جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: دکتر پرویز کردوانی از کشف آب در کویر لوت - که از آن به‌عنوان گرم‌ترین نقطه کره زمین یاد می‌شود- خبر داد و گفت:

این چاه که توسط یک مهندس سوئیسی در قلب بیابان لوت و در 80 کیلومتری شهداد حفر شده، چهارشنبه گذشته در عمق 60 متری به آب رسیده است.

وی در گفت و گو با همشهری در باره توضیح این خبر تصریح کرد: مهندس ریدر که با دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته خود موفق به کشف آب در بیابان‌ها و مناطق خشک آفریقایی شده است، از چند سال قبل با رایزنی‌های متعدد، در پی کشف آب در مناطق خشک کشور بود.

2 سال پیش نماینده وی که فردی ایرانی و مقیم آلمان است درخواست ریدر را با من در میان گذاشت. در پاسخ به این درخواست، کشف آب در بیابان لوت را به او توصیه کردم؛ چرا که این بیابان گرم‌ترین نقطه کره زمین است و با توجه به جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری، کشف آب می‌تواند تحولی بزرگ در منطقه ایجاد کند.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تا پیش از کشف آب در کویر لوت، یک رود کم‌آب - که در حال تبدیل‌شدن به نمکزار است- و 5 چشمه شور وجود داشت که به‌علت کم‌آبی، پوشیده از انواع حشرات بود، گفت: سال گذشته در تماس با مقامات استان کرمان، مقدمات فعالیت ریدر در ایران فراهم شد و سرانجام این مهندس 70 ساله سوئیسی اردیبهشت ماه امسال به ایران آمد و پس از بررسی منطقه و مکان‌یابی، حفر چاه را آغاز کرد. خوشبختانه این تلاش‌ها به نتیجه رسید و مشخص شد برخلاف تصور، در این بیابان آب وجود دارد. در عین حال برای اطمینان کامل از وجود آب در منطقه قرار است 3 حلقه چاه تحقیقاتی در نقاط مختلف این بیابان حفر شود.

دکتر کردوانی درباره کیفیت آب چاه مورد نظر یادآور شد: از آنجایی که در حفر چاه ناگزیر از آب شور استفاده شده است، این آب طعم شور دارد اما پس از برداشت آب، شوری برطرف و آب شیرین می‌شود. نکته جالب پرآبی چاه است؛

به‌طوری که هرقدر آب برداشت ‌شود، دوباره چاه پر از آب می‌شود و سطح آب 8 متر بالا می‌آید. بالا آمدن سطح آب، این گمانه را ایجاد کرده که با حفاری در کف چاه و عبور از لایه دوم زمین، آب به‌طور خودجوش فوران کرده، از دهانه چاه خارج شود؛ به عبارت دیگر، تبدیل به چاه آرتزین شود. این فرضیه‌ای است که ریدر نیز برآن تاکید می‌کند.

کردوانی در پایان از مساعدت استاندار کرمان و معاونان وی، و نیز مقامات محلی استان ازجمله برادران غفوریان برای حفر چاه در بیابان لوت تشکر کرد و گفت: اگر مساعدت این مقامات نبود امکان دستیابی به آب در این منطقه میسر نمی‌شد؛

کما اینکه در حال حاضر و به‌منظور پیشگیری از تخریب‌های احتمالی، اداره حوادث غیرمترقبه استان به دستور استاندار حفاظت از چاه را برعهده گرفته است. به گفته کردوانی، مهندس ریدر، پنجشنبه گذشته برای برخی امور به وین سفر کرده اما قرار است سه‌شنبه هفته جاری به ایران باز گردد و به فعالیت‌های حفاری در لوت ادامه دهد.

این گزارش می‌افزاید: مهندس ریدر تا‌کنون در بسیاری از مناطق خشک جهان با تجهیزات و امکانات شخصی خود چاه حفر کرده و آن را بی‌هیچ چشمداشتی به مردم محروم این مناطق واگذارکرده است.

وی هنگام حفاری در ایران نیز با خبر شد که خانواده‌ای در ده کوچکی به نام «ده مرتضی» در حاشیه بیابان لوت به تنهایی زندگی می‌کنند که به محض اطلاع به سراغ آنها رفت و برایشان چاه حفر کرد. بدین‌ترتیب، تنها زوج ساکن ده‌مرتضی از نعمت آب برخوردار شدند.

کد خبر 107864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز