همشهری آنلاین: پس از حمله شبانه کماندوهای رژیم صهیونیستی به کشتی‌های امدادرسان غزه بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی با ابراز تعجب و نگرانی خود از آن ابراز انزجار کردند

ولی دولت آمریکا هنوز در این خصوص سکوت کرده است.

به گزارش فارس، همانگونه که سرنشینان کشتی‌های امدادرسان غزه موسوم به «آزادی غزه» شب گذشته به دلیل حمله کماندوهای نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی غافلگیر شدند، بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل از شوکه شدن خود در این خصوص خبر دادند.

سازمان ملل

خبرگزاری فرانسه امروز پس از این حمله، به نقل از "ناوی پیلای "، رئیس حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که «حمله اسرائیل به کاروان امدادی عازم غزه مرا شوکه کرد».
پیلای افزود: من امروز تعجب و شوکه شدن خود را در گزارش‌ها ثبت می‌کنم که کاروان امدادرسانی انسانی امروز صبح با خشونت مواجه شد و کشته و مجروح بر جای گذاشت.

در پی تجاوز امروز صبح رژیم صهیونیستی به کشتی "مرمرة " در ناوگان آزادی دست‌کم 20 نفر از فعالان حقوق بشر به شهادت رسیدند و 50 نفر دیگر زخمی شدند و این کشتی نیز به بندر "اشدود " در سرزمین اشغالی منتقل شد.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا خواستار "بررسی و تحقیق کامل " یورش رژیم صهیونیستی به کاروان امدادرسانی موسوم به «آزادی غزه» شد.

این اتحادیه با ابراز تأسف شدید از تهاجم رژیم صهیونیستی به کاروان امدادرسان به غزه، خواستار تحقیق کامل مقامات این رژیم درباره شرایط تهاجم آنها و همچنین گشایش بی قید و شرط راه‌های ارسال کمک‌های انسانی و غیرانسانی به غزه شد.

"کاترین اشتون " سخنگوی اتحادیه اروپا در اظهاراتی در این باره اعلام کرد: «ما از اسرائیل می‌خواهیم درباره شرایط و وضعیت وقوع این تهاجم به طور کامل تحقیق کند.»

وی افزود: «از نظر اتحادیه اروپا، سیاست اسرائیل در محاصره غزه غیر قابل قبول و از لحاظ سیاسی غیر مؤثر است.»

فرانسه

فرانسه نیز امروز در واکنش به این رویداد، حمله نیروی ارتش رژیم صهیونیستی را غیرقابل توجیه خواند. "برنار کوشنر " وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد: «من از این تهاجم اسرائیل به کاروان امدادرسانی به غزه بسیار شوکه و حیرت‌زده شده‌ام. هیچ چیز نمی‌تواند این اقدام خشونت‌آمیز را توجیه کند».

 ایران

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران نیز واکنش نشان داد و حمله به کاروان کمک‌های بشردوستانه غزه را نشانه پایان کار رژیم صهیونیستی دانست.

رئیس جمهور با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه خاطرنشان کرد: دیگر رژیم صهیونیستی باید چه کاری انجام دهد تا حامیان حقوق بشری آزرده شوند. امروز شاهد هستیم که عده‌ای از مردم جهان کمک‌های بشردوستانه را جمع کرده و به غزه برده‌اند ولی یکباره اینها را قتل عام کرده و به گروگان می‌گیرند.

وی یادآور شد: بعضی‌ها خیال می‌کنند این اقدامات نشانه قدرت است ولی باید بدانند که نشانه پایان آنها است.

یونان

از طرف دیگر وزارت امور خارجه یونان سفیر رژیم صهیونیستی در آتن را فراخوند و دولت این کشور خواستار تشکیل کمیته‌ای اضطراری برای بررسی جنایات رژیم صهیونیستی شد.
علاوه بر این، یونان در اعتراض به یورش رژیم صهیونیستی به کاروان امدادرسان «آزادی غزه»، رزمایش مشترک خود با این رژیم را متوقف کرد.

وزارت دفاع یونان اعلام کرد: دولت یونان روز دوشنبه در اعتراض به حمله اسرائیل به کاروان عازم به غزه، خود را از رزمایش مشترک نظامی با اسرائیل کنار کشید.

 ترکیه

به دنبال این حادثه،‌ دولت ترکیه اعلام کرد که برای بررسی اوضاع این ناوگان جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد. در این جلسه رئیس جمهور، نخست وزیر، و وزیر امور خارجه این کشور حضور دارند.

عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه نیز به انتقاد شدید از اقدام رژیم صهیونیستی در رابطه با حمله به کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه پرداخت.

رئیس‌جمهور ترکیه در این رابطه گفت: امکان تبرئه اقدام اسرائیل در رابطه با کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه بین‌المللی وجود ندارد.

علاوه بر این، وزارت امور خارجه ترکیه در اعتراض به این حمله، سفیر این رژیم را در آنکارا فرا‌خواند.

سازمان کنفرانس اسلامی

همچنین شبکه خبری الجزیره قطر گزارش کرد که سازمان کنفرانس اسلامی برای بررسی یورش نیرو‌های رژیم صهیونیستی به کاروان آزادی غزه بزودی نشست فوق‌العاده‌ای برگزار می‌کند.

تصمیم سازمان کنفرانس اسلامی در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این بسیاری از مقامات و سران کشور‌های اسلامی خواستار واکنش شدید این سازمان نسبت به یورش صهیونیست‌ها شدند.

لبنان

همچنین علی الشامی وزیر خارجه لبنان اعلام کرد که کشورش خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت برای محکوم کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی به کاروان امدادرسانی غزه شد.

وی افزود: ما با ارسال تلگراف فوری به نماینده لبنان در شورای امنیت خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت شدیم و در این خصوص با هیئت‌های ترکیه و هیئت‌های عربی برای اتخاذ تصمیم هماهنگی صورت خواهد گرفت.

قطر

شیخ "حمد بن خلیفه آل ثانی " امیر قطر نیز واکنش نشان داد و از جامعه بین‌الملل خواست تا در پی حمله امروز رژیم صهیونیستی به کاروان کمک‌رسانی به نوار غزه، جامعه بین‌الملل به در هم شکستن محاصره اسرائیل علیه این منطقه اقدام ورزد.

امیر قطر در سخنرانی امروز خود در کنفرانس اقتصادی دوحه گفت: حمله خونین اسرائیل به ناوگان آزادی که تلاش داشت محاصره غزه را درهم بشکند، یک "دزدی دریایی " است.

اتریش

در پی اوج گرفتن موج محکومیت گسترده حمله رژیم صهیونیستی به کاروان امدادرسان غزه، اتریش نیز سفیر رژیم صهیونیستی را برای ارائه توضیح در خصوص این حمله احضار کرد.

 واتیکان

به دنبال فاجعه این کشتار، واتیکان نیز "تأسف عمیق " خود را در رابطه با این اقدام اسرائیل ابراز کرد. "فدریکو لاباردی " سخنگوی واتیکان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: واتیکان "نگرانی و ناراحتی عمیق " خود را در رابطه با یورش اسرائیل به کاروان امدادرسانان در غزه که دست‌کم 19 کشته برجا گذاشته است، ابراز می‌کند.

هلند

هلند نیز ضمن ابراز تأسف خود در خصوص فاجعه کشتار فعالان صلح حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه اعلام کرد که از اسرائیل خواهد خواست تا "توضیحات روشنی " درباره این فاجعه که محکومیت تقریبا تمامی کشورهای جهان را به دنبال داشت، ارائه دهد.

ماکسیم ورهاگن  وزیر امورخارجه هلند در بیانیه‌ای اعلام کرد: من قصد دارم تا امروز از سفیر اسرائیل در لاهه فرا بخوانم تا توضیحات روشنی را در این زمینه ارائه دهد.

وی افزود: من از مرگ این افراد که بسیار تأسف‌بار است، شوکه شده‌ام. هلند خواستار انجام تفحصی برای تعیین دقیق چگونگی وقوع این فاجعه است.

 اسپانیا

یدیعوت آحارونوت روزنامه صهیونیستی نیز در پایگاه خبری خود با اشاره به این حادثه خبر داد که اسپانیا سفیر اسرائیل در مادرید را فراخواند.

وزارت امور خارجه اسپانیا از سفیر رژیم صهیونیستی خواست درباره این حادثه توضیح دهد.

 دانمارک

لینی اسپرسن وزیر امور خارجه دانمارک نیز سفیر رژیم صهیونیستی در کوپنهاگ را فراخواند تا درباره حمله نیروهای اسرائیلی به ناوگان حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه توضیح دهد.

اسپرسن گفت: لازم است که درباره این حادثه مطلع شویم بنابراین سفیر اسرائیل را فراخواندیم تا در این باره توضیح دهد.

 آلمان

پایگاه اینترنتی خبرطرف ترکیه نیز گزارش کرد که "آلینت گروث " و "ایمگه هوگر " دو تن از نمایندگان پارلمان آلمان که در ناوگان آزادی غزه حضور دارند، از موضع گیری رژیم صهیونیستی در قبال این ناوگان به شدت انتقاد کردند.


 در همین ارتباط، روزنامه واکیت ترکیه صبح امروز در پایگاه خبری خود خبر داد که مردم مسلمان ترکیه که از حمله وحشیانه کماندوهای نیروی دریایی رژیم صهیونیستی به کاروان امدادرسان آزادی غزه و قتل عام مسافران حاضر در کشتی‌ها به خشم آمده‌اند، در مقابل اقامتگاه سفیر رژیم قاتل صهیونیستی در آنکارا تجمع کردند.

واکیت افزود در حالی که لحظه به لحظه بر تعداد معترضین به جنایت رژیم صهیونیستی علیه ناوگان آزادی غزه در مقابل اقامتگاه سفیر این رژیم در آنکارا افزوده می‌شود، لوی گابی سفیر رژیم صهیونیستی از ترس واکنش مردم قادر به خروج از اقامتگاه خود نبوده و در انتظار فرصت مناسب برای فرار از این مکان بسر می‌برد.

واکنش‌ها به این جنایت رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد ولی با گذشت ساعت‌ها از این حادثه، دولت آمریکا به سکوت معنادار خود همچنان ادامه می‌دهد و در این خصوص موضعی اتخاذ نکرده است.

 دولت مصر نیز در واکنش به یورش صهیونیست‌ها به کاروان امدادرسانی غزه سفیر رژیم صهیونیستی را فراخواند.

کد خبر 108708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز