چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد آندره آرزومانیان برگزار شد

تشییع پیکر زنده‌یاد آندره آرزومانیان صبح چهارشنبه،12 خرداد، با حضور  جمعی از چهره‌های شناخته شده موسیقی و علاقه‌مندان به هنر سینما و موسیقی در محوطه تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین در ابتدای این مراسم محمد سریر مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به اینکه صدای ساز مرحوم آرزومانیان در چهار دهه اخیر در گوش اهالی موسیقی طنین‌انداز بوده است گفت:این آهنگساز به جای اینکه در کنار آثارش باشد همیشه در پشت آنها می‌ایستاد و با سعه صدر و سخاوت تمام احساس خود را در کار به اجرا می‌گذاشت.
هنرمندی که کار متعهدانه می‌کرد.

سریر به توانایی‌های  آرزومانیان در نوازندگی پیانو اشاره کرد و گفت: در حوزه نوازندگی پیانو حضور آندره یک نعمت بود و هنر نوازندگی او جلا و تجلی دیگری به آثار موسیقایی و یا موسیقی فیلم می‌داد. او هم در حوزه کارهای آوازی و هم در حوزه موسیقی فیلم وسواس بسیار به خرج می‌داد و به اصطلاح کم فروشی نمی‌کرد و با صداقت و حجب و حیایی که داشت در پس آثار خود مخفی می‌شد و آنچه من در حوزه کار هنر از آندره آموختم کار متعهدانه او بود.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه سخنانش به رنج دو ساله‌ای که آندره بر اثر ابتلاء‌به بیماری سرطان کشید اشاره کرد و افزود: آندره خیلی رنج کشید و برای خوب شدن مبارزه بسیاری کرد اما دست زمانه بد دستی است و او را از ما گرفت ولی با همه این اوصاف بودن او در کنار ما غنیمتی بود. او در طول زندگی خود با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بوده است ولی همیشه با یک احساس خوب در جامعه ظاهر می‌شد و همه محبت خود را نثار می‌کرد و می‌گفت من یک هنرمند خودآموخته هستم که با موسیقی به دنیا آمده‌ام.

سریر  در پایان سخنانش گفت: آندره هنرمند به دنیا آمد من گمان نمی‌کنم که او از میان ما رفته باشد و کارهایی که او کرد و از خود بر جای گذاشت ،همیشه بود و نمود او را به اذهان ما متبادر می‌کند.

حسن ریاحی آهنگساز و از دوستان خانوادگی آندره آرزومانیان دیگر موزیسینی بود که به جایگاه آمد درگذشت این هنرمند را تسلیت گفت و افزود: من با روبین برادر آندره آرزمانیان دوستی نزدیکی داشتم و در دوران جوانی به خانه آنها بسیار رفت و آمد می‌کردم. روبین نوازنده پیانو بود و پدر آنها کلارینت به خوبی می‌نواخت. زمانی که دور هم جمع می‌شدیم پدر آنها بخش‌هایی از آثارش را برای من می‌نواخت و آندره که در آن زمان پسری 7 ساله و بسیار بازیگوش بود کنار پدر می‌نشست و پیانو می‌نواخت من از همان زمان احساس کردم که آندره نابغه ای در حوزه موسیقی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در یک دورانی ارتباط من با این خانواده قطع شد تا اینکه یک روز من به اتفاق مهرداد کاظمی برنامه‌ای برای تلویزیون اجرا می‌کردیم و در آن زمان آندره را دیدم که قرار بود پیانوی این کار را اجرا کند. به اعتقاد من آندره نوازنده‌ای خوب بود که بسیار شیرین می‌نواخت و مطمئن هستم که هنرمند پس از دنیا به جای خوبی می‌رود و آندره هم جای خوبی رفته است روحش شاد.

در ادامه این مراسم کارن همایون‌فر آهنگساز و دوست نزدیک آندره آرزومانیان به عنوان نماینده کانون آهنگسازان خانه سینما درگذشت این هنرمند را تسلیت گفت.

بابک صحرایی در ادامه مراسم ضمن خواندن شعری با عنوان "پیانو" برای آندره گفت: آندره پیانوی زیبا و تکرار ناشدنی می‌نواخت و همواره لبخند شیرین بر لبانش بود و همین شیرینی فرم نوازندگی او را متفاوت می‌کرد. شعری که خواندم یکی از آخرین کارهای او بود که با آواز مانی رهنما و نوازندگی آندره ضبط شد. ما آن روزها فکر نمی‌کردیم که آندره آرزومانیان به این زودی نت مرگ را بنوازند.

لوریس چکناواریان آهنگساز درباره درگذشت آندره آرزومانیان گفت: برای من بسیار سخت است که درباره دوست و هنرمند بزرگی مثل ایشان صحبت کنم. من با ایشان تلفنی صحبت کرده بودم و قرار بود با یکدیگر ملاقات داشته باشیم اما مرگ امان ندارد و من برای خداحافظی و بدرقه او به خانه ابدی به اینجا آمدم.

وی در ادامه افزود: من به عنوان یک ارمنی ایرانی افتخار می‌کنم که دوست هنرمندی مثل آندره داشتم و در کنار او بوده و امیدوارم که یک روز کنسرتی را با مجموعه آثار ایشان رهبری کنم.

 بر اساس این گزارش مراسم تشییع پیکر این هنرمند با خواندن ترانه «پیانو» با صدای مانی رهنما با پایان رسید. 

«یه پیانو، یه گل سرخ، یه چراغ نیمه‌روشن

یه شب ترانه‌سوز و آخرین ترانه‌ی من

غم جمعه‌های سرد و یاد تلخ حرفای تو

زخم انگشتای خستم رو تن سرد پیانو

توی بن‌بست ترانه، دیگه خط و نیم ندارم

تا دوباره یه ملودی روی گریه‌هاش بزارم

دیگه فرصتی نمونده، واسه نت‌کردن فریاد

نای گریه کردنم نیست واسه تو که رفتی برباد...»

 در این مراسم هنرمندانی چون مجید انتظامی، فریدون شهبازیان، فخرالدین صدیق شریف، ناصر چشم آذر، رازمیک اوهانیان و همچنین علی ترابی سرپرست دفتر موسیقی و بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی حضور داشتند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به دلیل انجام با تاخیر برخی مراحل اداری کار، بیش از یک ساعت زمان برد و در نهایت با پوزش دکتر سریر مقرر شد که پیکر آن زنده‌یاد مستقیم از بیمارستان میلاد به بهشت زهرا انتقال داده شود و دوستان و علاقه‌مندان آن مرحوم با حضور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا پیکرش را به خاک سپردند.

مراسم یادبود آندره آرزومانیان 19 خردادماه ساعت 15 تا 19 در خانه سینما برگزار می‌شود.

کد خبر 108893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز