شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

حمید رضا امیدی‎سرور: کشش غریب بشر به جست‌وجو، کشف و پیشرفت جریانی مداوم و به هم تنیده از ابتدای جهان تا به امروز بوده و هر روز با سرعتی بیش از پیش، آن‌چنان که در این روزگار سیری سرسام‌آور و جنون‌آور یافته و دستاورد‎های آن یکی پس از دیگری زندگی را تحت‌الشعاع خود قرار داده و دگرگون می‎کند که شکلی خوف انگیز به‌خود گرفته‎است.

صنعت گسترش می‎یابد، تکنولوژی اوج می‎گیرد، پزشکی رشد می‌کند و... بشر پیش می‌رود و امکاناتش روزافزون می‎شود، راحت‎تر از پیش زندگی می‎کند، در برابر بیماری‎ها ایمن می‎شود و... اما با این حال در پس این آسودگی ظاهری، احساس ترسی توأم با نگرانی از درون،گریبانش را می‎گیرد و گویی هر چه این پیشرفت‎ها فزونی می‎یابند، این دلهره و هراس نیز پر رنگ‎تر می‎شود، در دنیای مدرن، انسان روبه زوال دارد و هر دم بیشتر از پیش از طبیعت خود دور می‎شود از خودبیگانه و پرت افتاده از جنبه‎های انسانی خویش به پایان راه خود نزدیک شده و خویشتن را قربانی دستاوردهای خود می‎یابد.

رمان هرگز ترکم نکن شرح همین هراس از دنیای مدرن و سرشت خوفناک پیشرفت علم در جهان معاصر است و تلاش انسان برای رهایی از تنهایی، به‌عنوان یک فرصت و گریزگاه برای زنده بودن در روزگاری که از جنبه‎های انسانی‎ تهی شده و عشق به‌عنوان یکی از اساسی‎ترین جلوه‎های طبیعت راستین انسانی، با آن در تقابل قرار می‎گیرد.

اگر رمان اینچنین مورد توجه خوانندگانی از گوشه و کنار دنیا قرار می‎گیرد از این رو است که کازو ایشی گورو  دست روی ایده‎‌ای فراگیر گذاشته و از درد و دغدغه‎ای سخن به میان می‌آورد که خاص یک شخص، یک منطقه یا یک کشور نیست بلکه در سرتاسر جهان ملموس است؛ خواه صادر‌کننده این پیشرفت‎ها باشد خواه وارد‌کننده آن‌که سرانجام هر دو، با کمی‎ پس و پیش، یکی به‌نظر می‎رسد.

اگرچه مفاهیم مطرح شده در رمان به شکلی پیچیده به مخاطب ارائه نشده‎اند اما نویسنده با پرهیز از بیان مستقیم و گل درشت، چنان آنها را با حوادث داستان خود آمیخته که حتی در لایه‌های زیرین رمان به روشنی قابل درک از کار درآمده‌اند و به‌خوبی نیز از عهده انتقال این حس تنهایی، درد و ترس در زندگی انسانی که قربانی مناسبات جامعه پیرامون خود است، برآمده.

رمان، داستان آدم‌هایی‎ است که بی‌آنکه خود بدانند، به‌منظور استفاده از اعضای‎ بدنشان از کودکی مورد سرپرستی مؤسسه‎ای قرار گرفته‎اند، با رسیدن به سن اهدای عضو، به‌تدریج با هر عضوی که اهدا می‎کنند یا در واقع از آنها گرفته می‎شود، فرصت زندگی را از دست می‎دهند. شخصیت اصلی کتاب زنی‎ امداد‌رسان به عضو‌دهندگان است، او به تصور اینکه به عشاق فرصت بیشتری برای زندگی می‎دهند عاشق مردی می‎شود که چندین بار اهدای عضو کرده و در جست‌وجوی کشف راز زندگی خود و دیگرانی که اینگونه چون موجوداتی آزمایشگاهی نگهداری و پرورش داده‎شده‎اند بر می‎آید و... .

آثار کازوایشی‌گورو در 2دهه گذشته به اغلب زبان‌های زنده دنیا ترجمه و با اقبال روبه‌رو شده‎اند. این نویسنده ژاپنی از اواخر دهه 80د میلادی در دنیا مطرح شد، به‌ویژه از زمانی که جایزه بوکر سال‌ 1989را به دست آورد.

رمان هرگز ترکم نکن که در سال‌2005 منتشر شده بار دیگر او را کاندیدای دریافت این جایزه و جوایز بین‌المللی دیگری کرد که جایزه انجمن منتقدان کتاب آمریکا از این جمله است. امسال نیز این زمان در معرفی بهترین رمان‌های دهه اخیر از سوی مجله تایم در رتبه نخست جای گرفت.

هرگز ترکم نکن با ترجمه مهدی غبرایی توسط نشر افق در 414‌صفحه و قیمت 7000‌تومان به بازار آمده است.

کد خبر 107878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز