مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهش‌ها و بررسی تحولات گسترده تمدن بشر ، بیانگر نقش اساسی زنان در جوامع دوران مختلف و تأثیر بسزای ویژگی‌های ذاتی آنان در سیر تکامل تمدن‌ها است

  به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری زنان ایران و به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران؛ آزاده اردکانی، رئیس کل موزه ملی ایران با بیان این مطلب افزود: در میان یافته‌های باستان‌شناسی محوطه‌ها و مکان‌های معروف فرهنگ دوران پیش از تاریخ و پس از آن، تعداد بی شماری پیکره‌های انسانی و حیوانی وجود دارد.

اردکانی افزود: در بین پیکره‌های یافت شده پیکره‌های زنان از فراوانی و تنوع بسیاری برخوردارند چرا که پژوهش‌های صورت گرفته بر این گونه پیکره‌ها نشانگر آن است که ویژگی‌های ذاتی زنان، تأثیر بسزایی در سیر تکامل تمدن‌ها داشته است.

وی ادامه داد: آثار و شواهد باقی مانده از جوامع نخستین، بر مشارکت زنان با مردان در امور مختلف از جمله تهیه غذا، وسایل مورد نیاز زندگی، کشت و زرع و دامداری تأکید دارند.

اردکانی تصریح کرد: در جوامع گذشته نیاز انسان به بقا در برخورد با خطرات مختلف طبیعی، نیاز به افزایش جمعیت و فرآورده‌های کشاورزی و دامی را ایجاد کرد و در این شرایط، توانایی انحصاری باروری و زایندگی زنان، به تدریج جلوه‌ای نمادین و مقدس یافته و زمینه‌های ایجاد تفکرات مذهبی و تصور وجود نیروهای مافوق طبیعی در زایندگی را فراهم کرد.

رئیس کل موزه ملی ایران با اشاره به ونوس‌ها  به عنوان نخستین تجسم مذهبی انسان از الهه مادر  اظهار داشت: این تجسم نیروبخش، مرزهای انسانی و طبیعی را به یک فرهنگ مذهبی – آئینی مشترک در بین اقوام و مللی که هیچ گونه ارتباط و وابستگی نداشتند درآورد.

وی ادامه داد: یافتن تعداد قابل توجهی ظروف به شکل زنان در حالت‌های مختلف و نمایش موجودات خیالی با چهره‌های زن گونه، گذشته ازحالت تزئینی و زیباسازی آنها از نقش اجتماعی زنان در جوامع مختلف حکایت دارد.

اردکانی خاطرنشان کرد: آثار کشف شده از بسیاری گورهای زنان در مناطق مختلف، بیانگر اهمیت و رایج بودن برخی از ویژگی‌های زنانه در جوامع گذشته و نیز بدست آمدن انواع ابزار و وسایل مرتبط با امور خانگی هم‌چون؛ انواع ظروف آشپزخانه و ابزار کار مانند؛ انواع دوک‌‌های نخ‌ریسی، سوزن‌ها و درفش‌ها با جنس‌های مختلف سفالی، فلزی و استخوانی، یادآور نقش زن در مدیریت منزل در گذشته است.

رئیس کل موزه ملی ایران در پایان از تمامی علاقمندان دعوت کرد تا با مراجعه به موزه ملی ایران از نزدیک با نقش زنان در طول تاریخ آشنا شوند.

علاقمندان می‌توانند از روز 9 تا 25خرداد ماه از 9 صبح تا 17 به سالن نمایشگاه‌های موزه ایران باستان واقع در خیابان امام خمینی (ره)، نبش خیابان 30 تیر، موزه ملی ایران مراجعه کنند.

کد خبر 108637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز