یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر کل سازمان ملل به رژیم صهیونیستی پیشنهاد داده که یک کمیسیون بین‌المللی تحقیقات درباره‌ حمله‌ این رژیم به ناوگان امدادی غزه تشکیل دهد.

به گزارش ایسنا، ریاست این کمیته را جفری پالمر،‌ نخست وزیر سابق زلاندنو که یک کارشناس قوانین دریایی است برعهده خواهد داشت.

اعضای این کمیته شامل نمایندگانی از آمریکا، ترکیه و رژیم صهیونیستی خواهند بود.

بان کی مون طی بیانیه‌ای از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواست که گزینه‌های پیش رو برای تحقیقی که شورای امنیت در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی خواستار آن شده بود را بررسی کنند.

در این بیانیه آمده است: بان کی مون به دو طرف پیشنهاد تشکیل کمیته بین‌المللی برای تحقیق در خصوص حمله اسرائیل به ناوگان آزادی را ارائه داد.

در ادامه بیانیه دبیرکل سازمان ملل آمده است: یکی از مهمترین وظایف کمیته تحقیق،‌ بررسی حمله اسرائیل به کشتی ترکیه‌ای مرمره در آب‌های بین‌المللی است. دبیرکل سازمان ملل رایزنی‌های خود با طرف‌های مورد نظر و اعضای شورای امنیت در این خصوص را ادامه خواهد داد.

به نوشته روزنامه هاآرتص، مقام‌های ارشد در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گفتند:‌ اسرائیل باید این ایده را با حسن نیت بررسی کند.

مقام‌های ارشد در بیت‌المقدس و دیپلمات‌های اروپایی گفتند که پیشنهاد مقدماتی بان کی مون که در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو مطرح کرد،‌ به طور کامل اختیارات این کمیته را تشریح نمی‌کند. اما بررسی اینکه آیا تصرف ناوگان آزادی از سوی اسرائیل برخلاف قوانین بین‌المللی بوده یا خیر،‌ قطعی است.

مقام‌های بلند پایه رژیم صهیونیستی گفتند که وزارت امور خارجه پاسخ با حسن نیت را به ایجاد این کمیته توصیه می‌کند زیرا ترکیه احتمالا مخالف آن است.

یک مقام بلند پایه گفت:‌ چنین کمیته‌ای جزئیات زیادی را درباره‌ی ارتباط بین رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه‌، سازمان دهندگان ناوگان که یک سازمان غیر دولتی اسلامی ترکیه است، روشن خواهد کرد.

این مقام افزود:‌ اگر این اختیارات منطقی باشد و شامل بازجویی از سربازان نیروی رژیم صهیونیستی نباشد چنین کمیته‌ای می‌تواند تشنج را از مسائل مربوط به ناوگان آزادی و مسائل مشابه در آینده برطرف کند.

کد خبر 109074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز