یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین : عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن این که اولین اولویت هیات امناء را معرفی گزینه‌های پیشنهادی برای ریاست دانشگاه عنوان کرد، گفت: طرح کاهش شهریه و افزایش کیفیت دانشگاه آزاد از دیگر اولویت‌هاست.

دکتر محمد حسن شجاعی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به میزان آشنایی خود با دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بنده از اولین افرادی هستم که 28 سال پیش آیین‌نامه و اساسنامه تشکیل دانشگاه آزاد را نوشتم، این اساسنامه که توسط سه نفر نوشته شد و مورد تصویب قرار گرفت، دانشگاه آزاد بر اساس آن تشکیل شد. براین اساس آشنایی خوبی با دانشگاه آزاد دارم.

استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به سوابق مدیریتی خود در مجموعه آموزش عالی کشور، قائم مقام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی را برخی از آنها بیان کرد و افزود: با همه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و دانشگاه آزاد ارتباط داشته‌ام. همچنین با توجه به اینکه پسرم فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد است از نزدیک با خدمات، مشکلات و مسایل این دانشگاه آشنا هستم.

وی گفت: امیدواریم ما نیز بتوانیم مثمرثمر واقع شویم و خدمات دانشگاه به مردم و جوانان را ارتقا دهیم که این موضوع از کارهای اصلی هیات امناست.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به تعیین مهلت یک ماهه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای معرفی گزینه‌های پیشنهادی برای ریاست دانشگاه آزاد اظهار امیدواری کرد که در فاصله یک ماه با تشکیل جلسه هیات امنا، گزینه‌های پیشنهادی تعیین و معرفی شوند.

شجاعی‌فرد درباره زمان برگزاری اولین جلسه هیات امنا نیز گفت: این موضوع هنوز مشخص نیست و این موضوع از سوی رییس هیات امنا و وزیر تعیین می‌شود.

وی درباره گزینه‌های پیشنهادی و اولویت‌های تعیین رییس دانشگاه آزاد اظهار کرد: رییس آتی دانشگاه آزاد اسلامی باید دارای سبقه درخشان دانشگاهی و توان مدیریتی خوب باشد تا بتواند مجموعه دانشگاه آزاد را اداره کند.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد درباره کاندیدهای مورد نظر گفت: هیات موسس باید کاندیدهای مورد نظر خود را به هیات امنا معرفی کند و این سوال باید از آنها شود.

وی در عین حال درباره امکان معرفی جاسبی برای ریاست دانشگاه آزاد، گفت: دکتر جاسبی نیز می‌تواند یکی از کاندیدها باشند اگر خود ایشان داوطلب باشند و یا هیات موسس معرفی کنند به عنوان یک کاندید در هیات امنا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شجاعی فرد در ادامه دیگر اولویت‌های پیش‌روی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی را کنترل هزینه تحصیل در این دانشگاه و کاهش شهریه‌ دانشجویان بیان کرد و گفت: کاهش شهریه برای ما یک محور است.

وی افزود: شهریه‌ دانشگاه آزاد چهار سال است که افزایش نیافته است و باید بررسی شود که با توجه به نرخ تورم چگونه می‌توان شهریه دانشگاه را کاهش داد. این از وظایف هیات امناست که طرحی را بررسی و تهیه کند تا با کاهش هزینه‌ها 10 تا 20 درصد شهریه دانشجویان نیز کاهش یابد.

شجاعی‌فرد موضوع کاهش هزینه‌های غیرضروری را معیاری به عنوان کاهش شهریه‌ها عنوان و تاکید کرد: منظور از هزینه‌های غیر ضروری حقوق اعضای هیات علمی و کارکنان نیست بلکه ساخت و سازهای غیر ضروری و هزینه‌های مغایر دانشگاهی است که این موضوع باید به صورت یک طرح بررسی شود. البته در حال حاضر نظر کارشناسی دقیق نداریم که آیا این کار عملیاتی است یا خیر.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از دیگر از اولویت‌های هیات‌ امنا را مباحث فرهنگی خواند و در این راستا به سیاست بومی‌سازی دانشجو و تسهیل نقل و انتقال دانشجویان به ویژه دانشجویان دختر اشاره کرد و گفت: موضوع نقل و انتقال دانشجو از مواردیست که خیلی زود انجام می‌گیرد. اگر این طرح اجرا شود بخش عمده‌ای‌ از مشکلات فرهنگی دانشگاه آزاد رفع می‌شود.

موضوع کیفیت دانشگاه آزاد اسلامی را از دیگر اولویت‌های هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی است که شجاعی‌فرد آن را بیان کرد و گفت: دانشگاه آزاد به اندازه کافی توسعه کمی داشته است بنابراین باید برای افزایش کیفیت آموزش و تحقیقات در دانشگاه آزاد تلاش کرد به گونه‌ای که در آینده، دانشگاه آزاد حداقل در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها همتراز سایر دانشگاه‌ها باشد.

وی ادامه داد: دانشجویان دانشگاه آزاد علیرغم اینکه پول می‌دهند و درس می‌خوانند طبیعتا همیشه از اینکه این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه علمی مطرح در سطح کشور به خصوص در هنگام استخدام شناخته نمی‌شود ناراضی هستند.

استاد دانشگاه علم و صنعت در عین حال اظهار کرد: البته برخی واحدهای دانشگاه آزاد در شرایط فعلی می‌توانند با برخی دانشگاه‌های دولتی در شهرستان‌ها رقابت کنند.

عضو هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قصد نداریم دانشگاه آزاد را دولتی کنیم، تصریح کرد: درصدد هستیم، کیفیت آن را به سمت کیفیت دانشگاه دولتی سوق دهیم به عبارتی با توجه به رشد شدید کمی باید رشد کیفی به صورت جدی انجام شود و کیفیت آن قابل قبول باشد.

وی پرداختن به بحث نرم‌افزاری را از دیگر اولویت‌های موجود خواند و گفت: سخت‌افزار به اندازه کافی در مجموعه دانشگاه آزاد وجود دارد. در حال حاضر 16 میلیون متر مربع بنای ساختمانی و تجهیزات بسیار زیاد در دانشگاه وجود دارد، لذا اینک باید نسبت به ارتقای بحث نرم‌افزار و کیفیت آموزش و تحقیقات و اصلاح هرم اعضای هیات علمی و در نتیجه ارتقای سطح علمی فارغ التحصیلان اقدام کرد.

وی ساماند‌هی وضعیت اعضای هیات علمی دانشگاه را از دیگر اولویت‌ها عنوان کرد و گفت:‌ باید به صورت جدی برای این موضوع فکر شود. این طبقه زحمتکش دانشگاه آزاد در اقصی نقاط کشور، تلاش خود را برای ارائه علوم به دانشجویان انجام می‌دهند ولی متاسفانه ساماندهی مطلوبی برای ارتقای سطح علمی آنها وجود ندارد.

رسیدگی به وضعیت کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی، پاسخگویی و رفع نیازهای دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان از دیگر موضوعاتی بود که به گفته شجاعی فرد هیات امنا دانشگاه آزاد باید به آنها بپردازد.

به گفته وی، اگر هیات امنا جلسات مستمر داشته باشد می‌تواند در فاصله کوتاهی آیین‌نامه و مقررات لازم برای این اولویت‌ها را تهیه و تدوین کند.

وی در خصوص افزایش بعد نظارتی هیات امنا بر عملکرد مدیران، گفت: قطعا بحث نظارت یکی از مباحث مهم است و طبیعتا هیات امنا باتوجه به اساسنامه جدید دانشگاه آزاد این نظارت را به صورت مستمر خواهد داشت، در عین حال سایر دستگاه‌های نظارتی همچون بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... از این پس خیلی دقیق تر وظیفه نظارتی خود را انجام خواهند داد.

شجاعی فرد افزود: همه فعالیت‌های مطرح شده نیازمند بررسی و کارکارشناسی است و در این راستا از نظر کارشناسی اعضای هیات علمی، کارشناسان، کارکنان دانشگاه و همچنین دانشجویان و به ویژه تشکل‌های دانشجویی استفاده خواهد شد.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اظهار کرد: هیات امنا تلاش می‌کند دانشگاه آزاد در چهارچوب و همسو با سیاست‌های کلان نظام مقدس اسلامی در مورد آموزش عالی کشور که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم و بهداشت است اقدام کند، طبیعی است که همه اعضای هیات امنا از این سیاست ها اطلاع دارند و با توجه به تجربه بسیار زیاد آنها در امر آموزش عالی می‌توانند در این راستا اقدام کنند.

شجاعی‌فرد در خاتمه خاطرنشان کرد: ما خواستار یک دانشگاه پویا، دینامیک و با نشاط در سطح دانشگاه‌های کشور هستیم، ظرفیت و پتانسیل برای این کار در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و ما باید آن را بیشتر عملیاتی کنیم.

کد خبر 108583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز