سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از 10ساعت مذاکره پشت درهای بسته درحالی‌که همه کشورهای جهان همچنان در بهت جنایت رژیم صهیونیستی به‌سر می‌برند از محکوم کردن مستقیم این رژیم امتناع کرده و در بیانیه‌ای دو‌پهلو خواستار تحقیقات در این رابطه شد.

در میان سکوت آمریکا و عدم‌ محکومیت قاطع حمله خونین رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی از سوی کشورهای غربی،  بیانیه شورای امنیت هم به‌نحوی تدوین شده که به‌طور مشخص رژیم صهیونیستی را در این رابطه محکوم نمی‌کند.

شورای امنیت در بیانیه رسمی خود تنها اقداماتی را که باعث مرگ غیرنظامیان شده محکوم کرده و اعضای این شورا اعلام کرده‌اند که باید تحقیقات سریع و مستقل در این رابطه صورت بگیرد.

ترکیه که اتباع آن اکثر کشته شدگان حمله رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهند خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت شده بود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ترکیه خواستار محکومیت صریح و مستقیم رژیم صهیونیستی در این بیانیه بود که با مخالفت آمریکا این مسئله میسر نشد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد با وجود خشم مردم جهان از کشتار فعالان حقوق بشر، آمریکا این بار هم در نشست شورای امنیت از رژیم صهیونیستی به‌طور کامل حمایت کرد تا محکومیت مستقیم رژیم صهیونیستی و درخواست برای تحقیقات بین‌المللی در بیانیه شورای امنیت جای نگیرد.

با مخالفت آمریکا همچنین شورای امنیت از صدور قطعنامه‌ای علیه حمله رژیم صهیونیستی خودداری کرد و به‌جای آن تنها به انتشار بیانیه رئیس شورا اکتفا شد. اگرچه صدور این بیانیه مستلزم توافق تمامی اعضا بر سر محتوای آن است اما برخلاف قطعنامه‌های شورا، نیازمند رای‌گیری رسمی نیست.

نشست اضطراری شورا به ریاست نماینده دائم مکزیک که کشورش ریاست دوره‌ای این شورا را برعهده دارد، برگزار شد. نماینده مکزیک با قرائت بیانیه این شورا، از کشته شدن غیرنظامیان و فعالان خارجی در ناوگان آزادی که حامل کمک‌های بشردوستانه به ساکنان محاصره شده غزه بود، ابراز تأسف کرد.

وی گفت: شورای امنیت اقداماتی را که به کشته شدن سرنشینان غیرنظامی این ناوگان منجر شده محکوم می‌کند و آزادی هرچه سریع‌تر سرنشینان بازداشت شده این ناوگان و آزاد‌کردن کشتی‌های توقیف شده را خواستار است.

نماینده مکزیک در قرائت ادامه بیانیه شورای امنیت نگرانی شدید این شورا را نسبت به وضعیت انسانی حاکم بر نوار غزه اعلام و بر ضرورت گشودن گذرگاه‌های این منطقه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه تاکید کرد. 

همچنین دیپلمات‌های واشنگتن در جریان نشست شورای امنیت تلاش کردند که جو به‌وجود آمده علیه رژیم صهیونیستی را متعادل کنند. جنایت رژیم صهیونیستی باعث شده است که محاصره 3 ساله غزه به مرکز توجه رسانه‌های جهان تبدیل شود و اکنون بسیاری از کشورها خواستار پایان این محاصره ظالمانه هستند.

وزیر امور خارجه ترکیه در سخنان خود در نشست شورای امنیت، این عملیات را قتل عمد توسط اسرائیل توصیف کرد و با محکوم کردن آن، خواستار تحقیقات بین‌المللی در این زمینه شد.

وی همچنین تاکید کرد که اسرائیل باید به‌صورت فوری به‌خاطر حمله به کشتی‌های غیرنظامی عذرخواهی کند  و با آزاد کردن کشتی‌ها و بازگرداندن سرنشینان آنها به کشورهایشان، آمادگی خود را برای پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان اعلام کند.

نخست‌وزیر ترکیه هم روز گذشته اعلام کرد که اقدام رژیم صهیونیستی در زمینه تجاوز به ناوگان آزادی به منزله تروریسم دولتی و نقض صریح قوانین بین‌المللی است. وی که به خاطر این مسئله سفرش به آمریکای لاتین را نیمه کاره گذاشت تاکید کرد: اسرائیل هر دلیلی که می‌خواهد بیاورد، آنچه انجام داده تروریسم دولتی است.

اردوغان گفت: ترکیه هرگز در قبال این اقدام دست بسته نخواهد بود و سکوت نخواهد کرد. این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی تهدید کرده یک کشتی دیگر حامل کمک‌های بشردوستانه  به نام راشل کوری که  به مقصد غزه در حرکت است را هم هدف حمله قرار خواهد داد.

ترکیه به‌عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از این سازمان خواسته است نشستی فوق‌العاده برای بررسی این مسئله تشکیل دهد. ترکیه همچنین پروازهای هوایی گردشگری میان این کشور و رژیم صهیونیستی را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد. این کشور همچنین 3 هواپیما به سرزمین‌های اشغالی اعزام کرده است تا اتباع این کشور را که در حمله رژیم صهیونیستی مجروح شده‌اند، به آنکارا بازگرداند.

این در حالی است که اعتراض‌های مردم جهان به این جنایت رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و کشورهای مختلف همچنان شاهد تظاهرات مردمی در محکوم کردن این اقدام هستند. اندونزی، ترکیه، مالزی، استرالیا، انگلیس، مصر، بلژیک، اسپانیا،‌آمریکا و ژاپن  روز گذشته شاهد تظاهرات مردمی معترضان به جنایت رژیم صهیونیستی بودند.

کد خبر 108808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز