مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع اعلام کرد: آنچه در مورد دریاچه ارومیه اتفاق افتاده، مثال بارز تاثیر سد بر اکوسیستم منطقه است

 به این خاطر که با ایجاد سد در مسیر رودخانه‌های تغذیه‌کننده دریاچه ارومیه، آب دریاچه کاهش یافته و بالا رفتن غلظت نمک را موجب شده که همین مسئله، دریاچه ارومیه را در مرز بحران قرار داده است.

او اظهار کرد: وضعیت تاسف‌بار امروز دریاچه‌ هامون هم در اثر احداث سد بدون درنظر‌گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی در مسیر رودخانه هیرمند است که موجب شده یک دریاچه
500 هزار هکتاری خشک شود.

به گزارش ایلنا، غلامعباس عبدی‌‌نژاد در مورد روند بیابان‌زایی در کشور گفت: روند بیابان‌زایی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان، نوع اقلیم، میزان بارندگی و بروز خشکسالی را نام برد اما آنچه مسلم است، عوامل انسانی بیشترین تاثیر را در بحث بیابان‌زایی به‌خود اختصاص می‌دهد.

او در مورد روند سدسازی‌ها در کشور نیز گفت: اگر روی مکان‌یابی‌ سدها مطالعه نشود، حتما روی اکوسیستم منطقه تاثیر می‌گذارد؛ مانند بعضی سدها در کشور که اکوسیستم مناطق پایین‌دست خود را تغییر داده است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع همچنین در مورد روند بیابان‌زدایی در کشور توضیح داد: 32 میلیون هکتار مساحت بیابان‌های کشور است که 9 میلیون هکتار از این 32 میلیون هکتار مورد مطالعه قرار گرفته و کانون‌های بحران در این مناطق مشخص و درجه‌بندی شده است. او توضیح داد: وسعت کانون‌های بحران بیابان‌های کشور 6 میلیون هکتار بوده که به درجه یک، 2 و 3 تقسیم می‌شوند و وسعت هر‌کدام به‌ترتیب، 4/2، 2 و2 میلیون هکتار است.

مدیرکل دفتر امور بیابان، مفهوم کانون بحران مناطق بیابانی را اینگونه تشریح کرد: کانون‌های بحران در حقیقت منشأ گرد و غبار و رسوب‌گذاری هستند که تعداد آنها در کشور 183 نقطه است که در 18 استان پراکنده هستند و  استان خراسان‌جنوبی و رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و خوزستان بیشترین تعداد کانون‌های بحران را به‌خود اختصاص داده‌اند. او در مورد اقداماتی که برای مقابله با بیابان‌زایی در کشور انجام شده است، گفت: ایجاد 2میلیون جنگل‌های دست‌کاشت و بیش از 300 هزار هکتار مالچ‌پاشی از جمله اقدامات مؤثر سازمان‌ جنگل‌ها و مراتع برای مقابله با بیابان‌زایی است.

دریاچه‌های کشور کویر می‌شوند

عضو پیوسته گروه علوم پایه فرهنگستان علوم،  بحران آب را یکی از پیامدهای گرم شدن زمین دانست و گفت: دریاچه هامون به‌صورت باتلاق درآمده، دریاچه جازموریان فقط 2 ماه زمستان کمی آب دارد و به کویر تبدیل شده، دریاچه بختگان به کلی خشک شده و دریاچه «تشک» از 5 ماه قبل خشک شده است.

دکتر علی درویش‌زاده پنجشنبه در میزگرد تغییرات اقلیم و اثرات گرم شدن زمین، گرد و غبار موجود در کشور را شامل آهن و کودهای مغذی دانست که به‌شدت محیط‌زیست را آلوده می‌کند و با تغییر شیمیایی در آب موجب مرگ مرجان‌های خلیج‌فارس می‌شود.

کد خبر 108432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز