مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

به‌دنبال تولد بزهای تراریخته حاوی ژن فاکتور 9 انعقادی در دی ماه سال گذشته، جمعه سوم اردیبهشت امسال دو بزغاله تراریخته حاوی ژن TPA انسانی در پایگاه تحقیقاتی اصفهان پژوهشگاه رویان متولد شدند.

به گزارش ایسنا، یکی از این بزغاله‌ها به‌علت نارسایی گوارشی پس از 7 روز تلف شد اما بزغاله دیگر در سلامت کامل به سر می‌برد و آزمایش‌های ژنتیک که طی این مدت انجام شده است، صحت تراریختگی این بزغاله‌ها را تایید می‌کند.

تولد دام‌های تراریخته تحول بسیار مهمی در دانش زیست فناوری کشور و سرآغاز شکوفایی در تولید داروهای خاص محسوب می‌شود. با توجه به آمار بالای سکته‌های قلبی ناشی از ایجاد لخته‌های خون در کشور، تولید ژن TPA که توان بالایی در حذف سریع لخته‌های خون دارد از مدت‌ها پیش در دستور کار محققان پژوهشگاه رویان قرار گرفته است. 

برای نیل به این هدف بزرگ، محققان طی تحقیقات دامنه دار خود در عرصه شبیه‌سازی‌ توانستند، ضمن تولید انواع دام‌های شبیه‌سازی‌ شده (رویانا، حنا، تامینا، بنیانا و...) بز را به‌عنوان بهترین گونه برای تولید دام تراریخته انتخاب کنند که نهایتا به تولد نخستین بزهای تراریخته حاوی ژن فاکتور 9 انعقادی با نام‌های «شنگول» و «منگول» در دی ماه سال گذشته منجر شد.

ژن TPA و چند گونه دیگر آن از پروتئین‌های مهمی هستند که در درمان سکته‌های قلبی و مغزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها در سبد دارویی کشورهایی از جمله آمریکا با مبلغی در حدود 1500 دلار برای هر آمپول موجود است.

کد خبر 107951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز