یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

سهیلا نیاکان: هنر انیمیشن از سال‌ها پیش در کشور ما فعال بوده و هنرمندان حرفه‌ای بیشماری را به داخل و خارج از کشور معرفی کرده است.

هنرمندان عرصه انیمیشن  همواره مایه مباهات جامعه هنری ایران بوده‌اند و اغلب این هنرمندان در مناطق مختلف کشورمان رشد یافته‌اند؛ هرچند مشکلات بزرگی چون کمبود بودجه و ضعف مدیریت در بخش انیمیشن همواره گریبانگیر این هنر  و   به‌خصوص هنرمندان این رشته در شهرستان‌ها بوده است. هنر انیمیشن اما در استان لرستان وضعیت ویژه‌ای دارد  از آن جهت که حدود 2 سال است فعالیتش را  روی تولید متمرکز کرده است  و سعی در کشف و شناسایی استعدادهای جدید  در استان دارد.

سعید شاهوردی،  مسئول واحد انیمیشن حوزه هنری استان لرستان و هنرمند انیمیشن، می‌گوید:« از سال 85 واحد انیمیشن را راه‌اندازی کردیم و با تمرکز بر موضوع آموزش این رشته فعالیت خود را ادامه دادیم، چرا که فکر کردیم افراد علاقه‌مند به این عرصه در استان کم نیستند.

به این ترتیب کم‌کم نیروهای مستعد را نیز شناسایی کردیم و بستری فراهم شد تا آنان در ساخت تولیدات انیمیشن شرکت داشته باشند. اکنون بیشتر کار ما حمایت از این افراد است؛ چه به لحاظ تکنیکی و چه به لحاظ مالی حمایت خود را  ادامه می‌دهیم و در نهایت از آنها تولید اثر می‌خواهیم.»

به گفته شاهوردی، تاکنون 2 دوره جشنواره تخصصی با عنوان «حرکت» در استان برپا شده که کمک زیادی به یافتن استعدادها در لرستان کرده است. این استعدادها در حال حاضر عضو  واحد انیمیشن شده‌اند.

علاوه بر این، اردوها و کارگاه‌های مختلف انیمیشن در استان دایر شده است که طی آن از انیمیشن‌سازان دعوت و خدمات لازم به ایشان ارائه می‌شود.

شاهوردی می‌گوید: «ما وارد حیطه بازی‌سازی رایانه‌ای شده‌ایم و از این لحاظ هم نخواستیم عقب بمانیم. به همین دلیل برنامه‌ریزی برای برپایی جشنواره بازی‌های رایانه‌ای را شروع کردیم، چرا که دیدیم لازم است زیرساخت‌های انیمیشن را قوی کنیم. پس از آن وارد حیطه کمیک استریپ نیز شدیم و افراد علاقه‌مندی که برای این منظور شناسایی و انتخاب شده‌اند، با استفاده از داستان‌های محلی لری مشغول تولید کمیک استریپ هستند و تولید این آثار نیز موجب پیشرفت انیمیشن در استان می‌شود.»

شاهوردی اشاره می‌کند که در ابتدای فعالیت رشته انیمیشن در استان لرستان فقط 7 یا 8 نفر حرفه‌ای بوده‌اندولی با گذشت4سال تعدادهنرمندان انیمیشن به بیش از 80 نفر رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که این رشد در ایجاد اشتغال نیز اثر می‌گذارد.

اکنون 7 الی 8 شرکت انیمیشن مشغول به‌کارند که اغلب نیروهای آنها همین هنرمندانی هستند که در واحد انیمیشن حوزه هنری آموزش دیده‌اند و در کار انیمیشن مهارت دارند. همچنین طی این‌ مدت،  حدود30 فیلم کوتاه انیمیشن در استان تولید شده که 20  مورد از آنها  حائز دریافت جایزه در جشنواره‌های مختلف شناخته شده‌اند.

این هنرمند انیمیشن در جایی دیگر می‌گوید: «معمولاً کسانی‌که در رشته خود ماهر می‌شوند، پس از مدتی مهاجرت می‌کنند و به تهران یا شهرهای بزرگ دیگر برای ادامه فعالیت می‌روند، در حالی‌که تلاش ما بر این است که هنرمندان حرفه‌ای خود را در استان نگه داریم تا شاهد ادامه فعالیت شان در همین شهر و استان باشیم.  چندی پیش یکی از شرکت‌های انیمیشن استانی توانست برای تولید یک فیلم سینمایی بلند، 7 میلیارد تومان بودجه جذب کند و این اتفاق بسیار خوبی برای انیمیشن استان بود».

به گفته شاهوردی، وضعیت مطلوبی بر هنر انیمیشن کشور حاکم نیست؛ هرچند استان‌هایی مثل همدان، آذربایجان شرقی و لرستان در این زمینه موفق و فعالند. با این‌حال سرمایه‌گذاری چندانی صورت نمی‌گیرد و اگر تلاشی وجود دارد، از سوی خود افراد علاقه‌مند است.

وی می‌گوید که صدا و سیما هیچ نقشی در این‌خصوص ایفا نمی‌کند و  شاید تنها  ارگانی که به این عرصه به‌طور جدی توجه نشان می‌دهد، حوزه هنری ا‌ست. حوزه هنری تهران چندی پیش یک کارگاه سراسری برپا کرد، اما باید دانست این اقدامات هم مقطعی است و با تغییر مدیریت‌ها، ما دوباره سرجای اول‌مان برمی‌گردیم.

مسئول واحد انیمیشن حوزه هنری استان لرستان تاکید می‌کند:«مدیریت در زمینه انیمیشن امر مهمی است که ضعف آن می‌تواند منجر به هدر رفتن نیروهای حرفه‌ای انیمیشن و زحمات آنها در مناطق مختلف کشور شود.»

شاهوردی اشاره‌ای هم به نقش آسیفا (انجمن بین‌المللی انیمیشن) در ایران می‌کند و معتقد است این مرکز فقط نقش نمادین دارد و افرادی که در آن حضور دارند کمترین نقش را در حیطه انیمیشن کشور  ایفا می‌کنند، چرا که هنوز متشکل از افراد منفعل است که اجازه ورود نیروهای تازه و جوان را  نمی‌دهند. در واقع آسیفا اکنون نه در برپایی جشنواره‌ها و نه در برگزاری کارگاه‌ها نقشی ندارد و ارتباطی با کسی برقرار نمی‌کند.

شاهوردی با وجود همه مشکلات، به‌خصوص مشکل عمده  انیمیشن یعنی «بودجه»، وضعیت انیمیشن لرستان را مطلوب می‌داند و می‌گوید استان ما در این زمینه توان بالایی دارد و از تهران و شهرهای بزرگ دیگر سفارش کار می‌گیریم. علاوه بر این، روند جشنواره‌ای استان هم خوب بوده و از هر 2 تولید، یکی جایزه گرفته است. به تازگی 2  انیمیشن «علمدار نیامد» ساخته پگاه خرم‌آبادی و «راز نو» ساخته سعید شاهوردی به بخش ششمین مسابقه بین‌المللی فیلم و عکس دانشجویی که از 7 تا 11 خرداد در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار ‌شد، راه یافتند.

همچنین 2 انیمیشن «آب» به کارگردانی مقدم علی‌پناه و «وقت طلا است» ساخته طیب حسنوند از لرستان به بخش مسابقه جشنواره فیلم‌های  یک دقیقه‌ای اصلاح الگوی مصرف راه پیدا کردند که موفق به کسب مقام و جایزه شامل لوح افتخار و جایزه ویژه شدند.

کد خبر 109045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز