چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیاست قیمت گذاری فراورده های لبنی، تولید کنندگان را به سمت تولید لبنیات پرچرب سوق داده است.

به گزارش ایسنا دکتر ربابه شیخ‌الاسلام مدیر پایگاه اطلاع رسانی تغذیه و سلامت (بهسایت ایران) با انتقاد از سیاست قیمت گذاری فراورده های لبنی، هشدارداد: شیوه کنونی قیمت گذاری که تنها محدودیت افزایش قیمت را شامل محصولات کم چرب کرده، تولیدکنندگان فراورده‌های لبنی را به سمت تولید محصولات پرچرب سوق داده است.

دکتر ربابه شیخ الاسلام که به مناسبت روز جهانی شیر (11 خرداد ماه) سخن می‌گفت، افزود: هم اینک تلاش‌هایی از سوی نهاد های مختلف کشور مبنی بر افزایش سرانه مصرف شیر در حال انجام است، این درحالیست که تشویق مردم به افزایش مصرف شیر به عنوان یک غذای سالم با عرضه محصولات پرچرب لبنی که مخل سلامت جامعه است، همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس چند پژوهش میدانی انجام شده در سطح شهر تهران، توزیع‌کنندگان فراوردهای لبنی اظهار داشته اند که تنها یک چهارم محصولات عرضه شده به آنان را محصولات کمچرب و بقیه را گروه پرچرب تشکیل می دهند.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی تغذیه و سلامت، گفت: با وجودیکه 90 درصد مردم دریافت کلسیم ناکافی دارند که عوارض ناشی از آن ابتلا به پوکی استخوان است، نمی‌توان به این افراد که معمولا از اضافه وزن و یا چاقی رنج می برند و همین چاقی می‌تواند، بیماری های قلبی-عروقی و مشکلات اسکلتی استخوانی را به همراه داشته باشد، توصیه کرد که مواد لبنی پرچرب بخورند.

وی با اشاره به اینکه چربی لبنیات مانند سایر چربی‌ها می تواند عوارض بسیاری داشته باشد که مهم ترین آن گرفتگی عروق است، اضافه کرد: متاسفانه بیشتر مردم از مضرات چربی لبنیات آگاه نبوده و به دلیل توصیه متخصصان تغذیه مبنی بر تاکید بر مصرف فراوردهای لبنی، نوع پر چرب آن را انتخاب می کنند.

شیخ الاسلام یاد آور شد: بر اساس یک نظر سنجی صورت گرفته در پایگاه اطلاع رسانی تغذیه و سلامت (بهسایت ایران) در مورد اینکه خامه جزو کدام یک از گروه های غذایی محسوب می شود 60 درصد اظهار داشتند که خامه جزو گروه لبنیات است در حالی که بر خلاف باور عموم، خامه در گروه شیرینی‌ها و چربی‌ها جای میگیرد.

وی با تاکید بر لزوم آموزش های مناسب به مردم در مورد انواع فراورده‌های شیری، روش‌های نگهداری، مصرف و...، تصریح کرد: با توجه به پایین بودن مصرف سرانه شیر در ایران که کمتر از یک چهارم کشور های پیشرفته است، ضروری است در کنار شیوه های گوناگون فرهنگ سازی، دولت نسبت به اصلاح سیاست‌های قیمت گذاری نیز اقدام کند.

مدیر موسسه تغذیه، سلامت و توسعه، اظهار داشت: وزارتخانه‌های بازرگانی و بهداشت باید بر خلاف رویه موجود، نسبت به اعمال مالیات و افزایش بهای محصولات مضر برای سلامت اقدام کرده، سود ناشی از آن را به محصولات حامی سلامت تخصیص دهند. همچنین با اعمال یارانه و کاهش قیمت، مردم را به خرید محصولات غذایی حامی سلامت تشویق کنند که این اقدام می تواند، حرکت مثبتی در جهت سلامت جامعه و کاهش بار بیماری ها به شمار آید.

کد خبر 108809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز