گروه بین‌الملل: بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد سرانجام با گسترده شدن اعتراض‌ها به حمله خونین رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی به فکر تشکیل کمیته‌ای بین‌المللی جهت تحقیق در این رابطه افتاده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که دبیر کل سازمان ملل متحد قصد دارد جئوفری پالمر، نخست‌وزیر سابق نیوزیلند را که کارشناس حقوق دریایی است به‌عنوان رئیس این کمیته انتخاب کند. مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی که نگران تشکیل چنین کمیته‌ای هستند اعلام کرده‌اند که نمایندگان این رژیم به همراه ترکیه و آمریکا از اعضای گروه تحقیق خواهند بود.

گفته می‌شود رجب طیب اردوغان ، نخست وزیر ترکیه در گفت و گوی تلفنی با  بان‌کی‌مون در این رابطه تاکید کرده است محکوم کردن رژیم  صهیونیستی در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل کافی نیست و گام‌های عملی و مشخص‌تری باید علیه جنایات این رژیم برداشته شود.

اعتراض‌های جهانی به این موضوع باعث شده است که رژیم صهیونیستی برای پاسخگویی درباره نقض قوانین بین‌المللی و حمله به کشتی‌های حامل کمک‌های انسان دوستانه در آب‌های بین‌المللی تحت فشار قرار گیرد. این در حالی است که آمریکا در تلاش است حتی درصورت تشکیل‌شدن این کمیته نتایج آن را به نفع رژیم صهیونیستی تغییر دهد.

پیش از این مقام‌های واشنگتن تاکید کرده بودند که درصورت تشکیل کمیته‌‌ای برای تحقیق درباره حمله به ناوگان آزادی، ریاست آن باید بر عهده اسرائیل باشد! این در حالی است که یک منبع بلند پایه در دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو با هر نوع استیضاح نظامیان این رژیم مخالفت کرده است.

بسیاری از کشورهای جهان به‌دنبال این حمله خونین خواستار پایان محاصره غزه برای رسیدن مایحتاج اولیه زندگی به فلسطینی‌های ساکن این منطقه شده‌اند. در آخرین واکنش‌ها به این مسئله میگل آنخل موراتینوس، وزیر امور خارجه اسپانیا اعلام کرده این کشور قرار است به‌زودی طرحی را برای  رفع محاصره غزه به اتحادیه اروپا ارائه کند.

براساس این طرح، هیات‌های اروپایی بر گذرگاه‌های مشترک رژیم صهیونیستی و مصر نظارت خواهند کرد و نیروهای دریایی اروپا در سواحل غزه مستقر خواهند شد تا از این طریق بندر غزه بازگشایی شود. وی اعلام کرد: اتحادیه اروپا توانایی سیاسی و امنیتی ارائه طرح رفع محاصره نوار غزه به کمیته چهارجانبه را دارد؛

هر چند که پایان محاصره این منطقه برای حل و فصل مناقشه در خاورمیانه کافی نیست.این در حالی است که رژیم صهیونیستی با بی‌توجهی به این مسئله روز شنبه به یک کشتی دیگر حامل کمک‌های انسان دوستان حمله کرد و آن را به اشغال درآورد. این رژیم روز گذشته تحت فشارهای بین‌المللی مجبور شد 11 فعال حقوق بشر و 8 خدمه کشتی ایرلندی راشل کوری را که عازم غزه برای ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه بین‌المللی بود، آزاد کند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته طی بیانیه‌ای از حمله نیروهای این رژیم به کشتی راشل کوری ابراز خرسندی کرد. این در حالی است که یک کشتی دیگر حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه در راه رسیدن به این منطقه است.

همچنین روزنامه المستقبل چاپ لبنان روز گذشته گزارش داد که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در فکر سفر به غزه برای شکستن محاصره این منطقه است. گفته می‌شود درصورت نهایی شدن این تصمیم، اردوغان به همراه یک کشتی کمک‌های انسان دوستانه با اسکورت ناوهای ترکیه راهی نوار غزه خواهد شد.

شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم روز گذشته از نگرانی مقام‌های این رژیم از شکست محاصره غزه از طریق هوایی خبر داد. گفته می‌شود فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی در حال حاضر درباره ارسال کمک‌های بشر دوستانه از طریق هوایی از سوی کشورهای جهان از جمله کشورهای عربی و ترکیه جهت شکستن محاصره نوارغزه نگران هستند.

درخواست برای محاکمه

اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی روز گذشته در نشست اضطراری کمیته اجرایی وزرای خارجه کشورهای عضو این سازمان در جده خواستار محاکمه مسئولان رژیم صهیونیستی براساس قوانین بین‌المللی شد.

دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی با اشاره به لزوم تشکیل کمیته‌ای حقوقی در این رابطه تاکید کرد: اکنون کشورهای اسلامی در موقعیتی هستند که می‌توانند تصمیمات مهمی را اتخاذ و تجاوزات رژیم صهیونیستی را محدود کنند.

کد خبر 109093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز