئیس سازمان صداوسیما تصریح کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان کماکان در رقابت با صداوسیما جایی ندارند و فضای سیاسی کشور این را نشان داده است، لذا با استفاده از تمام ظرفیت‌ها باید این تفوق را حفظ کنیم. وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورداینکه برخی کارشناسان در همایش اخیر مرکز تحقیقات استراتژیک معتقد بودند که از بی‌بی‌سی فارسی و VOA واهمه داشتیم که با فارسی‌وان مواجه شدیم، گفت: آنها نظرات خود را می‌گویند درحالی‌که همه این اظهارات اشتباه است و نه شبکه‌های سیاسی ماهواره‌ای و نه شبکه‌های غیرسیاسی تهدید نیستند و کارشناسانی که این حرف را زده‌اند مرعوب هستند.

کد خبر 109096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز