گروه سیاسی: پس از انتشار خبر حمله صهیونیست‌های مسلح به کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه و به‌شهادت‌رساندن 20 سرنشین این کشتی و زخمی کردن 80 نفر دیگر، دامنه اعتراض‌های دولتی و مردمی، برخی سرزمین‌های اسلامی مانند غزه، لبنان، ترکیه و ایران را فراگرفت

در ایران، مقامات رسمی و نهاد‌های گوناگون، جنایت سحرگاه دوشنبه رژیم صهیونیستی را در آب‌های آزاد مدیترانه محکوم کردند.

نشانه ضعف

رئیس‌جمهور در دیدار رئیس مجلس اندونزی که در تهران به سر می‌برد، تاکید کرد: اقدامات ضد‌انسانی رژیم صهیونیستی در قبال مردم فلسطین و جلوگیری از کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم غزه نشان‌دهنده قوت این رژیم نیست بلکه نشانه ضعف آن است و همه اینها پایان عمر این رژیم منحوس و جعلی را هرچه بیشتر نزدیک‌تر می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد همچنین در سخنرانی دیروز خود در همایش تجلیل از بانوان سرافراز ایرانی، به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی دیگر چه کار کند که آمریکا و اروپا - که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند - کلید حقوق بشرشان فشارداده شود و این ادعای خود را عملی کنند؟  احمدی‌نژاد ادامه داد: برخی خیال می‌کنند که این اقدامات نشان‌دهنده قدرت رژیم صهیونیستی است، درصورتی‌که نشان‌دهنده قدرت آنها نیست؛  این رژیم رو به اضمحلال است.

اگر می‌خواهید بمانید

او خطاب به حامیان رژیم صهیونیستی گفت: نصیحت‌تان می‌کنیم که دست از حمایت از این رژیم بردارید. اگر می‌خواهید باقی بمانید و احترامی در عرصه جهانی داشته باشید و در آینده‌ جهان جایی داشته باشید باید دست از حمایت از این رژیم بردارید و اگر شما به حمایت‌های‌تان از این رژیم آدم‌کش حرفه‌ای ادامه دهید بدانید که ملت‌های منطقه  راه را برای همیشه در برابر شما خواهند بست. 

احمدی‌نژاد با اشاره به عملکرد قدرت‌های استکباری در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: می‌بینید دوره افتاده‌اند، خجالت هم نمی‌کشند و حواس‌شان نیست که زیر پای آنها خالی شده است و حرف‌شان اعتباری ندارد. به خنده‌دارترین یا حتی بی‌مزه‌ترین لطیفه تاریخی تبدیل شده‌اند.

کسانی که بمب اتم دارند و به صهیونیست‌ها کمک می‌کنند و به آنها بمب اتم داده‌اند، به سران صهیونیست‌ها که این همه جنایت کرده‌اند جایزه صلح نوبل می‌دهند و بعد می‌آیند و می‌گویند که ایران خطرناک است. این حرف آنها تبدیل به جوک شده است. مثل کبک سرشان را زیر برف کرده‌اند. دنیا به سیاست‌های‌شان می‌خندد. فکر کرده‌اند با این حرف‌ها می‌توانند رژیم صهیونیستی را حفظ کنند. نه! اشتباه می‌کنند.

تاکنون عکس‌العمل تند نشان نداده‌ایم

رئیس‌جمهور در ادامه به خاطره‌ای از یکی از سفرهایش به آمریکا اشاره کرد و گفت: من خطاب به یک خبرنگار آمریکایی گفتم رژیم صهیونیستی تبدیل به یک ماشین اوراقی شده است. شما برای حفظ منافع‌تان این رژیم را در منطقه ایجاد کردید و اکنون برای حفظ آن به منطقه لشکرکشی می‌کنید و به جای اینکه خودش حرکت کند، شما آن را حرکت می‌دهید.

احمدی‌نژاد همچنین در مورد حامیان رژیم صهیونیستی گفت: ما تاکنون عکس‌العمل تند نشان نداده‌ایم و فکر کردیم که با نصیحت به عقل بیایند. او ادامه داد: برای خودتان خوب است که از این رژیم فاصله بگیرید، این یک نصیحت دلسوزانه برای شماست و تاریخ نشان داده است که کسانی که به نصایح دلسوزانه توجه نکنند، قدرت ملت‌ها آنها را سر جای خود می‌نشاند.

تماس با همتایان فلسطینی، لبنانی و سوری

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای درباره جنایت سحرگاهی صهیونیست‌ها در مدیترانه با همتایان فلسطینی، لبنانی و سوری خود سخن گفت. علی لاریجانی در این گفت‌وگوهای تلفنی این حادثه را جنایت بزرگ رژیم صهیونیستی خواند که ماهیت ضدانسانی این رژیم را بر افکار عمومی جهان آشکار کرد. او همچنین بر لزوم واکنش همه‌جانبه و هماهنگ کشورهای اسلامی در این زمینه تاکید کرد.

آدم‌کشی دریایی

از سوی دیگر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، حمله رژیم صهیونیستی به کاروان کمک‌رسانی به غزه را وحشیانه و نشانه اوج عجز و استیصال این رژیم خواند. سعید جلیلی، حمله نظامی به کاروان غیرنظامی کمک‌رسانی به غزه را نوعی راهزنی تروریستی خواند و ادامه داد: رژیم جنایتکار و تروریست صهیونیستی که در برابر فشار روز افزون افکار عمومی جهان قرار گرفته اینک به آدم‌کشی دریایی روی آورده است.

جلیلی حمله رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی غزه را آزمونی برای جهان مدعی آزادی و حقوق بشر در برابر افکار عمومی جهان دانست و گفت: اینک آمریکا و حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای رژیم جنایتکار صهیونیستی در برابر افکار عمومی جهان باید پاسخگوی پشتیبانی‌های خود از این رژیم باشند.

مصداق تروریسم دریایی

وزارت امور خارجه نیز با صدور بیانیه‌ای جنایت تازه صهیونیست‌ها در آب‌های آزاد را محکوم کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه که نسخه‌ای از آن در اختیار همشهری قرار گرفت، آمده است: حمله رژیم صهیونیستی به کشتی‌ها و سرنشینان آن تداعی‌کننده اقدامات دزدان دریایی در قرون گذشته است و این اقدام طبق کنوانسیون مقابله با اقدامات غیرقانونی علیه ایمنی دریایی، مصداق عینی تروریسم دریایی است.

این بیانیه تاکید دارد: با توجه به استمرار جنایت‌های رژیم صهیونیستی ضروری است اینگونه اقدامات قویا در محاکم ملی و بین‌المللی مورد پیگیری قرار گیرد و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با تشکیل جلسه اضطراری در این خصوص اقدام عاجل کند.

مظهر تروریسم دولتی

وزیر دفاع هم حملة نظامیان رژیم صهیونیستی به کاروان آزادی را جنایت علیه بشریت، راهزنی دریایی و مظهر تروریسم دولتی خواند. احمد وحیدی تحریم همه‌جانبه و قطع کامل روابط دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی با رژیم صهیونیستی را حداقل اقدامی دانست که باید جامعة بین‌المللی به خاطر این جنایت هولناک نسبت به آن رژیم اعمال کنند.

قطعنامه، در قالب مواد 41 و 42

در بهارستان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار صدور قطعنامه سازمان ملل در واکنش به جنایت تازه صهیونیست‌ها در کشتار غیرنظامیان در آب‌های آزاد شد.

رئیس این کمیسیون نیز تاکید کرد: اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به ناوگان آزادی غزه، مقابله با کل جامعه جهانی است و باید همه جهان برای مقابله با این رژیم بسیج شوند. علاء‌الدین بروجردی با اشاره به بزرگی این جنایت به ایسنا گفت که شورای امنیت و سازمان کنفرانس اسلامی باید جلسه فوری تشکیل دهند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نیز با بیان اینکه حمله رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی غزه از مصادیق نقض اصل هفتم منشور سازمان ملل متحد است، تاکید کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد باید سریعا برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه دهد و علیه رژیم صهیونیستی قطعنامه الزام‌آور صادر کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به ایسنا گفت: قطعنامه‌ها عمدتا در قالب 3 ماده 40، 41 و 42 مطرح می‌شود، نه در قالب ماده 40، لذا باید در قالب مواد 41 و 42 منشور ملل متحد قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی صادر شود.

کد خبر 108737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز