چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

آرش نهاوندی: تحقیقات جدید نشانگر آن است که نوزادانی که مادرانشان هنگام بارداری به دیابت مبتلا شده‌اند در معرض خطر فزاینده ابتلا به چاقی مفرط قرار می‌گیرند.

در جریان این تحقیق محققان همچنین متوجه شدند که کودکان دارای مادران چاق به احتمال زیاد در آینده دارای اضافه وزن خواهند شد.

دکتر لوییز جوانوویچ از مؤسسه تحقیقات دیابت در سانتاباربارای آمریکا می‌گوید: بهترین توصیه به مادران چاق این است که پیش از بارداری لاغر شوند. او می‌افزاید: در این تحقیق جدید مشخص شد که ما برای جلوگیری از تولد نوزادان دیابتی باید به زنان از سن کودکی آموزش بدهیم و جلوی چاق شدن آنها را از همین سنین بگیریم.پدیده ابتلای مادران به دیابت حین بارداری بدون هیچ‌گونه سابقه قبلی، دیابت دوران بارداری نامیده می‌شود.

بیش از 8‌درصد از زنان چاق طی دوران بارداری به دیابت مبتلا می‌شوند. کودکانی که از مادران مبتلا به دیابت دوران بارداری متولد می‌شوند نیز اغلب هنگام تولد سنگین‌تر از نوزادان دارای مادران لاغر هستند. دکتر ساندرا هومل و همکارانش در دانشگاه مونیخ آلمان به‌منظور بررسی تأثیر دیابت زمان بارداری بر چاقی کودکان تحقیقاتی را انجام داده‌اند.

از همین رو  آنها اطلاعات مربوط به 2 تحقیق بزرگ دیگر در آلمان را که در این ارتباط انجام گرفته مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیقات هزار و 420‌کودک مشارکت داشتند که طی سال‌های‌1989 تا 2000 متولد شده بودند.

232‌نفر از این کودکان دارای مادران مبتلا به دیابت دوران بارداری بودند. 757 نفر از آنها نیز فرزندان مادرانی بودند که به دیابت نوع یک  مبتلا بوده به تزریق انسولین نیاز داشتند. 431 نفر از آنها نیز دارای مادرانی غیردیابتیک بودند و  تا زمان رسیدن این کودکان به سن 14‌سالگی نمونه خون و میزان وزن و قد این کودکان تحت بررسی قرار گرفت.

کد خبر 107712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز