همشهری آنلاین: برنامه اوراسیای مرکزی در پاسخ به نیازهای گوناگون کشور برای شناخت بهتر روسیه و دیگر جمهوری‌های بازمانده از فروپاشی شوروی طراحی و اجرا می‌شود

مرز طولانی کشور ما با جمهوری‌های بازمانده از فروپاشی اتحاد شوروی، (آسیای مرکزی، قفقاز و فدراسیون روسیه)، اهمیت شناخت دقیق این مناطق را به خوبی روشن می‌سازد.

در وضعیتی که دانشگاه‌ها و مراکز علمی آموزشی کشور فاقد مرکزی در این امرمهم هستند، تاسیس برنامه اوراسیای مرکزی برای تامین منافع همه جانبه کشور و انجام وظیفه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در این زمینه انگیزه اصلی آغاز این تلاش بوده است.

مسایل جاری این کشورها به همراه تحولات بلند مدت و چشم اندازهای رشد، توسعه و امنیت در این منطقه در چارچوب فعالیت‌های  مختلف مورد بررسی قرارمی‌گیرد.

برنامه اوراسیای مرکزی با ایجاد  ارتباط در میان مراکز علمی و آموزشی که می توانند در مسیر شناخت  بهتر و عینی‌تر کشورهای منطقه موثر باشند، برای پیشبرد این هدف تلاش می‌کند. کتابخانه‌ها، آرشیو‌ها و اسناد، چهره‌های برجسته و شاخص علمی در مورد مسایل گوناگون این منطقه مورد توجه هستند.

برنامه اوراسیای مرکزی برای تحقق اهداف یاد شده، انجام طرح‌های تحقیقاتی  در خصوص مسایل گوناگون اوراسیای مرکزی مانند دولت سازی، ملت سازی، روابط خارجی، تروریسم، امنیت، زنان، جامعه مدنی، روابط روسیه با اعضای سابق اتحاد شوروی، سیاست ، محیط زیست، مواد مخدر و نظایر آن را دنبال خواهد کرد.

ازطرفی، مسایل مربوط به سیاست داخلی و خارجی این کشورها، به ویژه در ارتباط با ایران در ابعاد گوناگون آن مورد توجه است. آثار تحولات این منطقه بر جمهوری اسلامی ایران در این مطالعات بررسی می‌شود.

در برنامه اوراسیای مرکزی، برگزاری سخنرانی‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی و نیز دوره‌های کوتاه مدت آموزشی برای کلیه دانشجویان و دانشگاهیان و تصمیم گیرندگان در عرصه‌های مختلف اجرایی برگزار خواهد شد.

ایجاد فضای مناسب برای بحث و گفتگو در خصوص مسایل اوراسیای مرکزی با استفاده از روشهای گوناگون مورد توجه این برنامه است . در این چارچوب دعوت از سخنرانان و حققان برجسته داخلی و خارجی، همکاری با موسسات تحقیقاتی داخلی و خارجی برای افزایش کار آمدی تلاش‌های  مورد نظر صورت خواهد گرفت.

انتشار نتیجه برگزاری جلسات بحث و گفتگو، میزگردها و سخنرانی‌ها وهمچنین پژوهش‌های انجام شده در این زمینه، به همراه ایجاد سایت"برنامه اوراسیای مرکزی" به تامین ظرفیت لازم برای تعامل گسترده و پویاتر  یاری خواهد رساند.

ایجاد بانک اطلاعاتی برای شناسایی کامل منابع داخلی و خارجی، درجهت شناخت بهتر این منطقه، از دیگر طرح‌های مهم برنامه اوراسیای مرکزی می‌باشد.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 108840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز