چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسابقه برای اسکار 2007 آغاز شده و دو فیلم تلخ پیشتاز این رقابت هستند: یکی مربوط به دوران معاصر امریکا و دیگری مربوط به گذشته تاریخی آن.

به گزارش خبرگزاری رویترز یک یکشنبه و دوشنبه این هفته، سوم  و چهارم دسامبر (12 و 13 آذر) دو گروه اصلی منتقدان سینمایی آمریکا در نیویورک و لس‌آنجلس فیلم‌های برگزیده خود را اعلام کردند و در میان شگفتی بسیاری، فیلم‌هایی اندوهبار را که بر اساس تراژدی‌های زندگی واقعی هستند برگزیدند.

انجمن منتقدان فیلم لس‌‌آنجلس فیلمی را که هنوز به نمایش عمومی درنیامده، "نامه‌هایی از آیو جیما" ساخته کلینت ایستوود را برگزیدند که ماجرای نبردی مشهور در جنگ جهانی دوم بین ژاپن و آمریکا از دیدگاه سربازان محکوم به شکست ژاپنی است.

ایست‌وود سر صحنه فیلم پرچم‌های پدران ما

کانون منتقدان فیلم نیویورک نیز فیلم  "یونایتد 93" را انتخاب کردند که فیلم مستند‌نمایی ساخته بریتو پل گرینگرس دربار تلاش مرگبار مسافران یکی از هواپیماهای ربوده شده در 11 سپتامبر برای متوقف کردن هواپیماربایان است.

هر دوی این فیلم‌ها - که یکی مدت‌هاست از اکران سینماها خارج شده و دیگری قرار است از 20 دسامبر (29 آذر) به روی پرده بیاید - در کانون بحث‌ در هالیوود  برای یکی از فشرده‌ترین رقابت‌ها در طول سال‌ها برای کسب جوایز اسکار 2007 هستند، که 27 فوریه (8 اسفند) مراسم اهدای آنها برگزار می‌شود.

هر دوی این فیلم‌ها همچنین در میان 10 نامزد بهترین فیلم هستند که سه‌شنبه 12 دسامبر (21 آذر) بوسیله اتحادیه منتقدان فیلم سراسری امریکا (BFCA)   اعلام شد و از جمله فیلم‌های دیگر در این فهرست می توان به فیلم موزیکال  "دختران رویایی" و  فیلم “Departed”   ساخته مارتین اسکورسیسی، فیلمساز مشهور آمریکایی که هیچگاه برنده اسکار نشده اشاره کرد.

اما هنوز یک رویداد دیگر باقی مانده که در  برندگان جایزه  اسکار تاثیرگذار است. پنج شنبه این هفته 14 دسامبر (23 آذر) اسامی نامزدهای جایزه کره طلایی اعلام می‌شوند که انجمن 90 نفری روزنامه‌نگاران خارجی هالیوود آن را اهدا می‌کنند.

جوایر کره طلایی که در 15 ژانویه (25 دی) اهدا می‌شوند، را بسیاری پیش‌بینی کننده نتایج جایزه اسکار  می‌دانند، در حالیکه جوایز منتقدان نیویورک و لوس‌آنجلس به عنوان عاملی برای جلب توجه مردم به فیلم‌های بارزش‌تر سال تلقی می‌کنند.

فیلم "نامه‌هایی از آیوجیما" دومین فیلم ایستوود در امسال درباره نبردی مصیبت‌بار است.
امسال ابتدا فیلم "پرچم‌های پدران‌ ما" ساخته او روی پرده سینماها آمد که فیلم قدرتمندی ضدجنگ از دیدگاه سربازان آمریکایی بود که گیشه‌ها را هم فتح کرد.

اما فیلم دوم جنگی امسال ایستوود، "نامه‌هایی از آیو جیما" که توجه منتقدان را به خود جلب کرده، فیلمی بسیار کوچکتر به زبان ژاپنی و با بازیگرانی تماما ژاپنی است.

نمایی از فیلم نامه‌هایی از آیو  جیما

به نظر می‌رسد که ایستوود و استودیوی وارنر تهیه‌کننده این فیلم معتقدند همان راهبرد سال قبل برای نمایش دیرهنگام "دختر یک میلیون دلاری" را که جوایز اصلی اسکار سال قبل را برد، می‌تواند با نمایش آخر سال "نامه‌هایی از آیو جیما" باعث موفقیت آن شود.

کد خبر 10902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز